Extreme duiker plan in wording

Hoi Allen,

Ik wil al een hele tijd een extreme duiker maken. Met student IO Maurice Rombout gaat het nu echt opschieten! Er komt ook mooie functionaliteit bij, en ahgi een supergaaf uurwerk. Laat vooral weten wat je ervan vind !

Groeten, Hubert Pellikaan

Eerste reactie is dat de kast/kroon wat meer afgerond en de kroon wat groter mag…

Ziet er imho als concept best gaaf uit! De sluiting op de band is ook wel gaaf

Kastvorm is mooi, met name de naar achteren gebogen lugs en de overloop van de schouders naar de kroon (tu)

De kroon zou wat groter mogen, aangezien je nu weinig grip hebt tussen de overloop van de schouders.

De bezel gravure ziet er goed uit, met name het verschil 0-15 en de resterende markeringen. Persoonlijk zou ik 'm liever wat lager zien. Ik neem aan dat er nog een ribbel aan de zijkant komt voor de grip?

De wijzerplaat en wijzers behoren neem ik aan niet tot het ontwerp? (want dat ziet er nogal blokkering uit :))

De kroon mag wat mij betreft niet een beetje, maar veel groter!

Wat is er precies extreem aan?

Vergeleken met een Flying Dutchman is dit wel behoorlijk extreem uit de koker van Pellikaan… :slight_smile:

Mijn enige opmerking… maak de kast een haartje groter dan de Bezel, of de bezel een haartje kleiner dan de kast… en maak een subtiel facetrandje aan de kast… laten we zeggen 0.25x45°… meer niet… even het scherpe eraf…
Hoe groot wordt ie?.. dat wil zeggen… Kast diameter en Lug-to Lug?

Vind m al mooi zo.
Mooi gebogen lugs.
En lekkere cleane wijzerplaat zonder poespas (tu)

Kan je iets meer info geven over bijv diameter, hoogte en bandaanzet?
Ziet er zo op het eerste gezicht stoer uit.

+1 niets meer aan doen. Ik vind hem heerlijk puur.

Vet cool!

Vooral benieuwd waar dit voor dient.

voor jou een vraag… (:smiley:

Eerste indruk: gaaf!

Op deze rendering lijkt het wel dat wanneer de minutenwijzer precies over een uurmarkering gaat de gelumede gedeeltes van de wijzer en indice grotendeels overlappen. Bij snel aflezen in het donker lijkt de wijzer dan veel op een indice.

Ben benieuwd naar verdere specs!

gr, HJR

+1 voor grip op de lunette, hoewel ik ze niet grof zou maken.

-1 voor de facet rand. Hoewel ik het mooi vind, doet de kast/lugs me nu nog denken aan de pedigree van de Flying Dutchman. Het is een andere klok, maar met behoud van bepaalde ‘Pellikaan’ elementen.

+1 voor de hinder van lume overlap tussen index en wijzer.

Over de kroon twijfel ik. Het valt nu mooi weg, maar is wel wat iel. Of je kast iets groter maken en dat de lunette erin valt en de kroon groter kan, maar nog steeds helemaal door de kast omvangen wordt. Dit design doet me overigens aan m’n Hamilton Khaki kroonbeschermers denken, hoewel ik jouw vorm veel eleganter vind.

Ergens vind ik het wel jammer dat je crosshair is verdwenen.

Het is natuurlijk render, maar ik neem aan dat de bezel met lume gevuld wordt? En de sluiting fijnafstelling krijgt? Het liefst een ratchet-achtig iets. Dat heb ik tenminste zelf wel voor ogen en al een kandidaat voor gevonden.
Als het geen ratchet sluiting wordt, dan toch graag een duikersextentie.

Persoonlijk vind ik het ook fijn als de indexen in het donker makkelijker van elkaar te onderscheiden zijn/er sneller te orienteren is. Sommigen doen dat door de 3,6,9,12 van elkaar te onderscheiden (andere vorm of formaat) of enkel de 12 te laten opvallen (vorm, formaat, kleur (bij tritium tubes zie je vaak oranje en de rest groen), etc.).

Overall vind ik em wel stoer.

Arie Kabaalstra Schreef:

Vergeleken met een Flying Dutchman is dit wel
behoorlijk extreem uit de koker van Pellikaan…
:slight_smile:

Mijn enige opmerking… maak de kast een haartje
groter dan de Bezel, of de bezel een haartje
kleiner dan de kast… en maak een subtiel
facetrandje aan de kast… laten we zeggen
0.25x45°… meer niet… even het scherpe eraf…
Hoe groot wordt ie?.. dat wil zeggen… Kast
diameter en Lug-to Lug?

Mag hopen dat hij wel weet wat je bedoelt als je naar de grootte vraagt.

Maar de bezel, waarom zou je die kleiner maken? Als ik zo door de lugs heen kijk vind ik het juist precies goed als het even groot is. Daarnaast zie ik bij mijn horloges juist vaak een grotere bezel, is kwa grip nog praktischer ook.
Facetrandje vind ik ook wel fraai en ook ik ben benieuwd naar de maat.

Gr

ik word er niet warm van, maar dat heb ik met de meeste duikers…

• bezel te hoog in verhouding tot de kast
  • wijzers niet mooi…
  • kroon inderdaad te iel

Allen dank!

Crosshairs en merknaam komen er ook weer op. Zijn we nog mee aan het stoeien!

Nu ligt de eerste alu testversie op de freestafel:

blerpa Schreef:

Allen dank!

Crosshairs en merknaam komen er ook weer op. Zijn
we nog mee aan het stoeien!

Nu ligt de eerste alu testversie op de freestafel:
http://i1218.photobucket.com/albums/dd411/blerpa1/IMG_20150108_100146.jpg

Alu alleen voor test, toch?
Gewicht als issue is nog niet genoemd, een flink gewicht hoort nmm wel bij een extreme duiker (ss-versie van +300gr ?).
Succes (tu)