Fabrique d’horlogerie Invicta of

Iedereen weet dat ik Invicta fanaat ben en volgende houdt mij toch eigenlijk wel een tijdje bezig. Daarom dat ik dit even hier op het forum gooi, als eenling kan ik er namelijk altijd naast zitten…

Zoals velen van jullie inmiddels wel zullen weten produceerde Invicta in de beginjaren van 1900 zelf horloge onderdelen, uurwerken, etc.
In de archieven van het Internet kun je verschillende advertenties vinden waarin Invicta hun diensten aanbieden. Een aantal voorbeelden hier van:

afbeelding

Wanneer ik verder op internet op zoek ga naar Invicta als fabrikant dan kom ik ook advertenties tegen van “huishoudelijke” apparaten, electronics, etc tegen die gemaakt zijn door een fabrikant genaamd Invicta. Nu zou dit prima een andere fabrikant kunnen zijn met een zelfde naam. Maar mij valt het op dat in deze advertenties de Naam Invicta, R. Picard en La Chaux-de-Fonds in combinatie met elkaar gebruikt worden.
Ik was tot voor kort nog niet bekend dat Invicta ook andere dingen produceerde. Altijd gedacht dat het alleen een horloge fabrikant was.

Ik kan het uiteraard altijd mis hebben. Maar wilde dit toch delen omdat mij dit opviel en geen idee heb of mijn vermoedens kloppen.
Overigens als het gaat om die autochron, al een eeuwigheid het web aan het afstruinen om zoiets te vinden. Lijkt mij super geinig om zoiets te hebben. Gewoon puur voor het verzamelen. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Bedankt voor het lezen!

8 likes

Kan best dat ze meerdere dingen produceerden.
Ruhla deed dat ook. Die maakten horloges en klokken, maar ook (kleine) mallen voor gieterijen.
Zündapp produceerde naast bromfietsen en motorfietsen ook buitenboordmotoren, naaimachines en grasmaaiers.

1 like

Ik zie wel die verschillende “departementen”. A en B van je eerste afbeelding en D (électricité) op de één na laatste afbeelding. Dus dat lijkt wel met elkaar te maken te hebben.

1 like

Inderdaad, dat was mij dus ook al eens eerder opgevallen.

De naam invicta betekent zoiets als ‘onoverwonnen’ ( in de zin van ‘onovertroffen’ misschien?) of misschien ‘onoverwinnelijk’. Een naam dus waarvan het wel in de rede licht dat meer bedrijven die naam kozen. Ik heb een klassieke auto van het verdwenen merk Triumph. Onder die merknaam zijn (door andere bedrijven) ook naaimachines, beha’s, schuurpapier en diepvriesfriet geproduceerd.

1 like

Ja dat begrijp ik. Dat schreef ik al. Maar het is opvallen wanneer toevallig de productie in een zelfde stad plaatsvind en daarbovenop ook nog een figuur als Raphael Picard hier in verband wordt gebracht.
Nu geloof ik dat sommige merken deze naam aannemen om dezelfde reden als jij al noemde. Als voorbeeld is er een automerk die ook Invicta heet.

Tegenwoordig heet dat diversificatie.

1 like

Juist

Je zag sowieso vaak autoklokken van horlogemakers, vaak met dezelfde uurwerken. Deze kun je vinden van merken als Jaeger LeCoultre. Je laatste advertentie is er zo een, maar dan van invicta.

Je advertentie van een stofzuiger stofzuiger, zou zomaar ook bij hun vandaan komen. Er gebeuren gekkere dingen in de wereld.

1 like

Inderdaad!

2 likes

Heb veel plezier met dit soort info ontfutselen :sweat_smile:

2 likes

Wat overigens grappig is dat in een zelfde tijdsperiode Invicta dus ook super dure zal horloges produceerde… meen dat dit horloge wat ingelegd is met heel wat briljanten voor meer dan 15.000 Zwitserse frank verkocht werden. Geen idee hoeveel dat vandaag de dag is omgerekend naar euro’s en rekening houdend met inflatie.

2 likes