Familie aanwinsten

Er zijn er meerdere hier die af en toe iets uit de familie krijgen. Gisteren was ik bij mijn ouders en tot mijn verbazing zag ik dat mijn vader met een heel oud Union horloge rondliep. Hij had hiervoor een gewone quartz en was dus verbaasd. Toen ik hem er naar vroeg zei hij ja, de vorige is gevallen en doet het niet meer. Maar ik had een heleboel oude die het ook niet meer doen. Deze deed het nog. En toverde vervolgens een zakje tevoorschijn met wat oude horloges.

Nu moet je weten dat Ome Jan (niet verzonnen) een horloge/juwelierszaak had en ondanks dat hij al jaren overleden is en zijn zoons al bijna tegen de pensioen gerechtigde leeftijd zijn gekomen maar werken nog steeds. Dus waarom hij niet even naar hun gaat en een nieuwe koopt of laat reparen is me niet duidelijk.

In het zakje zat een aantal horloges die eigenlijk wel een leuk overzicht geven van iemand die niet om horloges geeft behalve om de tijd te weten maar wel via Ome Jan redelijke klokjes heeft gehad. Ze zitten allemaal in dezelfde prijscategorie in de jaren dat ze gekocht werden. Hoewel ik redelijk zeker weet dat Ome Jan ze behoorlijke korting gaf bij aanschaf. Maar toch geen dure merken als een Omega waar Ome Jan dealer van was, maar meer het gewone spul.

Maar ik ben er wel blij mee, er zitten behoorlijk gebruikte horloges in, dus echt zuinig is hij er niet op. Maar wel leuk om te zien wat voor soort merken Ome Jan verkocht.

Ik denk dat deze de oudste is, een Junghans sub seconde van 33 mm die nog gewoon loopt. Handopwinder natuurlijk naar ik vermoed uit de jaren vijftig.
En dat is voor mij enorm raar. Junghans is Duits, Ome Jan was een Nederlandse soldaat in mei 1940 en had een hardgrondige hekel aan duitsers. Hij heeft in 1940 een aantal maanden in Duitsland vakantie gehad zoals hij dat altijd zei (krijgsgevangenschap). Dat hij in de jaren vijftig Duitse horloges verkocht verbaasd mij enorm.
Heb de tool niet om hem open te maken dus weet niet of er een origineel Junghans werkje in zit. Zit geen band meer om.

Er zit nog een Junghans tussen ook handopwinder met een enorm verweerde plaat. Ik denk waterschade maar zeker weten doe ik het niet. Er staat nog net leesbaar trilastic, 17 jewels op de wijzerplaat, hij is 34 mm en loopt ook gewoon sinds vermoedelijk de beginjaren zestig? De flixoflex band is gebroken en dus is dat waarschijnlijk de oorzaak geweest voor een nieuwe.

Een Anker automaat met wel 25 rubis volgens de plaat en incabloc 33 mm.
Hoewel hij ook gewoon met de hand is op te winden en daarna gewoon loopt. Ook na schudden doet hij het.
Ben niet zeker van de leeftijd maar midden jaren zestig lijkt me wel te kloppen.
Ook hier is de flixoflex band gebroken en is hij dus weer naar Ome Jan geweest voor een nieuw horloge.

Ik denk dat dat deze is geworden, een Prominent handopwinder met 17 jewels en typische kastvorm voor de jaren zeventig. Hij is 34 mm breed, weer een handopwinder met 17 jewels en zo’n heerlijk hoog uitstekend glaasje. Zie je niet goed op de foto. Ik kan me dit horloge nog goed herinneren dat hij deze om had.
Jammer dat er van Prominent niet zo veel te vinden is, zelfs op het forum komt het niet zo veel voor. Ik dacht dat het een Nederlands plakmerk is maar zeker weten doe ik het niet.
Uiteraard bijna hetzelfde weer, hij loopt, alleen de flixoflex band is stuk. Denk dat Ome Jan weer bezocht werd…

Daarna zal Ome Jan ook het dealerschap hebben verworven voor het Nederlands Lasita want daar is een quartz van aanwezig.
Hij is 34 mm en opvallend dik bijna 15 mm, komt voornamelijk door het hoge bolle glaasje. Nu weet ik niks van quartz werkjes, (is daar een website van net als Ranfft??) maar heb er een foto bijgezet omdat ik me afvraag of het 7/79 op het deksel ook juli 1979 betekent ? Trouwens de pakking is nog heel.
Batterij is leeg uiteraard, weet iemand welke erin hoort? en de band mist waarschijnlijk is deze flixoflex helemaal verdwenen of hij heeft een keer geen flixoflex genomen…


