Faded inlay of niet. Waarschuwing! Topic bevat Rolex en Seiko...

Nou ik ben er nog niet uit of ik nou nog een faded inlay wil kopen of niet.

Gewoon doen kan natuurlijk ook.

Maar dat alles terzijde. Ik ben ook wel eens benieuwd naar waar jullie algemene voorkeur naar uitgaat. Faded inserts of niet? En als ze faded zijn hoe faded zie je ze dan het liefst.

Ik vind het in elk geval :ok_hand:

De opties:
Ps exacte hetzelfde horloge, uitsluitend een andere inlay

.

• Faded.
  • Niet Faded.

0 stemmers

1 like

Seiko inserts faden vaak niet zo veel. 🤷 Zijn vaak bekrast ipv gefade. Dus wat heeft Seiko er mee te maken :thinking::thinking:

1 like

Of gewoon in de bleek geflikkerd…

.

1 like

Faded is ok, maar vaak is er gefaked faded. Da’s dan weer minder.

7 likes

Ben het met je eens.
Vind het gaaf maar echt tropic zijn er maar weinigen. De meeste liggen in de bleek… :upside_down_face:

2 likes

Gewoon lekker zelf faden. Net als met je spijkerbroek, schoenen, etc. etc.

6 likes

Lijkt me veel leuker om een zelf-polsgebleekte te hebben dan er een van iemand anders te kopen.

Dat gezegd hebbende is mijn faded inlay niet zelf-polsgebleekt, maar ben ik er toch blij mee. :+1:

1 like

Ben al een cursus aan het volgen…

alleen jammer dat die inlays zo duur zijn geworden om het puur te proberen… :see_no_evil:

:beers:

Is het niet gewoon een kwestie van dragen? Door weer en wind. Werk, vakantie, zon, regen, Elfstedentocht, Vierdaagse, weekje Griekenland, dagje Hoge Veluwe.

5 likes

Dat wordt weer lastig met die moderne keramische inserts, die zijn gewoon veel te kras- en kleurvast.
(Dunnetjes) gecoat of geverfd aluminium gaat een stuk beter met artistiek verantwoord verouderen.

1 like

Jazeker. Maar door de invloed van felle zon en zout chloor etc zouden ze ooit van origine mooi ge- faded zijn. Maar om nou met zo n vintage te gaan zwemmen in het zoute of chloor water…

Enkele dus maar. Net al een (echte dus niet vochtschade) tropic dial…

:v:️

Dus we gaan het zeker proberen met bleek icm gootsteenontstopper… :see_no_evil: de inlay alleen he…

Wat is eigenlijk beter? Seiko of Rolex?
Nee geintje, ik vind een faded bezel soms wel gaaf.
Op een GMT die helemaal origineel is is het authentiek (mooi woord voor ouwe meuk) en daar past het mooi bij. Maar bv een SKX013 met een tophat safier en gebleekte bezel om het een vintage look te geven vind ik ook tof. Maar andere dingen zoals sojasaus lume vind ik dan weer nep en hoeft van mij niet.

Zo dit topic bevat nu ook Omega.

Natural faded. Chloor, zout, bad en regenwater temperatuur van -30 tot + 40 graden. Duurt wel 20 jaar.

New faded naast het tijdsvoordeel ook nog een voordeel dat ze krasvrij zijn.

6 likes

Ik heb een ozon cabinet op het lab waarmee ik 20 jaar na kan bootsen in zeven dagen. Dat is een natuurlijke veroudering. Ik zal het binnenkort eens met een SKX insert proberen.

Chemisch bleken moet je niet doen op een Rolex insert. Je blijft wel iets strepen zien.

Maar wat betreft het faded, dan zie ik ze het liefst zoals op je eerste plaatje. Prachtig.

9 likes

Alles faded kan mij bekoren mits het is verkregen door de tand des tijds. Een mooie Pepsi-inlay die zijn sporen ruim heeft verdient? Super! Geen faux patina zoals een Railmaster of Oris x Hodinkee please.

Seiko gebruikte strikt genomen betere kleur methoden…echt. Inserts verkleuren haast niet.
Daarom, schuurpapier en afbijt… :roll_eyes:

1 like

Lekker in de bleek voor een mooi resultaat :+1:

En bij voorkeur met een Seiko, zodat je geen gezeik krijgt met de Rollie puristen.

5 likes

Een insert versneld faded, ik heb er toch altijd een beetje naar idee bij.

Een faded insert is aantrekkelijk omdat het appeleert aan gevoelens van: het horloge is oud, verweerd, laat patina zien, zoals een leren jas die mooier wordt door dragen.

Een bezel in de bleek pleuren of met schuurmachine te lijf gaan voelt voor mij een beetje als een m3 badge op een 318… het moet iets voorstellen wat het niet echt is…

1 like

Dit ziet er goed uit!

Ik zie inderdaad voorbeelden van Seiko inserts die ze gewoon in de bleek leggen, maar hoe ze het doen bij Rolex inserts ben ik nog niet achter.

1 like