Explorer II goede keus voor 1e Rolex?

Hallo, Ik ben opzoek naar mijn eerste echte horloge. M’n keuze voor Rolex staat eigenlijk vast. Ook dat het een (jong) gebruikte mag zijn. Nu spreekt een Explorer II (de 40mm versies) mij wel aan. Ik ben van plan het horloge bijna dagelijks te dragen, dus dat geborstelde staal leek mij daarom wel praktisch (toch?). Nu heb ik wel een aantal vragen die je niet even snel gegoogled heb. Mijn budget is zo’n 6k.

Ik zag op internet schitterende, zo genaamde “cream dials” voorbij komen uit de 80’s, waar dan zo’n +/- 15k tot 20k voor gevraagd wordt!! Hoe kunnen deze horloges zo verkleuren van wit naar cream? is dat het tritium van de uur markers?

De explorers II uit de 90’s hebben ook nog tritium, is het een kwestie van 10 jaar wachten en krijg je dan ook een “Cream dial”? (deze kosten nu nog 4.5k a 5k)

Weet iemand (met enige zekerheid) in welke jaren (laat in de 90’s), de wijzerplaat met alleen “SWISS” onderaan geproduceerd zijn? Want volgensmij wordt hier wel eens mee gerommeld.

Verder hor ik graag jullie ervaring met de Explorer II

al vast bedankt voor de info!

2 likes

Prima keuze, Rolex. Mag het ook nieuw zijn?

https://www.crownguard.com/collection/2016/rolex-datejust-126300-41mm.html

1 like

Top keuze 🖒

4 likes

Schitterende wijzerplaat, maar ik denk dat de gepolijste bezel en de onvermijdelijke krasjes bij dagelijks gebruik, mij gaan irriteren. @Superocean95

Natuurlijk, mijn eerste Rolex was ook een explorer II, prima keuze!
Ik heb erna nog menig ander Rolex gekocht maar allemaal weer verkocht. Behalve de Explorer II, die blijft voorlopig.

@Crownguard kan je alles over de Explorer in het algemeen en deze in het bijzonder vertellen vermoed ik.

5 likes

Nee. Een cream dial heeft niet te maken met het tritium, maar met de gebruikte verf op de wijzerplaat. De verf die in 1986/1987 gebruikt werd, verkleurde naar creme.

EDIT: en om antwoord te geven op je vraag: ja, het is en perfect dagelijks horloge. Ligt lekker plat op de pols, draagt bescheiden en kan tegen een stootje.

2 likes

Swiss only is rond 2000 en heel kort geproduceerd

1 like

Swiss only is 1999

Dat was inderdaad ook mijn eerste Rolex. Die kan wel iets hebben, super horloge, heb hem nog steeds. Als eerste Rolex perfect. Kans is groot dat hij nooit meer weg gaat. (bij mij althans niet, was een cadeautje van mijn vrouw).

1 like

@JackW Bedankt voor alle duidelijke info!

@Nordland en heeft swiss only dan wel of geen tritium markers?

Nee Swiss only is de overgang naar luminova

Vergis je niet: op de sunburst bezel van een Explorer II zie je ook ieder krasje en kun je dat vervolgens niet gemakkelijk wegpoetsen zoals bij een gladde bezel. Sterker nog: alleenl Rolex Keulen schijnt dit echt goed te kunnen herstellen. Zou het horloge dus niet kopen voor zn krasvastheid.

Verder wel een geweldig horloge, dat ik zelf ook semi-dagelijks draag.

Succes met je keuze!

2 likes

Je kan ook starten met een Datejust. Deed ik ook.
Die er vervolgens uit ging voor een explorer II Polar. die er vervolgens weer uit ging voor een GMT Master II. De laatstgenoemde heeft verreweg mijn voorkeur boven de Exp II. Hoewel het eigenlijk alleen de bezel is die verschilt.

Wat @Crownguard zegt, swiss only is luminova

Prima keus, ook als eerste! Wel een witte !
Relatief betaalbaar, stealth Rolex (als dat een plus voor je is) en de witte heeft erg veel “pop” in de zon. Zwarte heb ik nooit wat mee gehad, excuus op voorhand aan de liefhebbers, maar vind dat persoonlijk echt een saaie Rolex.
Over de bezel niet te druk maken, in het geval van echt krassenfestijn klikken ze er voor een klein bedrag gewoon een nieuwe op.

1 like

Bedankt voor deze info! Mooie foto zeg!! ziet er top uit

1 like

Het maakte mij eerst niet zoveel uit, maar begin nu wel te neigen naar de witte ja.

1 like

Heel chique!

4 likes