Expertise gezocht: Vintage horloges, wat is wat?

Beste leden,

Ik heb jullie hulp nodig, ik heb jullie verteld over mijn fonds van de Jenny Caribbean een tijd geleden. Nu is het zo dat ik de doos met horloge heb overgenomen van de juwelier. Hier zitten veel horloge in en ben bezig om dit te sorteren. Ik heb een aantal horloge hieronder staan waar ik niet veel over kan vinden. Omdat ik net ben begonnen met een interesse in horloges heb ik een kennis achterstand. Ik heb ook een groot aantal vrouwen horloges welke ik later aan jullie zou willen voorleggen. Kunnen jullie me helpen? Wat is wat? Wat is niet te moeite om op te knappen? Is er een groothandel waar ik hiermee terecht kan of één voor één verkopen? Dank voor jullie moeite.

  1. Onsa Shipman
  2. Pontiac
  3. Iria Watch
  4. Wylerma
  5. Egona Ancre
  6. Technos
  7. Mobile
  8. Finowa
  9. Stowa

1 like

Hier zitten niet echt bijzondere klokjes tussen, tientjeswerk. Ik denk dat de Stowa vanwege de naam dan nog het meeste waard zal zijn.

1 like

Even titel aangepast, wel zo duidelijk. Zal ook vaker aangeklikt worden zo. :+1:

Eens met Daniel over de Stowa, da’s ook het enige nog bestaande merk. Pontiac is in de Benelux ook altijd wel -enigszins- gewild.

Het zijn zo te zien bijna allemaal verchroomde kasten, da’s he;laas flink minder waard. Tientjeswerk op z’n best voor de meesten. Doe inderdaad geen moeite voor de dameshorloges, die wil echt niemand tenzij het “A+” merken zijn. Patek Philippe, JLC, Omega (bij dameshorloges al op het randje), Piaget, dat werk.

2 likes

Ik vrees, dat je met de dameshorloges hier niet veel mensen een plezier zult doen.
Met uitzondering van de exemplaren uit edelmetaal of van de absolute topmerken raak je ze aan de straatstenen niet kwijt.
O.a. omdat ze te klein zijn voor de huidige smaak en mode.

mooie foto’s maken en allemaal apart op MP zetten en het 1e bod boven xx (20-25?) euro aannemen

dames horloges 1e bod boven 10 euro ? maar ik ben er bang voor dat je er mee blijft ‘zitten’

1 like

Kijk wat er van loopt, poets ze netjes op (glaasje polijsten doet wonderen) en lekker dragen…heb je er meer plezier van dan van de echte geld waarde…en als er bij zitten die het goed doen op MP.

Ziet er toch leuk uit. De pontiac lijkt me een oude. Dames horloges heb je volgens mij echt niets aan.

Technos was in Zwitserland geregistreerd. Zie vooral de tweede van boven.
(gevonden op Mikrolisk)

en ook in de VS (ook op Mikrolisk gevonden)

Dameshorloges kan je proberen in een lot te verkopen, brengen niet veel op. De rest afhankelijk van al dan niet werkend en of ze de tijd houden € 5-25.

Alle horloges op aarde zijn het redden waard. Of het uit kan is een tweede. Een hobby mag wat kosten.

De meesten zijn toch wel van een aardige kwaliteit. Vaak zitten er prima AS of FHF kalibers in.

Egona: maakte ook chronografen met relatief goedkope Landeron kalibers.

Onsa. Kom je nogal eens tegen. Best een groot merk, van goede kwaliteit.

Technos. Ik heb er een. Minder bekend kleiner Zwitsers merk van goede kwaliteit. Vielen met Certina en Edox onder één management, en deelden soms kasten. Ze probeerden elk merk op een ander deel van de wereld te “mikken”. (Certina op Skandinavië en Duitsland, Technos op Japan en Brazilië). De historie van Technos loopt ver terug, ik heb onthouden verder dan Seiko.
Mijn Technos is een ultra thin, slechts 6.8mm.
Ik heb hem niet duur gekocht. Heeft dus gewoon een volledige service van me gekregen. Moet er nog een band voor kopen dus geen foto.

Wylerma ken ik niet, wel Wyler, misschien geralateerd. Finowa en Iria ken ik ook niet. Dat zegt niet zo heel veel. Ik heb een horloge van een merk at ik op het internet maar één keer tegenkom, ik geloof een ebay listing. Maar er zit wel een chronometerwaardig kaliber in (de enige Duitse chronometer, de PUW60).

Stowa is bekend natuurlijk.

Dameshorloges zijn idd als het geen topmerken zijn nauwelijks iets waard.