Favre leuba

Heren

Afgelopen vrijdagmiddag heb ik in een jolige bui geboden op een favre leuba horloge

het betreft een seaking two barrel van 1965.
Aangezien ik dit type uurwerk nog niet heb maar geboden.
Tot mijn verbazing was ik de winnaar en nog voor bijna de helft van wat ik had geboden.

Ik begrijp niets van dit merk. Het bestaat al bijna 2 eeuwen ligt volgens mij toch wel kwalitatief in de lijn van tissot en omega en blijkbaar is het voor verzamelaars niets waard. ook zijn er weinig winkels die dit merk verkopen.

Wie kan mij wat informeren over dit merk. is dit een kwalitatief slecht merk en wat is de reden daarvan. slechte service of wat dan ook
Ik hoor het graag

Groet
Arie

Hoi Arie,
Ik ken dit merk en zijn geschiedenis helemaal niet dus ik ben wel benieuwd naar wat plaatjes van je nieuwe aanwinst.

Ha tobias

Ik heb het horloge voorlopig nog niet het moet nog ff reizen.

als je ff googelt op favre leuba sea king of twin barrel kan je zo de fototjes zien.

Ik ben niet zo goed in foto’s maken en verzenden.

Groet
Arie

Gevonden! Ziet er goed uit, leuke aanwinst.(tu)

Favre Leuba is een oud merk met een mooie historie (lees: mooie werkjes), maar het leidt sinds de quartz revolutie een marginaal en onregelmatig bestaan.

Zoals je schrijft hebben ze dat twin-barrel caliber, eind jaren '60 deden ze mee in de 36.000 bpm rage, ze hebben een Bivouac (met altimeter) en een Bathy (met dieptemeter). Deze Bathy’s hadden een wijzer vanuit het midden (anders dan Henrik’s Italiaanse ‘haai’). Het lijkt erop dat het principe gelijk is aan een barometer. Er wordt op Bathy’s flink geboden. Kijk maar eens op EBay.

In de jaren '90 was Jos Verstappen ambassadeur voor het merk. Toen had je o.a. de Harpoon 2000 serie. Een mooi horloge (Rolex Oyster achtig), maar voor huidige maatstaven vrij klein.

Toen is het volgens mij failliet gegaan.

Nu hebben ze (hele) wilde horloges, met complicaties. Het lijkt qua design een beetje Zenith-achtig.

Ze hebben ook weer een Bathy, zie ik net op hun website.

Ik vraag mij iets dergelijks af bij Nivada. Ik las dat dit merk tegenwoordig vooral in Mexico populair is.
Maar hoe zit het met de vintages van Nivada? Iemand daar ervaring mee? Wat voor uurwerken gebruikte dit merk? Hoe is de kwaliteit?
Ik heb al eens Nivada’s gezien met ‘Nivada Grenchen’ op de wijzerplaat, maar ook met alleen ‘Nivada’. Is daar nog verschil tussen?

Heeft iemand enig idee?

Wel Arie…

Als ie effectief twee veertonnen heeft (Twin Barrel), dan heb je een héél mooie aanwinst “gescoord”…

Favre-Leuba is een prachtig (erg ondergewaardeerd) merk, én heel wat exclusiever dan Tissot bvb. en hun “twin barrels” (twee veertonnen) zijn erg gezocht door echte “kenners”.

Er zijn veel “Favre-Leuba’s” op de markt, maar weinig “twin barrels” of “Two barrel’s”…

De grote fout die vele (jonge of onervaren) verzamelaars maken is het associëren van de “waarde” met de “hype” die vandaag rond een bepaald merk “gebrouwen” word (ook al heeft dat “huidige” merk geen enkele band meer met de vroegere manufactuur en is het binnenin dikwijls standaard “éénheidsworst” :frowning: ).

De “dubbele veer” manufactuurwerkjes van fabre-Leuba zijn niet enkel origineel en mooi gemaakt, maar tevens heel functioneel (de twee veren zorgen voor een prima uitgebalanceerde energie-overdracht naar het échappement en dus een heel gelijkmatige, langdurige en rustige loop van het werk).

Hopelijk mogen we binnenkort foto’s verwachten van dit moois…?

Met Vriendelijke Groeten,

Chris.

– moved topic –

Chris
Ik heb gisteren thuis ook wat meer opgezocht van dit horloge
Het blijkt dat zij rond de 60er jaren wel vooruitstrevend bezig waren met hun uurwerken. De twin barrel komt ook in verschillende boeken voor.
voor zover ik het goed gelezen hebt is het wel een klein horloge van ongeveer een cm of 3, daarnaast is aan de buitenkant niets bijzonders te zien.
wellicht is dat de reden dat ik het voor een koopje had in een duits boek van eind jaren 90 stod een prijs genoemd van 500 dmark. Alleen zijn volgens mij de prijzen behoorlijk aan het kelderen de laatste tijd.
Ik zal t.z.t. nog wel eens trachten wat foto’s te plaatsen helaas is momenteel mij pc thuis helemaal dood na een stroomstoring deze week.
Ik heb trouwens ook naar de febriek nog een mail gezonden voor info, hoop dat ik daar antwoord op krijg.

Groet
Arie

http://www.horloge.info/artikel_item.php?n=Favre-Leuba-blijft-trouw-aan-zijn-roots&artikelid=32

Check ook even de horloge info pagina daar staat toevallig een recent artikel over dit merk

Favre Leuba was ooit het oudste geregistreerde horlogemerk ter wereld (1738).

Ik heb een Harpoon 2000 om mijn pols terwijl ik dit type. Een zeer precies horloge, met de originele stalen band en de krokodillenleren band. Overigens een horloge met een prachtig geguillocheerde wijzerplaat.

De kwaliteit is uitstekend. De kwaliteit van de jaren 60 FL’s is eveneens prima. De kwartsmodellen uit de 80’s en 90’s zou ik vermijden.