Evolutie van je grails

Soms lees je hier: na een grail, komt er gewoon een volgende grail. En daar kan ik wel een stuk inkomen: smaak verandert, je kijk wordt breder, budget kan misschien opgerekt worden (hoger dan ooit gehoopt).

Nu ben ik eens benieuwd naar jullie evolutie in grails.

Hier alvast mijn evolutie:

Horloges zijn me beginnen interesseren rond 2007. Ik kende weinig, maar was wel zot van de band van de TH Link

Pas in 2011 dan een echt horloge gekocht. Op dat moment vond ik vooral de SMP chrono cool. Maar was boven budget. Ook een chrono met een vrij onderscheiden stalen band.
Intussen weet ik dat chrono’s eigenlijk overbodig zijn bij duiken

Daarna is de smaak wat beginnen keren. Waarschijnlijk rond 2018 toen onderstaande op het toneel verscheen was ik op slag verliefd. Ik vind het nog steeds een mooi horloge, maar de liefde naar Panerai is intussen wat bekoeld. Weet niet echt wat ik moet denken van hun heritage.

Bijzonder dat deze eens geen chrono was. Wel een extra wijzer door de GMT.

Door de jaren heen ben ik ‘heritage’ beginnen belangrijk vinden. Kan een fase zijn. Maar iets dat al 60 jaar als mooi beschouwd wordt is wat minder modegevoelig zou je dan denken.
Bij het verliezen van je grootouders denk je wel eens na over het leven. En van mijn vaders ouders heb ik vooral geleerd: “geniet van de kleine dingen in het leven”. Voor hen was dat een ijsje over de middag, kijken naar de merel op het grasveld, 
 Voor mij is dat schrijven met een boterzachte pen, staren naar een mooi horloge. Tijdloze dingen. Ergens een baken in de drukke veranderende wereld. Die drukke wereld is fun, maar vertrouwde punten zijn dat evenzeer. Misschien is het gewoon een deel van oud worden :rofl:

Maar mijn aandacht ging dus minder en minder naar verse modellen, veeleer naar klassiekers.
Zo botste ik ooit op de Zenith El Primero. Ik weet zelfs al niet meer wanneer, maar het zal voor 2021 geweest zijn. En die is blijven plakken.
Heeft geschiedenis, vrij klassiek en tijdloos, toch ietwat anders, en een chrono.

Deze is dan ook de eerste grail die ik in mijn bezit krijg. Na zeker al 3 jaar nog steeds een grail. Ook nu hij om de pols hangt.

Ben benieuwd of er nog evolutie zal komen. Mogelijks wel, maar intussen blijf ik zot content, en tracht ik te genieten van de kleine dingen in het leven.

40 likes

Dankjewel voor het delen van je ervaringen, leuk om te lezen! En doet me ook weer herinneren hoe ik zelf in de horlogehobby ben gerold.

1 like

Een topper dus ook niet vreemd dat het nog steeds je grail is

1 like

Mijn mening is dat er maar een grail kan zijn.
Daarom is er sprake van een grail want daar is er tenslotte maar een van.
Als er na aanschaf van een grail een nieuwe grail opduikt is de eerste geen grail geweest.
Je kunt een grail niet ontgrailen immers.
Wil niet zeggen overigens dat als de grail bekend is er sprake moet zijn van een single watch collection.
De grail moet uiteraard wel zo snel mogelijk aan de collectie toegevoegd worden.

Dit gezegd hebbende, mijn grail is, gezien de heritage, gezien het merk, gezien het model, gezien alles, de Patek Philippe Calatrava.
Hoe zei Thierry Stern het ook alweer?
‘Yet the simpler the watch the more you see the Patek Philippe difference.’
Nu nog kijken welke referentie maar eigenlijk ben ik er wel uit.
Laat de grail maar komen!

2 likes

Leuk en herkenbaar.
Momenteel ben ik “op zoek” naar mijn grail, een telefoon vol plaatjes en zo nu en dan er eentje passen. Maar het perfecte horloge lijkt er niet te zijn. Zoals je schrijft, smaak verandert. En al kijk ik binnen en iets buiten budget, het bepaalt toch de smaak.

Benieuwd welke je Zenith ooit van de troon doet stoten.

Grappig, om een horloge juist tijdloos te noemen al begrijp ik wat je bedoeld.
Wat me doet denken welk horloge de definitie van tijd kan zijn. Dat moet er een met een planetarium zijn, rondom een zon, dat terzijde.

3 likes

Dat is ook waar. Durf te dromen.

