Ik ben al een tijdje een voyeur op dit forum aangezien ik al een paar maanden naar een automatisch horloge op zoek was, maar dan geen U-boat of tauchmeister model (gewoon niet mijn smaak). Hier ben ik wat weizer geworden en mede dankzij dit forum ben ik gegaan voor de Omega seamaster professional (James Bond model).
Ik kon het gewoon niet laten toen ik er één uit 2003 aangeboden kreeg kompleet met papieren. Ik heb de Omega bij hem thuis opgehaald en grondig nagekeken of ik kon zien of het een fake was, maar dat leek het niet. De juwelier heeft dit intussen bevestigd.
Het enige wat voor mij en de juwelier een raadsel is is de extra gravure op de achterkant van de omega. de juwelier kon er niets over vinden in de documentatie en op de nieuwe seamaster die hij heeft liggen staat deze extra gravure ook niet.
Kan iemand mij hier meer over vertellen?
ALvast bedankt.
Ik heb toch sterk de indruk dat dit eigen initiatief is van een vorige eigenaar. Het is niet het fijnste graveerwerk zo op de eerste blik. Stuur eens een PB naar Nivelacuso of GJ. Als die het niet weten, vergeet het dan maar…
Dit teken is volkomen legitiem. Ik heb onlangs een SMP300 van nog geen jaar oud gekocht, en die heeft ook dit teken.
Er zijn twee versies omtrent het waarom van dit teken.
De eerste is reeds genoemd, het zou een maatregel van Omega zijn om het de vervalsers nog eens extra moeilijk te maken. Persoonlijk heb ik hier zo mijn bedenkingen tegen. Immers, Omega is pas onlangs begonnen met het plaatsten van dit teken, en nu is er dus een situatie dat er van 1 en hetzelfde product er exemplaren zijn ZONDER teken (verreweg de meeste exemplaren), en een paar exemplaren MET teken. De logica tegen de vervalsers is in dit kader nogal nutteloos lijkt me.
Het wekt eerder verwarring: Ik heb al mailtjes gehad van mensen die dachten dat een exemplaar MET dit teken een vervalsing was…
Bovendien lijken niet ALLE nieuwe SMP´s 300 dit teken te hebben.
Daarom lijkt mij een tweede verklaring veel logischer. Omega zou dit teken sedert enige tijd willekeurig op de achterkant van bepaalde types graveren, om deze producten te kunnen volgen tijdens de productielijn, danwel na de productie ten behoeve van een extra kwaliteitskontrole.
Dus men plaatst tijdens de productie op een bepaald moment een achterkant met gravure, en deze exemplaren worden dan als ze gereed zijn nog eens extra getest. Computers herkennen deze exemplaren aan de hand van de gravure. Er is de laatste jaren namelijk nogal aanhoudende kritiek op de kwaliteitskontrole van Omega, en dit zou dan een maatregel kunnen zijn om de kwaliteitskontrole te verbeteren.
Hoe het ook zij, maak je geen zorgen, het is perfect normaal.
Hoi Hans, jou tweede verklaring lijkt mij idd de meest logische, om de klokken op de productie lijn te kunnen volgen.
Omega heeft in het verleden ook al eens symbolen aangebracht om dit te doen.
Bedankt voor alle reacties. Ik ben in ieder geval blji dat het om een origineel door omega aangebracht teken is.
Ik geniet er nu elke dag van, maar ben er wel zuinig op.
Ik draag mijn SMP nu elke dag en het mooiste hiervan vind ik dat niet iedereen ziet dat het een SMP is, maar de echte kenners hie op mijn werk natuurlijk wel. Maar soms denk ik er wel aan om een beetje af te wisselen met mijn andere horloge (seiko prepetual kalender uit 2001/2), omdat het toch wel pijn doet als er een dikke kras komt op mijn SMP.
Tsja mijn eerste Omega … ben er erg blij mee.
Ik ben 29 maar voel me nu weer een 12 jarig jochie die een nieuwe fiets krijgt.
Hoi Simon,
Is toch hartstikke leuk zo’n extraatje op jouw horloge, vind het wel iets hebben. Ben ook pas 31 jaar en weer regelmatig 12 sinds ik horlogegek ben Veel plezier ermee!
Als het horloge op het eind van de productie , gemonteerd wordt in de kast, blijft er alleen nog een extra kontrole van de automatische opwinding en een visuele eindcontrole over.
Is dan voor deze eindcontrole dit teken bedoeld ? ???
Hierbij bevestigen wij u dat het betreffende symbool wordt toegepast om eventuele namaak te voorkomen. Het betreffende symbool is uiterst ingewikkeld na te maken en beschemt het produkt hierdoor op echtheid.
Is het echtheidsteken tegenwoordig “opgedrukt” in plaats van ingegraveerd??
Op de foto van simon357 zie je duidelijk dat het is ingegraveerd. Nu kom ik foto’s tegen op internet van nieuwe Omega’s en het lijkt wel of het nu is opgedrukt. Tijdje geleden had ik een Omega in mijn handen en helaas niet goed op het echtheidsteken gelet.
Het kan ook zijn dat de accuratesse nog eens extra
getest wordt. (Het teken komt volgens mij alleen
maar voor op de achterkant van Chronometers).
Nee, mijn SMP 300 Quartz uit 2008 heeft 't ook, inclusief de rode stip om er zeker van te zijn dat het horloge nooit open is geweest. Ook een andere caseback zonder golven en het grote zeepaard. Prachtig.
Het is imho de voorstelling van een 3D-wereldbol (skeletvorm ) waarop DRIE Omega-symbolen staan. Op het eerste zicht zou je zeggen, twee, maar als je het met een lopue bekijkt “liggen” er op die wereldbol 3 Omega-tekens.
Er staan ook twee sterren op.