Favre Leuba Duomatic, grote wijzers lopen slecht

Ik heb ooit een Favre Leuba klokkie op een rommelmarkt gekocht. Omdat ie er wel geinig uitzag. De secondenwijzer loopt netjes en gedurende de hele gangreserve. Alleen de minuten- en urenwijzer lopen slecht of helemaal niet mee.

Enig idee hoe dit komt en of het te verhelpen is?

Het is een FL1164 binnenwerk.

Waarschijnlijk een slechte minuutpijp klemming. Dat komt veel voor bij vintage horloges. Als je de wijzers verzet, voel je dan enige wrijving ? Of gaat dat opvallend licht ?

Het lijkt me “normaal” maar een echte referentie heb ik niet.

Opvallend is dat de wijzers een paar minuten meelopen als ik de grote wijzer op de 12 plaats. Soms dus maar een paar minuten en soms ook met strubbelingen een minuut of 20. De secondenwijzer loop daarentegen erg netjes slepend rond.

Zoals Scudo zegt lijkt me ook het meest logische met de klacht die je schetst.
Wijzerklemming staat te licht, de wijzers worden dan niet goed meegenomen en geven dan geen juiste weergave.

Dit is te verhelpen door de minuutpijp iets in te knijpen.

Meestal is dat het geval, maar ik denk dat het hier om het rad op het derde wiel gaat.
Zie: “Vraagje over het derde wiel van een Favre Leuba”.
Daar is een rondsel aangebracht die met klemming werkt of met een thixotroop vet wordt gesmeerd om door middel van wrijving het rondsel op de as zoveel weerstand te geven dat de wijzers enz. bewegen.

Indien nodig leg ik even uit wat thixotropie inhoudt.

Met vriendelijke groet,
inca

1 like

Graag uitleggen Inca. Daar heeft niet alleen de topicstarter iets aan, maar ook alle anderen die zich interesseren voor de techniek

Men zegt wel eens: “Onder druk wordt alles vloeibaar”.

Bij thixotropie maakt men gebruik van deze eigenschap.
Een vloeistof heeft een bepaalde viscositeit, door er ‘druk’ op uit te oefenen wordt deze viscositeit verlaagd, om zodra de druk weer wordt weggenomen, de viscositeit weer toeneemt.

Een voorbeeld van een thixotrope vloeistof is bijvoorbeeld verf. Deze is dik vloeibaar en wordt met een kwast uitgestreken. De ‘druk’ die de kwast uitoefent op de verf maakt het mogelijk de verf te verdelen, maar zodra men er niet meer met de kwast aankomt, zal de verf blijven ‘staan’. Behalve als men een te dikke laag aanbrengt, dan krijgt men lopers, omdat de weerstand dan niet hoog genoeg is.

Hetzelfde geldt bij de overbrenging van het lopend deel van het uurwerk naar de wijzerwielen. Er is genoeg weerstand om dit uit te voeren, maar als men de wijzers handmatig wil verzetten wordt de weerstand iets verminderd waardoor de wijzers te verstellen zijn. Stopt men met het draaien aan de kroon neemt de weerstand weer toe en worden de wijzerwielen weer aangedreven door het gangwerk.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Bedankt voor de heldere uitleg.

In ieder geval is het een reparatiekarweitje dat ik zelf niet kan doen.

Vraag me nu af of ik maar afscheid ga doen van het horloge.

Afscheid nemen van een horloge dat goed functioneert levert meer op dan dit.
Maar of de kosten van het herstellen opwegen tegen de meeropbrengst, twijfelachtig.

Nu kan ik wel zeggen kom maar even langs, dan repareer ik het, maar dat ligt er maar aan waar je woont.
Ik zit in de Provincie Groningen, maar de reparatie kan niet op stel en sprong.

Met vriendelijke groet,
Inca