Na het 36000Bph geweld dacht ik weer eens naar “Felsa” te kijken.
Op ebay vond ik deze “kapotte” Aero-matic met Felsa 690. 18000 bph. Veel slomer kan niet
Het uurwerk. De chaton van het ankerrad mistte, (op de foto is ie dus weg) daardoor zat er best wel veel speling in. (op en neer dan) Een chaton van een donor Felsa 4000 pastte prima. Verder nog wat gepiel met het automatisch opwindsysteem, drupje olie en prima lopen (eigenlijk liep ie al goed als het horloge met het glas naar beneden lag)
Ben ik nou de enige die durft te bekennen dat hij niet weet wat “de chaton van het ankerrad” is?
En dus ook niet ziet wat er mist?
Zo ja, kan ik dan beter gaan postzegelen ofzo.
Serieus weer: wat is dat voor ding, zo’n chaton?
Serieus 2: leuk klokje!
Serieus 3: als ik niet kan slapen leg ik weleens zo’n langzaamtikker naast mijn oor: slaap ik zó!
Links van de balans zie je dat een metalen plaatje mist, je ziet de uitsnede en een leeg schroefgaatje. Daar moet een plat metalen plaatje met een plat robijntje in.
Op de foto van mijn Nisus zie je het plaatje “in situ” links van de balans.
Mee eens mooie wijzerplaat, en zo steek je nog eens wat op, als beginnend vintage horloge liefhebber heb ik ook totaal nog geen verstand van de mooie uurwerken die in deze klokjes tikken (tu)