Felca met onbekend maar prachtig uurwerk

Goedenavond,

Vers binnen een erg oude Felca handwinder ,btje military stijl met de zwarte plaat maar staat geen legerkenmerk op.
Heb het horloge gekocht niet vanwege de voorkant maar omdat er een foto van het uurwerk bij stond en dat vind ik er erg mooi uit zien.

Heb op Ranfft gekeken maar kom bij Felca alleen maar eta’s tegen en die lijken er totaal niet op.

Wie weet meer van Felca,kan er weinig van vinden .
Wie herkent dit uurwerk, is het misschien een eigen Felca caliber?

Ik vind hem op deze manier bijna mooier dan de voorkant:)

Leuk ding, vroege vorm van schokbestendigheid. Eind jaren '40? Bij dat soort antiek staat het merkje ook wel eens op de bovenste platine, dus “onder de wijzerplaat”.

Mooi klokje.
Het uurwerk lijkt veel op deze AS 1220, maar vaak worden deze uurwerkjes in diverse diameters gemaakt met steeds een ander kalibernummer.
De schokdemping werd oa gebruikt bij Duitse militaire horloges uit 1938-1945.
Je kunt deze horloges herkennen aan een D voor het serie nr en een H erna.

Hey die lijkt er inderdaad veel op , bedankt .

Met serienummer doel jij op nummer gedrukt in deksel neem ik aan? Daar staat alleen 33 0 , helaas verder geen letters .

Ja, het nummer in het deksel zoals bij dit zakhorloge.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,103372,103372#msg-103372
Het valt vaak niet eens op.

Ok duidelijk zichtbaar inderdaad maar dat staat er bij de mijne helaas niet in,mooi zakhorloge trouwens met knap uurwerk,zeker voor een zakhorloge.

welke schokprotectie doelen jullie op? Die van het balanswiel doet aardig inca achtig aan.

Ja, van de balans, dit is een oud type met de naam Shock - Resist.
Ik weet niet of dit van Incabloc afkomstig is of een van de vele andere merken.

Het ziet er idd anders uit dan incablock shockabsorber , ik vermoed een voorloper ,incablock is vanaf midden 50’s? Dit horloge schat ik wel ouder dan dat,eerder 40’s .

FELCA - FELCA Watch S.A. werd later FELCA & TITONI Watch Ltd (USA) Granges

Nog wat gevonden op andere fora:

“I understand Titoni started as FELCO Watch Co. in 1919, In 1943 it was renamed FELCA and in 1981, Titoni. They made some truly beautiful looking watches under the Felca brand between the 1940s and 1960s. I own a Felca ‘Airmaster’ circa 1960 and it has an exquisite combed face… a watch that easily withstands comparisons in terms of quality with my Omega Seamaster of the same vintage.”

Titoni heeft nu nog een website (met klantenservice… die jongensdie ALLES weten ?)
http://www.titoni.ch/en.html

Op wiki over Titoni:
In the year 1851, the watch-making industry was introduced to the small city of Grenchen Switzerland. Many famous watch companies were founded here and have helped make Grenchen an important part of today’s Swiss watch business.

Titoni was founded by Fritz Schluep in 1919 in Grenchen and the company is still in the hands of the Schluep family. Titoni is one of the few remaining independent watch enterprises and has made a significant contribution to the history of watchmaking.[citation needed]

Today, the Titoni Company is in its third generation of family ownership. New to the US market, Titoni has concentrated on the far east and near east markets for over 50 years.

Hier nog een leuke Felca verzameling en wat advertentie materiaal.
http://uhrforum.de/felca-watch-s-a-grenchen-t30093

Groetjes, Marco