Extra aandacht voor bepaalde horlogemerken-deel 1

Na het lezen van 500+ pagina’s en het bekijken van 2100 afbeeldingen over 96 van de meest interessante horlogemerken, wil ik een aantal merken naar voren halen.
In mijn ogen zijn deze merken misschien wel bekend, maar krijgen ze lang niet de waardering die ze verdienen.
Vandaag een begin met twee merken.

Alpina:

In 1883 werd een idee geboren dat er kracht ligt in eenheid en in 1896 werd werd een trademark aangevraagd voor de Association Horlogere Suisse.
Het idee bleek zeer goed te werken, waardoor andere bekende bedrijven lid werden, waaronder Gruen, Hamilton en Glashutte.
In 1911 werd Alpina het merk dat het vlaggenschip moest zijn van de Union horlogere. Zowel dresswatches met kasten van platinum, goud en zilver als chronografen hoorden tot de collectie.
Vanaf de jaren 50 kwamen er ook steeds meer automaten bij.
Vanwege de rijke historie en de prachtige in house uurwerken, hoort Alpina wat mij betreft bij de merken die wat meer aandacht verdienen.

ARSA:

In 1898 begon Auguste Reymond een kleine horlogewerkplaats in Tramelan. Hij vertrok kort naar Les Biuox, maar in 1909 was hij weer terug in Tramelan met een groter bedrijf.
In 1910 won hij een gouden medaille op een wereldtentoonstelling in Brussel en in 1914 won hij nog een gouden medaille op een nationale tentoonstelling. In 1918 veranderde de naam in Auguste Reymond SA (ARSA).
In 1926 werd Unitas aangekocht en werd onderdeel van ARSA.
ARSA produceerde een brede lijn aan horloges. Handwinders, horloges voor blinden, horloges voor piloten. Handwinders werden voorzien van een Unitas caliber.
Ook heeft ARSA verschillende chronografen gemaakt. Unitas maakte geen chrono uurwerken dus werden er uurwerken gebruikt van A. Schildt, ETA of Valjoux.

G.L. Brunner & C. Pfeiffer-Belli - Wristwatches/Armbanduhren/Montres-Bracelets

Deze draadjes ga ik volgen! :~

Het Alpina verhaal is nog niet compleet, na de oorlog mocht de naam niet meer worden gebruikt, het werd toen omgedoopt in Dugena.

Leuk idee!
Ik ben benieuwd naar de volgende merken. :slight_smile:

Het zit iets ingewikkelder in elkaar. Anyway, dit is geen werkstuk. Het is bedoeld als trigger voor wat merken met wat feiten en redenen ervoor.
Zodat er misschien wat meer erkenning of waardering komt voor sommige merken.

ha leuk! thnks!!
gaan um volugun:)

Stalen Alpina:

Stalen Alpina:

en een “gauwe”

Gerard van Hienen uploaded this image to

Bedankt voor deze afbeeldingen. Ik vind het prachtige horloges met mooie uurwerken.

@Vintage 1982
Geweldig initiatief. Op deze manier ontstaat er een goed overzicht met interessante historische infomatie over (ik hoop vele) horlogemerken.
@Brutus
Heel goed om er foto’s aan toe te voegen. Misschien bekend wat het bouwjaar en caliber is van deze twee Alpina’s?

Ik ga dit zeker ook bijhouden!

Succes en hou vol! Lex

Lexaf Schreef:

@Vintage 1982
Geweldig initiatief. Op deze manier ontstaat er
een goed overzicht met interessante historische
infomatie over (ik hoop vele) horlogemerken.
@Brutus
Heel goed om er foto’s aan toe te voegen.
Misschien bekend wat het bouwjaar en caliber is
van deze twee Alpina’s?

Ik ga dit zeker ook bijhouden!

Succes en hou vol! Lex
De gouden Alpina is cal. 592
De stalen durf ik niet te zeggen.
M’n horlogemaker ziet ze wél van binnen, ik meestal niet.

Bedankt voor het digitale schouderklopje :wink:
Het leuke van dit soort merken is dat er voor 100-150 nog erg leuk spul te koop is met interessante/mooie in house uurwerken.
Helaas zijn de meest interessante modellen inmiddels ook al bekend bij de verkopers.

Vintage1982 Schreef:

Bedankt voor het digitale schouderklopje :wink:
Het leuke van dit soort merken is dat er voor
100-150 nog erg leuk spul te koop is met
interessante/mooie in house uurwerken.
Helaas zijn de meest interessante modellen
inmiddels ook al bekend bij de verkopers.

Helemaal mee eens. En sterker nog, mijn recente post over klokjes van de Rikketik en de boeiende rommelmarkt avonturen (met vaak schitterend resultaat) van forumlid gschoots laten zien dat er zelfs dik onder de 100 euri nog heel wat leuks te vinden is.

M.u.v. Chopard, die zijn gewoon duur. Die heb ik toegevoegd vanwege de sublieme afwerking en omdat ik er zelf nog nooit van gehoord had.

Dat is waar wat je zegt, maar wel vaak zonder in house of manufactuur uurwerk. Dat vind ik dubbel bijzonder, omdat er dan geen hele series horloges met hetzelfde uurwerk zijn uitgerust. De Judex die je gescoord had, hoort daar wel weer bij.