FAVRE LEUBA. Is dit uniek of alleen maar erg mooi?

Hallo, Nieuw hier! Ik had al gereageerd op een mooie (vintage) stream over Favre-Leuba maar wil dit nu graag met jullie allemaal delen, want is dit uniek of alleen maar erg mooi?
Dit is mijn FAVRE LEUBA SHARK1. Automatic, 37mm, FL1153 uurwerk (van ca 1970). Blauwe wijzerplaat, rode secondewijzer, alle details lijken te kloppen en in topconditie.

Ik heb hem nog niet lang maar hij is op dit moment zeker mijn favoriet! Die blauwe (sundail) is werkelijk in iedere positie anders en de uurindicaties schitteren je tegemoet. Ik kan mijn ogen er niet vanaf houden. En dat voor een klokje van meer dan 50 jaar oud. Zeldzaam mooi!

Ik ben nog op zoek naar een originele metalen band maar dat zal nog een taaie zoektocht worden. Misschien vind ik er nog een doosje bij. We zullen zien.

Deze SHARK1 is volgens mijn informatie een variatie binnen de Harpoon serie uit de jaren 60/70. Er waren destijds twee variaties. Eén wat meer dress-watch en één wat meer sports-watch. Heb ik gelijk? Weet iemand hier meer over te vertellen? Er is maar weinig te vinden.
Ik hoop echt dat één van jullie opstaat en mijn Favre-Leuba held wordt.

Ondertussen blijf ik iedere dag genieten van dit wondertje!

10 likes

Mooi metalen polsband, staat er een logo op van het merk?

Hoi, Nee dit is een Chinees van TEMU (10Euro), zonder logo. Favre Leuba zou op de sluiting een afbeelding van het logo moeten hebben.

Mooie vintage duiker!

In mijn speurtochten naar de geschiedenis van een aantal Zenith horloges kwam ik Favre-Leuba vaak tegen.
Hier staat meer over de vroege samenwerking tussen deze twee:

https://www.rewrist.com/blogs/news/the-zenith-favre-leuba-collaboration-a-tale-of-innovation-and-precision

Is toch een geliefd merk onder de kenners, en zeker een fraai horloge om te zien.

Over hoe uniek en origineel het is, kan ik niks zeggen, ik heb er geen verstand van!

Hopelijk worden je vragen nog beantwoord

Welkom op HF :+1:t2:

Moeilijk merk rond die tijd.

Deze zou ik zelf om een aantal redenen hebben laten liggen: de ronde puntjes lijnen niet uit tov de indexen. De kleur wijzerplaat zag je vooral in India, waar Favre Leuba ook gefabriceerd werd. De kast oogt ook te ver gepolijst, je mist de scherpte. Mijn conclusie zou zijn dat deze is samengesteld. Met een deel originele (Indiase?) onderdelen? Ik vind het lastig.

Dit doet mij denken aan Turkse aanbieders van Oris, Zenith en Favre Leuba op Catawiki. Nog net iets anders dan Mumbai Specials, maar niet zo echt als ze doen lijken.

welkom