1 like

Hmmm :thinking:leuk topic! :ok_hand:
De term “grail” wordt soms nog wel eens verschillend geïnterpreteerd. Ik denk dat ik de term “grail” in het begin een beetje hetzelfde beschouwde als iets wat ik heel graag wil hebben. Ik ben benieuwd hoe andere mensen de term grail beschouwen en welke horloges daar aan verbonden zijn :smile:

Jep, mijn budget is erg veranderd en wellicht heeft dat ook te maken met wat ik toen erg veel geld vond voor een horloge en wat ik het waard vond om uit te geven. Twee jaar terug vond ik de Seiko SPB143 een erg duur horloge en plakte er om die reden de term grail aan vast. Ook wilde ik persĂ© een nieuwe zonder lume op drie uur, wat toen een kleine zoektocht was. Niet zomaar te krijgen dus ook om die reden “grail-waardig”.

Toen deze budgetgrens overschreden was, begon ik mij een horloge te herinneren die een oud-collega mij een paar jaar eerder voorstelde. Deze vond ik toen zo mooi (en vind dat nog steeds). Deze wilde ik ook persé nieuw hebben wat ook weer een kleine, maar iets langere zoektocht was. Het budget werd weer wat opgerekt, maar toen was een paar maanden later na de komst van de Seiko deze Oris Divers 65 er ineens en sloot tevens daarmee het jaar 2021 mee af.

Over de term grail, begon ik ook te twijfelen, immers twee grails binnen drie maanden tijd in je collectie zien te krijgen kan geen grail zijn.

En die definitie begon ik er ook aan te geven. En als je dan gaat kijken naar wat mijn grail is, dan is dat een horloge wat ik al heel lang mooi vond, maar ik mezelf dat niet waard vond. Ik schonk er daarom verder ook geen aandacht aan.
Toch vond ik het horloge al mooi voordat ik ĂŒberhaupt verstand kreeg van horloges. Ik vond het al mooi voordat horloges een hobby werd en ik vond het al mooi voordat ik me had aangemeld op dit forum. Al 9 jaar vond ik dit horloge erg mooi! Nu de horlogehobby serieuze vormen aan begon te nemen en schuiven binnen de collectie ook was begonnen (mijn smaak was veranderd), ben ik toch maar weer eens gaan kijken naar mijn grail.
Velen weten inmiddels ook dat ik net mijn grail heb binnen gevist en dat is deze:

Nope, maar als ie er is, komt er wel een hele hoop rust. Dat jachtgevoel en de rusteloosheid naar alsmaar meer en beter willen is totaal weggevallen. Ik kijk nog steeds naar andere horloges, maar die zijn dan leuk voor er bij. Ik heb dus wel een beetje het gevoel het spel al uit te hebben gespeeld
 maar wat maakt dat nou uit??? Ik heb toch mijn grail! :grin:

11 likes

Precies dit! :blush::point_up:t2:

1 like

Vanaf begin jaren '90 was ik gek op het merk TAG Heuer. Deze uiteindelijk halverwege jaren '90 gekocht en ik heb 'm nog steeds.
16769192104307860724576707432376

Er kwamen en gingen in de loop der jaren heel wat horloges. Maar ik bleef het altijd een gaaf merk vinden.

(niet mijn horloge of foto)
Nu is dit mijn grail watch. Komt er nog wel een keer voor een speciale/belangrijke gebeurtenis.

5 likes

Grappig, Voordat de horlogehobby serieus werd en ook nog de periode voor de Apple Watch (ja
 diepe schaam) droeg ik alleen maar chrono’s, hetzij het Quartz was
 maar toch. En tja
 mijn grail is dus ook een chrono :see_no_evil:

Zoals veel dingen, zo ook in deze hobby, is het erg persoonlijk. In mijn introductie gaf ik ooit aan dat in mijn optiek het ultieme horloge niet bestaat. Als je hem denkt gevonden te hebben dient zich weer een volgende aan. Dan is het blijkbaar niet je ‘grail’. Maar ik kan mij zelf niet voorstellen dat ik één horloge zou hebben dat boven alle andere uit zou steken. Ik vind ze allemaal wat hebben, anders had ik ze niet gekocht, en ja daar zitten gradaties in. :wink: Sommige verdwijnen na verloop van tijd ook weer , smaak is aan verandering onderhevig. Een aantal blijven.

Die Zenith is een mooi voorbeeld van een horloge dat ik graag nog eens zou willen bezitten. Het zou een mooie plaats innemen naast de andere vaste waarden en ik zou er zeker van genieten, maar mijn grail
 nee. Ik moet echt lang nadenken maar er schiet mij niets te binnen.

Leuk topic en voor iedereen anders blijkt maar weer.

1 like

Wat een mooie klokkies allemaal