Favre Leuba: Edelweiss, Olifant en Quarterback
Onlangs kocht ik van een fransman een horloge van het merk Favre Leuba.
Ik zag dat het horloge een afwijkend uurwerkje heeft, namelijk eentje met twee vertonnen. een dubbelloops, zogezegd.
Verder had ik nergens naar gekeken, de foto was wat vaag. Maar ik dacht “ach, van een mede-europeaan, dat zit wel goed”.
Dat zo’n horloge dan toch best ook wel zijn roots zou kunnen hebben in een schimmig verfateliertje van een of andere bulgaar,
philippino, singaporees of indiër (om maar eens wat vooroordelen te noemen) daar had ik even niet aan gedacht.
Zoals altijd ga ik bij -en vaak pas na- zo’n aanschaf op zoek naar informatie.
Zo ook bij deze Favre Leuba, en de zoektocht bracht me over drie continenten van Zwitserland via India (inderdaad) naar de Verenigde Staten.
In den beginne was daar het verhaal over Abraham Favre en Abraham Gagnebin.
het hele verhaal is te lezen in een van de afleveringen van HorlogeInfo (http://www.horloge.info/Favre-Leuba/ ).
In het kort komt het er op neer dat ene Abraham Favre, een zwitsers kerkvoogd uit La-Chaux-de-Fonds, klokkenmaker wilde worden.
En daarvoor thuis door ene Abraham Gagnebin werd opgeleid.

Foto: contract Favre 1718
Als tegenprestatie leverde Favre aan Gagnebin een kamer, brandhout, soep en werden Gagnebin’s laarzen gepoetst.
We spreken dan over het jaar 1718. In 1737 was hij zover dat hij officieel en notarieel vastgelegd “horlogemaker” was.
En in 1751 werd hij zelfs “meester-horlogemaker”.
Favre startte een bedrijfje dat uitgroeide tot een horlogefabriek die zeker acht keer van vader op zoon overging.

Begin negentiende eeuw ontstond de samenwerking met de familie Leuba en gestaag breidde het bedrijfje uit.
Het sloeg ook de vleugels uit buiten de Zwitserse grenzen: in Libanon, India, Rusland en Singapore kwamen vestigingen van Favre Leuba.
Zelfs in Amerika streken familieleden van de Favre’s neer.

In 1969 viel het merk ten prooi aan de kwartscrisis, de merknaam ging in diverse andere handen over maar het kwam weer terug in 2003.
In november 2011 waren er berichten dat het merk zou worden verkocht aan Titan Industries, een bedrijf uit…. juist: India.

Foto: hoofdkantoor
In de loop der jaren maakte Favre Leuba prachtige en ook bijzondere horloges.
Denk daarbij eens aan zakhorloges, chronografen, duikers, horloges met een barometer of met een dieptemeter.
Ook kwartshorloges werden door Favre Leuba gemaakt.
Hier wat plaatjes:

Foto: zakhorloge, Bombay-Calcutta

Foto: Favre Leuba chronograaf

Foto: Favre Leuba kwarts.

Foto: uurwerk met barometer

Foto: de Biouvac, met hoogtemeter / barometer

Foto: de Bathy met dieptemeter

Foto: de Sea Sky duikerchrono

Foto: de asymmetrische Moon Raider

Foto: Favre Leuba Reverso

Foto: Favre Leuba volkalenderautomaat
Uiteraard werden de horloges ook aangepast aan het land waar ze zouden worden verkocht. Hieronder is een exemplaar met een dagaanduiding in Hindi te zien.

Foto: automaat met Hindi daydate
Zelfs de versiering van de uurwerken is aangepast aan het bestemmingsland
Of zou die olifant een zilver- of goudmerkje zijn?

