Fascinatie voor horloges

Beste mede horlogeliefhebbers,
ik kaart graag wat aan. Ik hou net als iedereen op dit forum van horloges. Mijn hele leven lang al gefascineerd door horloges. De laatste zeven jaar eigenlijk geen polshorloge meer gedragen, mijn iPhone geeft de tijd perfect aan, maar onlangs weer een Seiko Presage gekocht en een Citizen van een medelid van deze site. En ik sta zwak op een Tissot Locre. Ik vroeg mij af wat die fascinatie nu precies inhoudt. Het heeft niks te maken met het aangeven van de tijd-mijn iPhone doet dat beter dan welk horloge dan ook-maar ik ben geboeid door de schoonheid van een horloge. Comfort heeft er ook niks mee te maken want geen horloge om je pols is comfortabeler dan wel een horloge om je pols. Eigenlijk is een horloge een van de weinige sieraden die een man kan dragen. Misschien is het dat? Of een respect voor de geweldige precisie waarmee horloges gemaakt worden? Dan worstel ik nog met iets anders. De Seiko die ik nu heb, en eigenlijk ook de Citizen, is een geweldig horloge, om te zien, maar ook mechanisch heel goed. Kost een fractie van de ‘top’ horloges zoals Rolex, Tudor, Cartier, Tag Heuer, et cetera. Waarom zijn we toch geïnteresseerd in die topmerken voor soms het twintigvoudige wat ik betaald heb voor mijn Seiko Presage? Is het dan toch prestige? Of zijn we bereid waanzinnig veel te betalen voor schoonheid, perfectie en naam en faam? En fin, geen kritiek hoor op prachtige en dure horloges, maar verwondering over de niet-rationele keuzes van ons allemaal!

15 likes

Welkom!

We zijn hier dol op foto’s.

3 likes

Welkom op HF. We betalen graag voor schoonheid en perfectie :wink:

1 like

Gaat de goede kant op.

Maar het voelt raar, naakt…

Ook wel, naast een horloge draag ik enkel een trouwring.

Die maak je soms gewoon. Niet te moeilijk over doen.

Welkom op het HF!

3 likes

Mijn beste,

Van harte welkom binnen de gelederen van deze enthousiaste club van tijd-kunstenaars!!

fe406d40-2761-4e71-b00f-598e857f1af5

Orologio Signaturis Temporis :wink:

welkom op HF

Welkom!

Zonder horloge is misschien comfortabeler maar ik vind het heerlijk om naar m’n eigen sieraden te kunnen kijken :stuck_out_tongue_winking_eye:

Wat zijn ze toch mooi…en dan kunnen we nog opvoeren dat ze functioneel zijn ook!

1 like

Ja die schoonheid is het waarschijnlijk, heeft niks met ratio te maken.

Esthetiek, de romantiek van een mooi verhaal/heritage van het merk en mijn persoonlijke ervaring met het merk, plus heel goede kwaliteit en dan voor een, voor mij, reële prijs. Dat is het, voor mij althans. Is dat dan helemaal rationeel? Nee, natuurlijk niet. Maar een man mag ook een hobby hebben en zolang hij er anderen er geen kwaad mee doet, lijkt me dat geen probleem.

2 likes

Mijn levensgezellin die psycholoog is noemt het: ‘Een aan autisme grenzende hyperfixatie’

Veel plezier op dit forum! :+1:

12 likes

welkom-home

Ja da 's een mooie verklaring!

1 like

Zeker, helemaal mee eens!

2 likes

Consumenten gonna consumeren.
Dat doen die lui nou eenmaal.

En met een Presage kan je nooit fout.

Welkom.
Voor mij is een horloge wel functioneel. Voor sommige dagelijkse activiteiten moet ik de tijd in de gaten houden en mijn telefoon is vaak ergens waar ik hem niet direct kan vinden.
Daarnaast kijk ik met veel genoegen naar mijn horloges: de kleur, de helderheid, het eigenzinnige…
Ik hou ook van vintage. En het sleutelen daaraan.
Met high-end heb ik niet zoveel. Ja, een Christiaan van der Klauw ofzo. Maar ik heb liever geen spullen die ik niet met een gerust hart thuis kan achterlaten.

2 likes

Leuke merken, en er valt veel horlogeplezier van te krijgen

Ik zou ze niet allemaal top noemen, maar als je ze naast een Presage legt, dan valt er nogal verschil te merken.
Daarom niet 20x beter. Prijs/kwaliteit zal die Presage ongetwijfeld beter zijn.

Da 's waar, waar ik een verschil merk is de kwaliteit van de kast en de armband. Bij de top-horloges zijn die wel van een andere orde.

1 like

Welkom :partying_face: Tja, ik kijk toch liever naar mijn horloges dan de iPhone.

Dat is inderdaad vrij duidelijk als je ze naast elkaar houdt. Op foto niet altijd.

Dan heb je ook de afwerking en nauwkeurigheid van het binnenwerk. Niet top, wel degelijk en robuust.
En boterzacht bij het opwinden. Daar kunnen Sellita en Breitling nog iets van leren.

Ook zijn de Presages meestal vrij groot/dik, een gevolg van de NH35 die ze meestal gebruiken.

De glaasjes zijn geen safier bij de goedkopere modellen.

De wijzerplaat is bij de meeste Presages wel zeer goed in zijn prijssegment.

Al bij al levert Seiko een sterk totaalpakket af voor die prijs.