Ik had op de laatste rikketik uit een grabbelbak een oude Exacta Poljot automaat gehaald. De prijs was met 6 euro aangegeven en ik kreeg hem voor 3 euro. Daar kan je je toch geen buil aan vallen en bovendien wilde ik wel eens zien hoe zo’n Poljot automaat met 30 jewels er nou uitziet want ik had die nog niet.
Het uurwerk was echt smerig maar hij liep nog wel enigszins. Nou ja lopen, ik zou het meer kruipen willen noemen. Omdat dit uurwerk mij toch wat intimideerde heb ik voor mezelf wat foto’s gemaakt hoe nu het een en ander in elkaar zit. Iets wat ik anders maar zeer zelden doe. Niet alle foto’s zijn scherp, maar ze waren echt bedoeld voor mezelf zodat ik later kon zien hoe en waar bepaalde tandwieltjes etc zaten.
Maar ik dacht zojuist bij mezelf…misschien wel leuk om te laten zien op het HF. Dit is geen stap voor stap reportage van een montage maar gewoon een paar kiekjes van dit toch wel leuke uurwerk.
Hier gaan we.
Nadat ik de wijzers en wijzerplaat heb verwijderd alsook de datumring wilde ik weten waar de datejumper zit en vooral hoe het mechanisme voor de datumverzet werkt want zo’n Poljot klikt in één keer de datum over. De lange pal linksonder wordt tegen een veer in meegenomen door een pinnetje in het tandwiel en haakt in in de tanden van de datumring. Als de pin de pal verlaat dan zorgt de veer ( niet op de foto) ervoor dat de datum ineens verspringt. Leuk systeem totdat je het moet gaan monteren en de veer niet precies wil wat jij wilt.
Even kijken hoe de tandwielen zitten en welk soort schroefjes straks waar moeten komen.
Dan alles omdraaien en nu goed in me opnemen hoe hier de tandwielen etc zitten. Ook het automaat gedeelte is iets wat je niet elke dag ziet.
De automaatbrug is verwijderd en de omkeerwielen en nog 3 andere tandwielen zijn nu te zien. Poljot heeft niet bezuinigd op tandwielen.
De tandwielenbrug van het gaande werk is verwijderd en dit is gewoon rechttoe rechtaan zoals veel andere uurwerken. Het centrumrad heeft een eigen brug en dat zie je vaker. Wel apart is het dat het centrumrad niet direct aangedreven wordt door de veerton. Hier zit nog een klein tandwieltje tussen ( net te zien op de foto) dat een robijntje in zijn kern heeft en apart wordt vastgeschroefd.
De veertonbrug is er af en daar ook weer een extra tandwieltje. Dat maakt dus 6 tandwielen alleen al voor de automatische opwinding. En dan heb ik het tandwiel op de rotor niet meegeteld. Vergelijk dat eens met de magic lever van Seiko.
Enfin, ik had achteraf maar één foto nodig om even terug te kijken hoe het moest zitten. De rest zat nog opgeslagen in het hoofd en dan zat er ook nog een nacht slapen tussen.
Alles in de ultrasoon gereinigde kast en de rotor er op. Hij loopt gewoon goed zo recht uit de service. Nog een paar dagen laten lopen en dan wat beter afregelen. De veertjes van de schokprotectie waren een hele uitdaging voor mij maar ze zaten na een half uurtje stoeien toch op hun plaats.
De oorspronkelijke prijs nog op het achterdeksel. Zoals gezegd ging er nog 50% af.
En om de pols. Het is niet de allermooiste maar wel gewoon bruikbaar voor alle dag. En weer een ervaring rijker wat betreft een Poljot automaat. Een nieuw plexiglaasje ( eigenlijk duurder dan het hele horloge
) heeft ie ook nog gekregen.