Leuk forum. Heb even zitten neuzen en er komt een hoop informatie voorbij.
Mijn naam is Henk en ben dus nieuw hier. Reden waarom ik me aanmeld is om wat hulp / info te ontvangen over het aanschaf van een mechanisch horloge. Het wordt m’n eerste
Zie namelijk door de bomen het bos niet meer. Wat is goed wat niet, waar moet je op letten en wat is nu een reële prijs / kwaliteit verhouding?
Heb inmiddels wel wat gelezen en zoek een leuk en eenvoudig mechanisch horloge. Heb gezien dat er merken zijn met loopwerken uit Zwitserland. Er zijn echter ook Japanse loopwerken die goedkoper zijn. Maar hoe zijn die kwalitatief?
Ben dus nog behoorlijk “bleu” op dit gebied.
Welke merken zou raadzaam zijn met een budget van ongeveer € 1000,00?
Waar ik van hou is eenvoud en elegantie.
Welkom Henk! Het gaat vooral om wat jij mooi vind. Probeer daar eerst achter te komen.
Over het algemeen krijg je meer waar voor je geld bij een “jong gebruikt” horloge in plaats van een gloednieuwe te kopen. Er staan in het verkoop gedeelte veel leuke dingen te koop. Bijvoorbeeld deze Seiko is erg mooi:
Voor jouw budget is er veel moois te koop.
Zwitserse merken om in de gaten te houden zijn o.a.
Hamilton, Tissot e.d.
Ook de Duitsers maken mooi spul zoals Stowa, Junghans en Junkers.
Van de Japanners moet je Seiko of Orient hebben.
Deze laatste maken veelal ook hun uurwerken zelf
inhouse movements noemen we dat en deze zijn
van prima kwaliteit.
Dit is de Junkers Bauhaus een klassieker met een
Zwitsers ETA uurwerk.
Hartelijk welkom!
Belangrijk is erachter te komen welk formaat je maximaal of minimaal om je pols kunt hebben. Zeker niet te groot, maar ook niet te klein. Ik ben erachter inmiddels dat met mijn pols van 17,3 cm een horloge boven de 40 mm echt te groot is.
En vervolgens ga je kijken en passen. Het gaat zeker lukken en met een je budget kun je echt al een heel fraai klokje kopen!
Neem vooral je tijd je in te lezen voor je wat koopt. Het is ook wel interessant om eens naar wat goede youtube reviews te kijken als je meer over een model wilt weten. Er zijn ook een aantal intessante blogs om te bekijken, en naast dit forum kan ik uhrforum (duits) en watchuseek (engels, mondiaal) aanraden om eens goed in te lezen.
Maak gewoon wat mapjes aan met foto’s van modellen die je leuk vind en als je er een stuk of wat hebt stel er gerust specifieke vragen over hier.
Veel plezier