FAQs Vintage horloges

He Jongens!
We krijgen op dagelijkse basis veel vragen en merken dat sommige zich steeds herhalen. Zodoende een klein lijstje opgesteld met mogelijke antwoorden. Het is uiteraard na eigen inziens dus meningen hierover zullen verschillen. Maar daarom hoor ik juist graag van jullie waar we wel of niet op 1 lijn zitten (zoals eerder bleek dat ik zelf compleet anders (veel negatiever) op quartz neer kijk dan mede forum leden). Cheers, Jasper Lijfering van Amsterdam Vintage Watches

Wanneer is een horloge vintage?
De term is afkomstig uit de vinologie en betreft bij wijn niet alleen het jaar maar is ook een kwaliteitstandaard. Het begrip “vintage” is onderhand helaas uitgerekt en in vele branches zelfs uitgemolken en hol. Maar wanneer is een horloge nou echt vintage? Het is niet zo dat een horloge vóór een specifiek jaartal als vintage wordt bestempeld, alhoewel de horloges pre-quartzcrisis en de opkomst van het saffier glas in de jaren 70, uiteraard dit etiket wel reeds verdiend hebben.

Naar mijn mening komt een model pas in aanmerking hiervoor als het de tand des tijds succesvol heeft doorstaan, zowel qua design als mechanisch functioneel. Om hierover te kunnen oordelen moet het toch wel een jaartje of 30 meelopen. Het blijft discutabel, maar dit betekent dus niet dat gelijk alle horloges voor 1990 deze titel verdienen!

Werden alle vintage horloges helemaal met de hand gemaakt?
Nee, vroeger werd net zo goed gebruik gemaakt van machinale hulp, weliswaar op minder geavanceerde wijze en in mindere mate. Er rolde destijds ook een stuk minder uit de fabriek en die lage oplages komt de charme ook ten goede. Zo zit er meer variatie binnen bepaalde modellen en referenties en zat er alom meer manuren in, iets wat nu niet meer rendabel zou zijn.

Zitten er doos en papieren bij?
De meeste vintage horloges zijn niet meer voorzien van de originele aankoop en garantiepapieren plus de doos. Door de jaren heen zijn deze vaak zoek geraakt. Tevens was het destijds niet gebruikelijk om dit te bewaren, gezien de garantie slechts een jaar duurt, werd het vaak daarna weggegooid. (Als je een stofzuiger koopt bewaar je het ook niet) Zodoende is het zeldzaam als het wel nog aanwezig is en betaal je soms tot wel 20% extra ervoor! Dit bedrag kan je beter in het horloge zelf investeren, doos en papieren kan je niet dragen. Bovendien garanderen papieren absoluut niet de originaliteit van het horloge. Juist papieren kunnen makkelijker vervalst worden. (Dat gebeurt ook, waardoor de markt vervuild raakt en de waarde van papieren afneemt)

Hoe weet ik dan of ik geen kat in de zak koop?

  • Koop de koper! Ga simpelweg voor een gerenommeerd bedrijf met jaren ervaring en reputatie dat garantie bied. (zowel voor originaliteit als functionaliteit en eventueel zelfs inruilgarantie) Je bent dan misschien iets duurder uit maar is het risico al voor je weggenomen.

  • Voor de meeste forummembers hebben ze zelf de nodige ervaring en kennis om zelf het risico in te perken of te nemen. Dus daarvoor zal bovenstaande waarschijnlijk niet relevant zijn.

Uit welk jaar komt mijn vintage horloge?
Bepaalde modellen zijn wel tientallen jaren geproduceerd, maar uit welk jaar kwam jouw horloge exact de fabriek uit? Van vele merken zijn lijsten bekend waardoor je aan de hand van het serienummer in de kast of het uurwerk kunt dateren in welk jaar het geproduceerd is. Sommige merken bieden ook aan om het voor jou in de archieven op te zoeken en hier een uitdraai van te maken. (Zo’n “Extract of the archives” kost vaak wel een paar honderd euro)

Is een vintage horloge een goeie investering?
Allereerst wil ik graag benadrukken dat het een investering in je plezier moet zijn! Bijkomend voordeel is dat het financieel ook interessant is. Ik weet het, behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie in de toekomst, maar dat deze horloges waardevast zijn hebben ze reeds wel bewezen. Sommige horloges stijgen zelfs dusdanig in waarde dat je er ook nog aan kunt verdienen. Alvast sorry voor het preken van eigen parochie maar, Wij bieden in ieder geval de garantie dat we, mits in dezelfde staat verkerend, het betaalde bedrag terug geven bij inruil, zo loop je ook geen financieel risico!

11 likes

Mooi verhaal hoor.
Ben ik erg cynisch als ik denk dat hierover wat van mening kan worden verschild in de praktijk? Als jullie bij verkoop een bepaalde grading aangeven, moet ik als klant maar afwachten of dit ook objectief wordt beoordeeld bij inname.
Niks persoonlijks verder, maar ik ben wat argwanend van nature.

1 like

Dank! En cynisme kan goed zijn toch, behoed je voor fouten.
In praktijk hebben we hier nog nooit een geschil over gehad gelukkig. Alle aangeboden horloges zijn gearchiveerd in het systeem met foto’s dus makkelijk naast elkaar te leggen. Nu is het wel zo als het horloge opnieuw geserviced moet worden dat die kosten soms in overleg zijn voor de inruilen. Maar meestal zijn we erg coulant gezien het wel zo is dat de inruil van toepassing is op horloges uit een hogere prijscategorie. Zo kunnen mensen ook mooi upgraden :slight_smile:

3 likes

Goed stuk, Jasper! Helder verhaal en zeker nuttig voor beginnende liefhebbers. :+1:

Dank voor het delen!:slight_smile:

1 like

Ja precies beginners vragen als je er net kennis mee maakt! Merci amigo :slight_smile:

1 like

Trouwens ook geschikt voor gevorderden, omdat ik me levendig kan voorstellen dat ik een wat duurder vintage horloge zou willen kopen en dan niet de heisa er omheen zou willen hebben. :slight_smile:

1 like

Leuk lijstje, waarvoor dank! Het inruilsysteem is leuk om klanten te behouden door ze de mogelijkheid te bieden up te graden maar natuurlijk geen afdekking van financieel risico. Je moet immers meer “investeren” om van dit voordeel te genieten.
Een antiquair zei ooit: “Wie zijn geld wil vergallen, koopt porselein en laat het vallen”. Iets wat prima geldt voor horloges.

2 likes

Haha prachtige slogan

2 likes