Fabrikant uurwerk zakhorloge?

Wie kan me verder helpen?
Ik heb een zakhorloge (van mn opa geweest) en ik kom niet achter de fabrikant van het uurwerk

Opschrift: Ancre Spiral Breguet Balancier Coupe Chaton
Letters op uurwerk: A.K.
Geschatte leeftijd: 90 a 100 jaar oud

Wat is de fabrikant en de kenmerken van het uurwerk?

Ik kan de foto niet zien. dus is het lastig er iets van te zeggen…

oops, linkje werkte niet. Nu wel (4 fotos)

'k weet niet wat voor uurwerk het is… maar ik weet wel dat ik em mooi vind…

hij is nog in zeer mooie staat, en zo te zien loopt ie nog… 't is er volgens mij wel een uit een wat hogere prijsklasse gezien de leeftijd…
Cilindergang uurwerken werden toen veel gebouwd, maar dit is een ankergang!.. alles loopt op robijnen… de bruggen en kloven zijn allemaal mooi afgewerkt met een facetrandje, het deel bij de snelheids regeling is gegraveerd… kortom… daar heeft men indertijd flink z’n best op gedaan…

Thanks :slight_smile:
Het is inderdaad een oude, ik heb het doosje (begin 1900) er ook nog bij zie hier. https://www.dropbox.com/sc/cc8z0nz5fs8fan9/b_4oco9E8l Het horloge loopt nog erg goed en is inderdaad in prima staat. Het heeft altijd in een stolp gehangen en heeft weinig zak gezien zeg maar.
Wat is aan ankergang en waarom is dat speciaal?
ik zie btw twee letters (R.A. of K.A. of H.A, het is erg klein) in het uurwerk staan. Misschien zegt je dat wat?

Dat uurwerkje kom je vaak tegen in zakhorloges, met anker en cilinderuurwerk.
Het merk is waarschijnlijk FHF.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&g0&2uswk&FHF_19H6_5

Leuk zakhorloge :slight_smile: Dat “R.A.” daar bedoel je de letters op de balans brug mee? Dat betekend “Retard” en “Avance” oftewel welke kant je dat ene hendeltje moet doen om het horloge langzamer of sneller te laten lopen. (Diashock weet vast en zeker de goede naam)

ja de letters op de balansbrug idd. Thanks. Wist niet dat het dat betekende

En wat voor kwaliteit/luxe niveau is FHF? (van 100 jaar geleden dan)

Nee, ik weet ook niet wat de Nederlandse benaming voor dat handeltje is. :sunglasses:
FHF uurwerken moeten wel goed zijn geweest want ze leverden de uurwerken aan veel horlogemerken, later ook voor polshorloges.

Gezien de leeftijd, en het gegeven dat het een Ankergang uurwerk is, kun je al afleiden dat het een hoge kwaliteit is, tel daar bij op dat de kloven en bruggen gefacetteerd zijn

Ohja… Anker/cilindergang… daar zou ik nog op terugkomen…

bij een Cilindergang, wat in die tijd zo’n beetje standaard was

was de as onder de balans ( het wieltje wat heen en weer draait) hol, en er was een stukje uitgefreesd, het getande rad op het plaatje draait linksom, het holle asje draait heen en weer…als deze as naar rechts verder draait, dan krijgt het asje een klein zetje, van het driehoekje op het rad… maar, dan is ie al zover doorgedraaid dat het volgende driehoekje door de buitenkant van het asje wordt tegengehouden… tot de veer het wieltje weer de andere kant op laat draaien… dan komt het driehoekje weer tegen de binnenkant van de as, en begint het gebeuren opnieuw… het nadeel van dit systeem is, dat de tand op de as wrijving ondervindt… waardoor dit systeem minder nauwkeurig is…

een Ankergang daarentegen


heeft een “anker” dat het balanswiel met een vorkje aan het einde bij de balans, de balans iedere keer een duwtje geeft, omdat daar een klein pennetje in het vorkje valt… , door het ankerrad, krijgt het anker, met robijnen tandjes of paletten iedere keer een klein duwtje, terwijl het andere palet dan voor een tandje in het ankerrad valt… die heen en weer beweging van het anker wordt doorgegeven aan het balanswiel, en teruggegeven aan het anker, zodat het ankerrad tandje voor tandje erlangs draait…

ze zijn makkelijk van elkaar te onderscheiden… als het ankerrad "ver"van de balans zit, dan is het een ankergang… als het ankerrad tot bijna het hart van de balans zit, dan heb je een cilindergang…

top, bedankt voor de uitleg! Erg interessant.

De ankergang, ik had een leuk gif plaatje gevonden :slight_smile: (ik kan het plaatje van Arie niet zien?)

kijk daar eens 5 minuten naar na een paar biertjes… dizzy :wink:

Wie kan er nog meer zeggen over dit uurwerk en de waarde er van?

Uurwerkje is inderdaad mooi, typisch Frans uurwerkje voor die tijd, stijl wordt Lepine genoemd. Ankergang was beter als cylindergang. Is ook mooi gesteend, maar ik weet niet of de onderzijde ook gelagerd. Soms werden alleen de zichtbare lagers voorzien van stenen om het uurwerk er goed uit te laten zien, maar hebben de lagers die niet zichtbaar zijn geen steen.
Chaton slaat op de bus waarin de grote steen in het midden zicht bevind. Bij een erg goed uurwerk zijn alle stenen in een gouden chaton gezet, en de chaton is dan vastgezet met schroeven(geschroefde chatons). Wat je vrijwel altijd ziet is dat de stenen aan de onderzijde bij dit soort uurwerken vele malen kleiner zijn dan aan de zichtbare zijde. Bij beter uurwerken zijn ook de stenen aan de onderzijde van fatsoenlijk formaat.

Ik denk dat dit een gemiddeld uurwerkje wat uit die tijd. Heb ook wel eens uurwerken van hoge kwaliteit onder m’n neus gehad, en dan zijn de details verfijnder. Alle stalen onderdelen zijn tot een spiegel gepolijst, de stenen zijn beter gezet en afgewerkt, de randen zijn mooier afgewerkt, dus meer arbeid in de afwerking.

Mwah, waarde zal afhangen van het materiaal waarvan het gebouwd is.
Is het goud, dan zal er gok ik zo’n 8 gram in zit. De huidige gemiddelde inkoopprijs voor 14 karaats goud is 17 euro. Dus 8 X 17 maakt 136 euro. Gok dat er wellicht 150 euro aan goud in zit. Dit zou dus de waarde zijn als het goud is en je het als sloopgoud verkoopt. Of het goud ik kan ik vertellen aan de hand van de stempels aan de binnenzijde van het buitenste deksel.

De waarde als horloge is iets meer. Als het verguld is zal de waarde rond de 50 tot 100 euro liggen. Als het 14 karaats goud is mag je aan een bedrag rond de 175-200 euro gaan denken.

Top, thanks voor de info.
Het is idd goud. 14k goud volgens de stempel van de binnenkant.