Foto: binnenwerk zakhorloge met olifant
Verder met India nu waar Favre Leuba een aardige markt had.
Niet alleen de boven getoonde zakhorloges werden in India vermarkt, ook de wat gewonere polshorloges werden daar in grote hoeveelheden afgezet.
De meeste hierboven getoonde modellen zijn nauwelijks nog te vinden en àls je ze ziet dan wordt er grof geld voor gevraagd.
Maar de gewonemanmodellen… daar zijn er nog een heeeeele boel van bewaard.
Denk dan aan modellen als de Sea King en de Sea Chief.
En hier komt dus het addertje (dat ook in India voorkomt) boven het gras uit:

Foto: adder
Er zijn een heleboel Favre Leuba’s te koop in India, en waar we het weleens hebben over Frankenwatches, dan kunnen we daar ook hier gerust over spreken.
Vele van de daar te koop staande horloges zijn “perfect restored condition, cleaned & oiled”
En ze hebben dan ook een wijzerplaat waarvan wordt verzekerd dat die “original perfect restored” is.
En die hebben ze in alle mogelijke vrolijke kleuren en met soms wel heel bedenkelijke kwaliteit:

Foto: perfect restored dial

Foto: Favre bonte boel.
Mijn Favre Leuba nu, zou zomaar toch weleens een exemplaar uit zo’n indiase frankenfabriek kunnen zijn.
De foto was immers best wel vaag:

Foto: Favre Leuba Seaking
Wat hem evenwel in mijn ogen wel leuk maakt, desondanks, is het uurwerk dat er in zit.
Dat is namelijk een kaliber 253 (en onthoud dit nummer goed) en dat is een kaliber met twee veertonnen.

Foto: Kaliber FL 253
Ranfft kent het kaliber en heeft ook plaatjes:
[sup]Features
manual wind
sweep second
Data
11.5’’’, Dm= 25.6mm
H= 3mm
17 jewels
f = 18000 A/h
power reserve 48h
Remarks
balance bridge
straight lever (ligne angulaire)
two barrels coupled in parallel
winding details (Fig.5):
placement of the coupling wheels one over the other to minimize bearing pressure,
barrels without cover but with bushing of full barrel height,
click spring directly at crown wheel
ca. 1965: Favre-Leuba, Swiss Made; Kif-Satellor
ca. 1970: Favre-Leuba, Swiss Made; Incabloc [/sup]

Foto’s: Ranfft – kaliber 253 van Favre Leuba.
Tussendoor even een paar advertenties van Favre Leuba, ondermeer voor de Twinpower.

Hier enkele zelfgemaakte fotoos van mijn Sea King

Hij komt, denk ik, vast en zeker bij iemand vandaan die wat heeft geverfd.
maar ik vind hem toch heel leuk, klein als ‘ie is (30mm door het midden en 17 mm bandaanzet).
Het kaliber maakt het horloge echt wel leuk.
Dus als het dan een indiaas overgeverfd exemplaar blijkt…
…dan gaan we niet bij de pakken neerzitten…

