Exelcior park stopwatch

heren

2 weken gelede kocht ik in den haag een stopwatch van elka watch te Amsterdam
toen ik hem uit elkaar haalde bleek het een Exelcior park horloge te zijn caliber 1-66
het horloge is vuil dus moet nog worden schoongemaakt.
Bij het indrukken van de opwindtknop kwam de middelste wijzer omhoog.
ton ik dit verder onderzocht bleek dat er een stiftje aan de wijzer zit met een hartvormig einde wat met het indrukken van de stopwatchfunctie ervoor zorgt dat de wijzer op 0 komt. dit onderdeel zit vastgedrukt op een stif in het midden van het horloge. Ik denk dat het iets versleten is omdat het na meermalen indrukken van de opwindknop steeds loslaat.

Heeft ieman informatie over dit caliber stopwatch c.q kan iemand mij vertellen ho ik dit probleem kan oplosstn.

Alle informatie over deze stopwatch van exelcior park is welkom

Groet
Arie.

Excelsior is bekend om zijn chronograaf uurwerken. Ik begrijp dat het hier alleen om een stopwatch gaat. Je omschrijving klopt, het hartvormige plaatje is om de wijzer op nul te stellen. Ik ben geen horlogemaker, maar ik denk dat het op het asje zit gedrukt. Als het los komt van het asje, is er iets versleten, maar hoe je dat vehelpt? Ik weet dat bij Seiko’s die aan dat euvel lijden ze volgens mij de kracht van het armpje dat dat hartvormige deel bedient kunnen verminderen.

Als je deskundig advies, of een reparatie-adres zoekt, zou je hier
http://thewatchspotblog.com/
eens kunnen proberen. Meerdere forumleden, inclusief mijzelf, hebben goede ervaringen met Richard.

Hoi Arie,
ik ken dit specifieke kaliber niet (1-66 komt in mijn boeken niet voor), maar meestal zit dat “sekondenhart #8002” met een veertje vastgeklemd in een groef op de centrale as, dit sekondenhart werkt middels dit veertje net als een minutenpijp (alleen met ietsje minder friktie)
Als het sekondenhart telkens loskomt is of het veertje kapot/versleten of de groef in de as is versleten.
Vaak is het veertje simpelweg kapot/uit zijn voegen getrokken omdat iemand geprobeerd heeft met een normale presto wijzertrekker de wijzer eraf te halen; hiervoor heb je echter zo’n “plunjertrekker” voor nodig (die drukt met een pennetje op de as van dat sekondenhart, en niet met twee pootjes op de wijzerplaat)
Een plaatje ter verduidelijking:

Groet,
Paul

PS: ik heb trouwens een schroefje voor je Landeron gevonden…

Ik dacht heeel even dat je het had over de eerste echte chonograaf (tijdschrijver) waarbij de secondewijzer een stipje op de plaat zet om de exacte tijd te schrijven :smiley: en :+

Excelsior Park is in ieder geval één van de beste chronografen uurwerkmakers uit de geschiedenis, gefeliciteerd met je aanwinst! Heb je toevallig ook wat foto’s voor de liefhebbers?

Ha Paul

Bedankt voor het plaatje Ik begreep al niet waar het veertje voor diende wat onder schroefje B zit maar het klinkt inderdaad heel logisch.
Ik ga het eens bestuderen.

Vanochtend heb ik nog even Alex gesproken(die veel informatie heeft over russische horloges. Hij heeft even op een rusissche site gekeken en toverde een plaatje van de achterzijde van het uurwerk waarbij werrd opgemerkt dat er d.m.v. het losdraaien ven 2 schroefjes een kompartiment los kwam waarin normaal wat reserveonderdelen zijn opgeboren zoals o.a. een balans as. Dat ga ik vanavond direct eens bestuderen.

fijn Paul dat je schroeven voor mij gevonden hebt voor het landeron uurwerkje.

Groet
Arie

Henrik

Ik heb wat moeite met het plaatsen van foto’s Het lukt mij om de een of andere manier niet om deze te plaatsen.

Maar als het horloge werkt zal ik zeker wat foto’s maken en trachten te plaatsen desnoods roep ik jullie hulp wel in

Groet
Arie

Ondanks de hitte op zolder wilde ik toch onderzoeken of mijn holloge ook een vakje had voor onderdelen.

Met de copy van eenzelfde uurwerk van het internet heb ik dit nagekeken.
er zat een blok op het horloge gemonteerd met exact de zelfde vorm als op de copy te zien was echter bij mij zat er een schroef minder in.
Daarom deze maar los gemaakt en…Helaas ook aan de onderzijde is te zien dat het in mijn geval om masief metalen blok gaat zonder enige functie.

Helaas maar het was een leuke droom.

groet
Arie

heren

Vorige week ben ik naar de fourniturenhandel geweest voor een nieuw centrumrad voor dit horloge.
tot mijn verbazing haalde de man een hele doos met onderdelen uit een kast.
na lang zoeken vond hij een centrumrad welke volgens hem moest passen.
Ik blij naar huis maar na het uit elkaar halen bleek dat de as dikker was dan de huidige. Deze week maar weer terugegaan naar de founiturenhandel de man weer op zoek en uiteindelijk vond hij een as die wel pastte maar waarvan het rad te groot was. Ik moest het rad maar even overzetten vond hij. Dit had ik nooit gedaan dus savond’s heb ik met natte handen en het zweet op mijn rug beide assen losgetikt in de triebniet en natuurlijk was het gat van het rad te klein zodat ik die moest opruimen. ik dacht dat komt nooit meer goed maar ben met de tong uit de mond de volgende dag verder gegaan en heb het horloge inmiddels lopend gekregen.
nu moet ik de voorkant nog afbouwen maar het ziet er naar uit dat het helemaal goed gaat komen.

Heerlijk toch als je niet verwacht ooit nog aan onderdelen te komen en het lukt uiteindelijk om het horloge opnieuw te zien werken.

groet
Arie

Kijk, dat is mooi! Nu nog die foto’s! :smiley: Hoe? Lees: http://www.horlogeforum.nl/read.php?4,8340

Ik ga het binnenkort proberen.
Heb daarvoor mijn vrouw nodig om op het knopje te drukken van het fototoestel.
Het klinkt gek maar ik kan op allerlei manieren hard/zacht op de knop drukken maar bij mij werkt hij niet.
zal wel electrisch gelagen zijn door al die uurwerken om mij heen.