Fake, Kermis of..? (Helaas nep)

Goedemorgen, ik heb dit horloge via chrono24 besteld. Direct bij het uitpakken dacht ik…

Het horloge is niet zwaar, de brace voelt slecht en licht en de inscripties op de onderkant zijn slecht, korrelig en onscherp.

Ik zou graag jullie mening hebben.

Uitgaande dat dit nep is, wat is jullie advies hoe ik met de verkoper dit aankaart.

Ik zou het niet weten. Ik heb je post wel even naar het juiste draadje verplaatst :wink:

1 like

Ziet er niet goed uit.

Caseback is te dun gegraveerd. Plaatkleur lijkt te blauw.

Denk mumbai special

3 likes

Het begint met contact opnemen en je zorgen kenbaar maken.

1 like

Op gevoel, Seiko staat ietwat lelijk op de dial en Seiko Japan heb ik niet eerder op een sluiting gezien. Caseback ziet er ook anders uit. Maar kan het helemaal mis hebben.

2 likes

Ik dacht dat de Lord Matic een wat meer higher end horloge was; is 17 jewels dan ooit geleverd?

Ik ben geen expert en kan het niet met zekerheid zeggen, maar deze lijkt mij nep. Een Lord-Matic is voor zover ik weet nooit geleverd met een 17 steens 6309-uurwerk.

1 like

Volgens mij hoort een 6309 niet in een LM. Dit is altijd een 5xxx uurwerk

Nepperdenep, heb je voor je aangekocht hebt gezocht op vergelijkbare modellen?

1 like

“Base metal” zou ik ook niet associëren met een Seiko LM.

2 likes

Daarnaast, volgens het serienummer op het deksel zou hij uit 1977 komen, ik heb zojuist de catalogi van dat jaar doorgekeken. Ook hierin is dit model niet te vinden. Dat lijkt mij een solide argument om aan te geven bij de verkoper.
Seiko catalogi zijn hier te vinden: Seiko Watch Catalog PDF Library - Watch Hunter - Watch Reviews, Photos and Articles

9 likes

Klinkt als een echte Seiko

7 likes

Ik kom deze horloges soms ook op vinted tegen. Lord Matics hebben nooit maar 17 jewels. De aanduiding 6309 is ook vreemd: dat kaliber heeft ook een dagaanduiding. Maar Lord Matics zijn nooit 6308 of 6309, altijd 5606, of 5216 als ze van Daini zijn. Het deksel lijkt wel gegraveerd met een boortje ofzo, dat heb ik nog nooit gezien. Ik ben beslist geen autoriteit, alleen maar een ervaringsdeskundige, maar ik vertrouw dit modelletje niet.

3 likes

Transactie ongedaan maken is de beste oplossing.
Gekocht van een particulier of handelaar?; zie C24 regels.
Tip; Volgende keer eerst vragen stellen hier en dan kopen.

4 likes

Dank allen, mooi leermoment !

1 like

Beetje laat… Maar toch:

Op basis van de visuele kenmerken en de informatie in de afbeelding is dit horloge vrijwel zeker niet origineel (nep).

In de horlogewereld wordt dit vaak een “Mumbai Special” genoemd: een horloge dat is samengesteld uit goedkope, niet-originele onderdelen om op een zeldzaam vintage model te lijken.

Waarom dit horloge als “nep” wordt beschouwd:

• De Wijzerplaat: De felle “Tiffany Blue” kleur is erg populair bij verzamelaars, maar Seiko heeft dit specifieke model (de LM 17 Jewels) nooit in deze exacte kleur geproduceerd. Dit zijn meestal overgespoten of aftermarket wijzerplaten.
  • Aantal “Jewels”: Authentieke Seiko Lord Matic (LM) modellen hebben bijna altijd een hoogwaardiger uurwerk met 23 of 25 jewels. Een “17 jewels” aanduiding op een LM-wijzerplaat is een bekend kenmerk van imitaties.
  • Kwaliteit van de kast: Zoals de tekst in je afbeelding al aangeeft: een licht gewicht, een blikkerige band en korrelige, onscherpe inscripties op de achterkant zijn duidelijke signalen van een goedkope R0503V. Bij een echte vintage Seiko zijn de gravures scherp en diep.
  • Logo en tekst: De tekst “LM” en “17 Jewels” op de wijzerplaat oogt vaak grof of scheef gedrukt in vergelijking met het verfijnde werk van de originele Japanse fabrieken.

chat gpt :face_with_monocle:

3 likes

IA van Google :grinning:… is volgens mij wel betrouwbaar…