Experiment: zijden wijzerplaat (to be continued)

Ik heb aan een tijd in mijn hoofd om een eigen stoffen wijzerplaat te maken.

Naar aanleiding van de progressie tot nu toe heb ik de volgende vragen en lessen.

Lessen:

• Het leuke lichtspel van een ruwe zijde met contrast draad verdwijnt nogal als je het helemaal plat dwingt
  • Ik moet beter letten op de weefrichting bij het plaatsen op de Baseplate
  • Er is zoiets als te lange wijzers (oeps); ik vind deze vorm wel heel geslaagd.

Vragen:

• Wat denken jullie? De weefrichting horizontaal, vertikaal, of onder 45° t.o.v. het horloge?
  • Zou het de moeite zijn om een bijpassende strap te maken in dezelfde stof? (Met wat hulp van mijn vrouw)
  • Is het wat qua textuur van de zijde? Ik zal binnenkort eens naar de textielwinkel om wat (nou ja heel veel) opties te bekijken. Ik overweeg ook fijn gewoven linnen, gabardine, of dunne neopreen (naast natuurlijk andere grove zijde).
  • Heeft iemand nog suggesties voor passende applied markings? (Ik zat te denken aan zilver gesneden met zo’n desktop snij machine, omdat mijn vriendin er eentje heeft)
  • Andere gedachten hierbij?

Nu liggen hier in huis nogal veel stoffen vanwege de hobby van mijn partner. Hieruit heb ik uiteindelijk een mooie dieprode ruwe zijde gekozen met groene contrast draden.

Hieronder volgen wat foto’s van het process en het eindresultaat.

Lijmen

Gesneden en op nh38 uurwerk

Oeps!

23 likes

In het daglicht (iets te snel op de knop gedrukt)

15 likes

Ziet er strak uit.

Die streep vind ik minder.

2 likes

Dat is onderdeel van het weven van ruwe zijde, dat soort weeffouten :sweat_smile:

Ik vind dat juist wel leuk, maar zou willen dat het een hogere weefdichtheid heeft zodat je er iets meer van hebt? (Nu is die streep wat verdwaalt)

1 like

“Herman, er zit een stofje op de wijzerplaat!”

11 likes

Leuk man om dit te doen!

Laat je ook eens inspireren door the citizen met hun washi chronomasters. Leren bandjes gaan er goed op. Anders teveel van hetzelfde. Overdaad … :wink:

2 likes

Leuk bedacht. Ziet er ook geinig uit. Vind het nog wel wat kaal. Misschien wat indexen toevoegen?

3 likes

Leuk project!

Ik zou een leren band doen, maar dan de kepertjes bekleed met zijde. Net een klein accent.

2 likes

Mooi project. Misschien iets van indices aanbrengen? Lederen band is zeker een goede optie

1 like

Indices mis ik ook. Heb je de zijde op een oude/kale dial geplakt? Zou beetje bang zijn dat er vezels afkomen.

1 like

Mooi project!

Persoonlijk zou ik de strepen echt strak verticaal proberen te houden (90 graden tov de kroon). En ik zou inderdaad indices toevoegen.

2 likes

:point_up::point_up::point_up:

Tof project!

1 like

Epoxy op, vacuum trekken en vlak schuren?

1 like

Mooi project.
Tof dat bepaalde mensen zich daar mee bezighouden … en vooral dat ze er zoiets moois mee kunnen produceren.
Doe zo voort.
Proficiat.

De washi papieren wijzerplaten waren ook zeker een inspiratie. Denk dat dit ook heel mooi zou kunnen met zelfgeschept papier bijvoorbeeld.
Je hebt wel een zekere stijfheid nodig in het materiaal. Daarom had ik het verlijmt.

Jah. Maar wat voor indexes? (Materiaal, bevestiging)

Ik heb wat kale dials gekocht bij oom Ali voor dit experiment. Het is daar dus opgeplakt.

Mijn gevoel zegt dat dat niet geweldig gaat (met alle vezels).
Ik denk nog wel na over vernis/epoxy als versteviger / verglanzer, maar dan zonder nabewerking.