De volgende en laatste verbaasde me, het is een Eterna Matic zonder type aanduiding op de wijzerplaat. Nu heb ik wat met Eterna’s (zou het toch een familiekwestie zijn?) en is eigenlijk een beetje een vreemde eend in de bijt. Immers een Eterna was ook in die dagen behoorlijk duurder dan de andere merken die hij gekocht heeft. Hij heeft uiteraard weer een flixoflex die dit keer nog compleet is, hij is 35 mm en heeft een originele kroon. Hij is uit de begin jaren zeventig kwa dekselnummer, maar toen werden deze kasten al niet meer geleverd. Deze rechte lugs waren eigenlijk jaren zestig, zeker als ze niet uit de 1000 2000 of 3000 serie’s kwamen. Ik moet hem nog openmaken, mis de goede tool daarvoor, om te zien of er een leeftijd indicatie op het uurwerkje staat. Ik vraag me af of het een Ome Jan special is, dat hij meerdere componenten samengesteld heeft en vervolgens maar ergens in de familie gesleten heeft omdat hij dat natuurlijk niet meer in de winkel kon verkopen als Eterna dealer…

Toen ik hem vroeg waarom hij deze niet droeg, hij loopt gewoon na even schudden, in plaats van de Union zei hij dat deze niet lekker zit. De band trekt teveel haren uit zijn arm. Dat is zeker hier voor geen probleem geweest??? De Union zit op leer…
Maar deze is zeker het opknappen waard. En ik denk dat ik meeste toch maar eens wat voorzichtig ga opknappen, nieuwe glaasjes en een beurtje. Hoewel nu niet veel meer waarde, uitgezonderd de Eterna, is het toch leuk om de horloges van je vader te hebben in een redelijke staat.

Ik heb me voorgenomen om de volgende keer door de week naar mijn ouders te gaan en samen eens naar de zonen van Ome Jan te gaan voor een deftig horloge voor de oude baas…

Erg leuk om de horloge historie van je vader te lezen met de bijpassende foto’s er bij. Dank je wel voor beiden!

mvg, Frans

Mijn beste,

Een memorabele familie kroniek, kleurrijke foto’s en een scherpe geest, geven uitleg over deze horloges welke de geschiedenis der tijdbeleving zoveel rijker hebben gemaakt.

Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van deze tijdloze horloges.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Wat een leuk verhaal.
Zit ik daar ineens met een glimlach een forumbericht te lezen :slight_smile:

Wat een geweldig CV heeft je Vader. :wink: Die 1e Junghans is toch wel heel mooi. Ik zou ze inderdaad stuk voor stuk op (laten) knappen en ze mooi in de vitrine zetten. (tu)

Wat een leuk overzicht!

Het is grappig om te zien dat alle horloges met Fixoflex bandjes waren uitgerust. Volgens mij waren die favoriet bij mannen uit die generatie. Mijn opa had er eentje om zijn gouden! Eterna, en een vriend van mijn ouders hetzelfde om een (verder) mooie doublé Tissot. Je kunt zien dat ik geen bewonderaar ben van Fixoflex (of is het nu Flixoflex?)

Die Junghans Trilastic is leuk. Maak maar eens open, en kijk maar eens hoe het uurwerk in de kast zit.

groeten,
Arjen

Leuk zeg, het blijft (en zat al) in de familie(tu).
En ja… die epileerbandjes… Het is mij een raadsel dat men die om de pols wil hebben:D

Bedankt voor de leuke reacties allemaal. Ik post nooit zo veel foto’s wegens het gebrek aan een camera, maar sinds er 1 zit op mijn gsm heb is dit mogelijk.

En inderdaad arjen, ik schreef fixoflex fout… tis fixo niet flixo…

En van die trilastic heb ik gelezen, komen drie pennetjes uit… daar waag ik me maar niet aan met mijn zeer beperkte horlogemakerskunsten.

Hoop nog wel wat antwoorden te horen, googlen is levert mij niet veel op, zoals kent iemand wat meer van het merk Prominent? en welk batterijtje er in die Lasita moet, die wil ik toch nog wel eens testen of hij het nog doet.

Had mijn vader ook maar zo’n Ome Jan. Of ik zelf.
Geweldige horloge-cv van een vorige generatie.
En die Junghans… Prachtig ding.