Fake Omega bij een veilinghuis

Bij een veilinghuis wordt vol trots een Omega quartz gepresenteerd. Er zit een scherpe foto bij van de wijzerplaat met vermelding van het Japanse uurwerk dat erin zit.
Heb ze erop gewezen dat dit imho niet helemaal klopt.
Wat als ze hem toch verkopen als een “Omega”…?

Linkje?

Wellicht is het een franken watch waar in de Omega behuizing met Omega wijzerplaat een donor uurwerk van Japanse makelij is geplaatst. Dan is het geen fake, maar wat het dan wel is, daar lopen de meningen over uiteen.

Zo lang een en ander duidelijk in de advertentie staat vermeld, lijkt het me de zaak van de potentiële koper om zelf onderzoek te doen wat er precies wordt verkocht.

Ik ben het volkomen met je oneens!
Een franken bestaat uit onderdelen van een merk, die nooit samengehoord hebben.
Een Omega kast en/of wijzerplaat met een jappenwerk of elk ander werk, dat niet van Omega is, is een fake.

Ik zou in zo een geval een kopie van je mail aan het veilinghuis naar Omega sturen in de hoop, dat ze er werk van maken.

4 likes

Mijn persoonlijke mening is dat het veilinghuis/de aanbieder daarmee (mis/ge)bruik maken van de goede naam Omega om hiermee;

  1. De prijs kunstmatig verhogen,
  2. Sneller een koper vinden.
    Of
    Combinatie van 1 en 2.

Van een koper, die voor het eerst een luxe horloge koopt, mag je niet verwachten dat hij alle types en series kent en goed onderscheid kan maken tussen een 100% Omega of nét geen Omega.

In dit geval dient de aanbieder (ook juridisch gezien) te voldoen aan informatieplicht in de advertentie.

1 like

Linkje?

Nav mijn bericht aan het veilinghuis hebben ze de omschrijving wijselijk aangepast;

Replica Omega horloge met vergulde details op rand en schakels, jaren 90
Opschrift: omega 18 k gold, electroplated, 1130-4, 0003 SWISS, stainless steel band, Uurwerk is japans, dat deed Omega zelf niet

https://davisveilingen.cloudcatalogus.nl/Home/Catalog

Opgelost dus.

Mijn ervaring is dat de kleinere veilinghuizen vaak goed zijn in een paar categorieën en de rest er letterlijk een beetje bij doen. Een replica zien als origineel is dan al snel een risico maar het levert ook kansen op. Zo kocht ik laatst een Jaeger LeCoultre klok samen met een stapel pennen (o.a. een bijzondere Montblanc vulpen) voor een paar tientjes voor de riante beschrijving; “Klokje en oude pennen”.

1 like

Och… Als je kijkt naar de Omegamania veiling, dan klopte er het nodige ook niet! Dat was n.b. in samenwerking met Omega (recordprijzen!)…

1 like

Ik vind het iig bijzonder correct dat ze het zo rap hebben aangepast.

Ik heb ooit ook een mail naar een veilinghuis gestuurd van dezelfde strekking, keurig een mail terug dat ze zo blij waren omdat het een hoop ellende zou besparen, maar uiteindelijk is de tekst nooit aangepast en dus gewoon als echt verkocht.

uit mijn ervaringen met enkele veilinghuizen is dat hun zogenaamde experts meestal zelf amper afweten wat ze bezig zijn. Ik spreek niet over de grote veilinghuizen natuurlijk! zij hebben echte experts :smiley: Maar toch best altijd bieden met een sceptisch oog!

Bijzonder correct? Daar verschillen we dan van mening. Ze hadden de tekst niet moeten aanpassen, de hadden deze fugazi direct uit de veiling moeten terugtrekken. Kan toch niet waar zijn dat een veilinghuis - hoe klein ook - zich leent om nepzooi te verkopen.

Zou het eigenlijk even moeten melden bij Omega. Het is dat ik daar te lui voor ben… :wink:

3 likes