Op zich een leuk stuk huisvlijt en een aardig idee, maarrrrrr… en dit zijn grote maren:

Ik mis subtiliteit, dus zou ik een veel veel dunnere en fijnere stof pakken. Linen dials vind ik erg cool, maar die zijn heel erg niet van linnen gemaakt. :slight_smile: Fijner, zou het devies zijn. En veel dunner.

Of je het in een 45 graden zet of niet, dat hangt van de stof af, zou ik zeggen. Ik zie het liefst ook inderdaad absoluut geen weeffouten over die wijzerplaat lopen, want het is grappig genoeg, voor een plaat zonder enige hardware, al heel erg druk ogend. Ik zou dus een stuk stof zoeken wat niet alleen vele malen fijner geweven is, maar ook nog eens perfect is, of met hele hele kleine imperfecties, als het dan moet.

Nee. Niet voor mij.

Daar komt bij dat ik een hekel heb aan wijzerplaten waar geen minute track en indices op zitten, dus dit is het sowieso niet voor mij.

Hier heb je een voorbeeld van een Redditor die een stuk Washi papier onder een ring met arabische cijfers fixeerde:

Dit vind ik nog steeds niet heel erg mooi, maar al een stuk beter dan niks.

Dit komt al een stuk meer in de richting van het acceptabele. Zie de milde gradient van centrum naar rand. Deze wijzerplaten worden gemaakt met heel erg dunne vellen washi papier die op een doorschijnend dun plaatje saffier worden gefixeerd, waarbovenop weer een dun schijfje saffier ligt, waar de minute track en indices op worden geprint respectievelijk gemonteerd.

Ik zou dus misschien op z’n minst iets proberen te doen met een saffier schijf over de stof waar je dan eventueel iets met pad printing zou kunnen doen. Dan hoef je niet balls to the wall metalen indices te gaan monteren, maar kun je toch een wijzerplaat krijgen die “af” is.

Merk wel op dat je daar heel, heel erg goed AR coated saffier voor moet hebben, anders zie je de saffier.

Dat dus: fixeren op schijf. :slight_smile:

Overigens: Wat is het verschil tussen papier en stof? In die zin, vaak zijn het allebei plantaardige vezels (zijde en wol natuurlijk uitgezonderd) die in een matrix geweven zijn.

Ik zou me niet vast bijten in een te stramme definitie van “stof”. :slight_smile:

2 likes

Thanks hier kan ik wat mee als commentaar.
De uiteindelijke ambitie is overigens “leuk”, dus gewoon huisvlijt :rofl:

Goed gecoate saffier sourcen en op vorm krijgen wordt wel een uitdaging.
Heeft wel het voordeel dat je het met een epoxy op het materiaal kan drukken om luchtbellen (fase overgangen) te verminderen.
Het is ook een fijner materiaal om verder op te bouwen.

100% eens qua indices, minimaal voor 12, 3, 6, en 9.
Zo’n drukprocess lijkt relatief eenvoudig, maar er zitten vast addertjes onder het gras :sweat_smile:

Ik dacht eerder aan kleine applied indices. Als ik mijn 3d printer weer eens werkend krijg kan ik daar vast wel een mal voor maken zodat ze correct geplaatst worden (niet uitgelijnde indexes zijn verschrikkelijk).

Aan de andere kant zou ik met het drukprocess een spoorlijntje kunnen hebben aan de buitenkant, en dat vind ik altijd heel fraai.

Achja, to be continued :sweat_smile: (langzaam)

1 like

Nou, papier bestaat in principe uit losse korte vezels die samengeperst/geschept zijn. Stof wordt (bij natuurlijke materialen) gemaakt door draden te draaien van langere vezels die vervolgens worden gewoven :rofl: heel anders.

Vraag ik me wel af of een wijzerplaat van vellum grappig zou zijn :joy: dat is ook best stijf te maken. Alleen een beetje een process, gelukkig niet veel nodig, dus een flappie is groot zat :rofl::rofl::rofl:

3 likes

Vellum is wel heel cool. Maar dan wel met backlight…