JL heeft op haar Facebook page een chatbot geplaatst voor het online adviseren e.d. i.p.v. dat je daarvoor naar een Boutique moet… een nieuwe trend?
Als ik mezelf zou willen laten adviseren zou ik het een beetje vreemd vinden om naar een one-brand winkel te gaan. Kom je áltijd bij een horloge van JLC uit. Een chatbot van één merk, serieus…
Ok sorry, ik ben een beetje de draad kwijtgeraakt sinds Snapchat. Wat de hel is een chatbot?
Bots zijn sowieso helemaal “hip en happening” in tech-land. Ik geloof er wel in, i.p.v. Voor elke lokale pizzakeet en bruine kroeg een aparte app te moeten installeren gewoon alles via je favoriete chatplatform. Geeft vervolgens wel de chatplatforms weer heel veel macht met alle privacy issues van dien maar dat is een ander verhaal. Maar gewoon bedrijven kunnen benaderen in de omgeving die jij wenst, hartstikke prima. Nu nog wachten op echt goede AI zodat je niet eens doorhebt dat het een bot is(ook wel creepy maar goed).
Oudere generaties zullen het maar niks vinden want weer een stap richting snellere en misschien minder diepe conversaties maar goed “the medium is the message” he
kweetdaooknie…
In de vorm zoals jij hem beschrijft helemaal top, kom maar door met die vooruitgang. Maar ik vind het suf om met een bot aan de gang te gaan waarna ik kan kiezen uit een reverso in het blauw if een reverso in het bruin. Dat vind ik een belediging van je klanten. En daar zijn die kleredingen te prijzig voor, om een beetje persoonlijk contact/advies uit te sparen.
Chatten met een programmaatje.
Ja in deze situatie wellicht een beetje suf ja…
Maar als het echt een goede bot zou zijn, dan zou die jou door en door kennen en zou die misschien wel beter voor jou kunnen kiezen of je nu blauw of wit wilt dan dat jij dat zelf weet(hoe vreemd dat ook klinkt). Dit natuurlijk in de situatie wanneer je sowieso al een JL wilt…
Want bots zijn niet nieuw wie kent hem nog
Maar de bots die nu upcoming zijn, zijn natuurlijk veel slimmer dan dat.
Leren niet alleen inhoudelijk jou kennen op basis van zoekgeschiedenis etc. maar laten hier algoritmes op los en weten daardoor soms zelfs dingen te voorspellen. Oke jij gaat elke dag naar de bakker , je houdt van vers, daarom wellicht blauw(ik zwets maar wat maar je snapt hem) . En verbazingwekkend genoeg zit daar ook nog wel eens waarheid in ook.
En daarnaast kunnen moderne bots ook gewoon leren van de andere gebruikers van die bot, waardoor trends maar ook taalgebruik door kunnen doorseipelen. En is het eigenlijk net alsof je tegen een andere gebruiker van de bot praat.
Dit pakt nu nog niet altijd even goed uit, > Link
Maar geef het 5 jaar en ik denk dat we een heel eind zijn …
Maar aan het eind van de dag is deze bot van JL volgens mij een van de simpelere bots helaas…
Sorry voor de lap tekst, maar vind het onderwerp gewoon fascinerend.
Naja, meer dat je bedrijven etc, gewoon als contactpersoon in je chatapp ziet verschijnen die je nu toch al gebruikt.
En je in ideale situatie deze iets kunt vragen en dan het antwoord krijgt wat je van een menselijke expert kunt verwachten maar niet met de wachttijd die daar normaal gesproken mee samenhangt.
Zeker waar en het is in potentie ook een absolute sprong vooruit. Ik ben met dit soort dingen alleen een beetje bang voor de factor Marketing & Sales in de chatbot. Die algoritmen zullen je waar mogelijk proberen te beïnvloeden. Het blijven commerciële jongens, wat soms wel eens moeilijk in het achterhoofd te houden is. Of er dan het voor jou beste advies uitrolt of voor de ontwikkelaar van de bot zul je nooit zeker weten.
Aan de andere kant, als je met dat idee en enig gezond verstand gebruik maakt van een bot zal het ook wel loslopen denk ik…
Zag laatst deze vid er over