Stel dat je (hypothetisch) een horloge koopt uit de jaren 70 met slecht of bekrast facet glas is het dan mogelijk om een vervangend glas te vinden? Of kan je ook vloeken in de kerk en het glas vervangen door een gewone saffier 37mm (bijvoorbeeld)?
Twijfel over de aanschaf van een horloge met krassen op het facetglas, maar als het redelijkerwijze te vervangen is, dan zou ik dat vervangen. Gaat om een Technos uit de jaren 70. (Niet precies dit model, maar ter illustratie een facet glas voorbeeld)
Een open deur intrappen. Maar als de glaasjes nog te vinden zijn moet het lukken. Dat zal per horloge en model verschillen of die glaasjes er nog zijn.
Ik vind dat je het horloge het beste origineel kan houden. Liever wat krasjes dan een niet kloppend vlak glas er op.
Sluit ik me helemaal bij aan.
Verder zou ik zeggen, zoeken, zoeken en nog eens zoeken. Soms is een nieuw glas te vinden en anders misschien een donor horloge waar het glas nog wel goed van is.
Maar juist over het vinden van de juiste glaasjes maak ik me zorgen. Daar is toch niet veel stock van over voor Technos en het moet de juiste zijn.
Ik hoop stiekem op een soort aftermarket opties.
Wat is het je waard? Als een vervangend origineel glas niet meer verkrijgbaar is, zou het best ergens na te laten slijpen moeten zijn. Zal alleen niet goedkoop worden.
Andere optie is om een modern horloge met facetglas te overwegen. Rado levert nieuw bv nog de Diastar Original en New Original modellen zoals:
Aanvullend op @sharkbyte zijn bijdrage, zou je hier eens kunnen informeren. Dit bedrijf slijpt facetten tot 40 mm, wie weet willen ze een horlogeglas ook wel eens proberen.
Als je het horloge lekker wil dragen, Sapphire er in e, niemand die het ziet en geen zorgen meer om krassen.