deze meneer komt verderop nog terug
…. want ik heb dan toch wel mooi een stukje historie in handen.
Een historie die niet ophield in Zwitserland, Calcutta of Bombay, maar voort ging in Frankrijk, Italië en Duitsland.
En me zelfs leidde tot aan de andere kant van de wereld, in de Verenigde Staten van Amerika.
Zo vond ik diverse Favres die in de techniek zijn gegaan (radiolampen, sanitair, tunnelbouw).
Of ze werden schrijver, componist, koorleider, acteur en grafisch ontwerper.
Een verdwaalde voetballer kwam ik nog tegen en een jurist met een standbeeld in Chambery.
En een politicus annex minister van buitenlandse zaken die zwak onderhandelde en het onderspit dolf tegen Bismarck.
De technische en de artistieke genen van de oude Abraham zijn dus duidelijk overgegaan op het nageslacht.
Hier zijn er een paar:
Waldo Favre, koorleider
Gebroeders Favre, sanitair in Lyon
Favre, de uitgever
Thierry Favre, schrijver
Favre, italiaanse radiolampen
Pierre Favre, schrijver
Pierre Favre, musicus
Peter Favre: is een boek over geschreven
Patrick Favre, musicus
Monte Favre is een berg in Italië
Luigi Favre groef tunnels in bergen
Lucienne Favre, schrijfster
Lucien Favre, voetballer
Laure Favre, pianiste
Jules Favre, minister
Jules Favre en Bismarck
Jean Favre, acteur
Henri Favre, grafisch ontwerper
nogeentje van Henri
Maar al deze Favres zijn lang niet zo bekend -beroemd zelfs- als een van de verre nazaten van de oude Abraham Favre: Brett.
Brett Favre is een footballspeler die zijn grootste successen -met rugnummer 4- behaalde met de Green Bay Packers in de NFL.
Hij wordt gezien als één van de beste quarterbacks aller tijden. Momenteel speelt hij bij de Minnesota Vikings.
Bij de Packers speelde Favre van 1992 tot 2008 als startende quarterback met als grootste succes het winnen van de Super Bowl op 26 januari 1997.
Verder leidde hij de ploeg tweemaal naar het kampioenschap en werd hij 3 maal op een rij (1995-1996) verkozen tot Most Valuable Player van de NFL.
In 2008 besloot hij te stoppen, maar kwam hier snel weer op terug.
Hij verhuisde vervolgens naar de New York Jets waar hij na 1 seizoen weer besloot een punt achter zijn carrière te zetten.
Ook hier kwam hij snel weer op terug waarna hij in augustus 2009 een contract tekende bij de Vikings.
Favre leidde de Vikings in een van hun beste seizoenen (2009-2010) naar de halve finale van het Amerikaans kampioenschap, waar er verloren werd van New Orleans Saints.
Ondanks zijn hoge leeftijd is Favre een van de populairste spelers van de Minnesota Vikings.
Hij kwam zelfs in de Playboy te staan (gekleed, dat wel uiteraard).

Hij is tevens de enige speler ooit in de NFL die grootvader is.
Ondanks het tweejarig contract dat Favre tekende in augustus 2009 was er veel speculatie of hij al dan niet zou aantreden in het seizoen 2010-2011 en dit ondanks een slepende enkelblessure.
Op 18 augustus 2010 landde hij echter in Minnesota en kondigde hij aan dat hij opnieuw klaar was om voor de Vikings te spelen.
2010-2011 was het laatste seizoen van Brett Favre in de kleuren van de Minnesota Vikings en tevens de NFL.
In December 2011, was er opnieuw wat speculatie of hij een derde maal uit pensioen zou komen en voor de Chicago Bears te gaan spelen, en dit op 42 jarige leeftijd.
Het is echter bij geruchten gebleven.
Nodelooos te vermelden dat Favre mateloos poulair is en dat er dus allerhande memorabilia van hem te koop zijn, in winkels en op het internet., van shirts tot schoolaccessoires tot kerstballen.

Fotoos: Favre-meuk
Ondanks zijn successen heeft Brett Favre nooit zijn roots en familiegeschiedenis verloochend.
Een teken hiervan is dat hij in zijn carrière in 253 (had u het nummer onthouden??) “straight games” uitkwam voor de Green Bay Packers.

Waar Nederlandse voetballers vroeger vaak na of tijdens hun voetballoopbaan een sigarenzaak hielden, heeft Brett Favre ook een restaurant.

Onbekend is of daar ook olifantensteaks of Bismarckharingen op het menu staan.

[sup] Nawoord: bronnen zijn geweest de site van HorlogeInfo en andere sites en fora op het internet. Daar komen ook de foto’s vandaan, op een paar zelfgemaakte na.
Het verhaal over de grondlegger van Favre berust op waarheid, de andere personen bestaan of bestonden ook echt. zo ook het restaurant.
De familierelaties komen evenwel uit mijn duim.
[/sup]