Fakes bestrijden met Blockchain technologie: Favre-Leuba

Na de Hublot OSL, met het onzinnige (vind ik dan) “design as well as aesthetics inspired from cryptocurrency” is er nu een heel interessante toepassing voor Blockchain technologie voor de horlogewereld:

"Reliable methods include the use of cutting-edge software or blockchain technology, which together with on-the-ground measures can ensure the authenticity of the watch. Moreover, if the watch is stolen, it can be traced thus making it difficult to be traded on the secondary market. "

Ik heb er minder dan 5 minuten over gelezen maar het klinkt veelbelovend. Het zal de producenten van fakes niet weerhouden door te gaan met hun gerommel, maar mogelijk kan hiermee oplichterij en diefstal worden bestreden.

Later van de week wat meer over lezen, maar ik gooi het maar vast in de groep. Zullen we ooit gegarandeerd of in ieder geval bijna volledig veilig op ebay/marktplaats etc. kunnen gaan kopen?

2 likes

Is inderdaad goed toepasbaar voor authenticity checks.
VeChain is aardig op weg

Dit onderwerp werd afgelopen donderdag ook besproken in de Cryptocast. De crypto podcast van BNR Nieuwsradio.
Interessant item.

1 like

De hamer ligt al klaar voor gebruik :grin::grin::grin:!

Lets Rock


Ik denk dat het wel kan werken. Ik ben wel een beetje beducht dat niet persé Favre Leuba maar de merken uit de duurdere middenklasse hier een verdienmodel aan gaan hangen. Een jaarlijkse fee, of een in house onderhoudsbeding als je het horloge na de garantieperiode in de database wilt houden.
Ze kunnen de database ook openstellen voor nu al bestaande horloges. Na autenthicatie. En ook niet gratis lijkt me.

2 likes