Felsa "sloomtikker" ;)

Na het 36000Bph geweld dacht ik weer eens naar “Felsa” te kijken.
Op ebay vond ik deze “kapotte” Aero-matic met Felsa 690. 18000 bph. Veel slomer kan niet :slight_smile:

Het uurwerk. De chaton van het ankerrad mistte, (op de foto is ie dus weg) daardoor zat er best wel veel speling in. (op en neer dan) Een chaton van een donor Felsa 4000 pastte prima. Verder nog wat gepiel met het automatisch opwindsysteem, drupje olie en prima lopen :slight_smile: (eigenlijk liep ie al goed als het horloge met het glas naar beneden lag)

Niks mis mee, toch een gezocht uurwerk Felsa bidynator, vroeger ook vaak door Breitling gebruikt, goed ding.
Heb er ook zoeen, geniet ervan!

Het is inderdaad leuk spul, het is me al gelukt er vier op de kop te tikken :slight_smile:

Ben ik nou de enige die durft te bekennen dat hij niet weet wat “de chaton van het ankerrad” is?
En dus ook niet ziet wat er mist?
Zo ja, kan ik dan beter gaan postzegelen ofzo.
Serieus weer: wat is dat voor ding, zo’n chaton?
Serieus 2: leuk klokje!
Serieus 3: als ik niet kan slapen leg ik weleens zo’n langzaamtikker naast mijn oor: slaap ik zó!

Best een aardig ding. Met name de lugs en de indexen vind ik erg leuk.

Links van de balans zie je dat een metalen plaatje mist, je ziet de uitsnede en een leeg schroefgaatje. Daar moet een plat metalen plaatje met een plat robijntje in.

Op de foto van mijn Nisus zie je het plaatje “in situ” links van de balans.

@MartijnV:
Verhip, ik zie het. Dank.
@Allen:
Tip blijft: zo’n langzaamtikker is geweldig om bij in slaap te vallen.

Sloomtikker of niet ik vind het een plaatje (tu)

mvg

Leuke klok. (tu)

Mee eens mooie wijzerplaat, en zo steek je nog eens wat op, als beginnend vintage horloge liefhebber heb ik ook totaal nog geen verstand van de mooie uurwerken die in deze klokjes tikken (tu)

Mooie wijzerplaat, mooie lugs; toppie toch?!

Van harte en veel draagplezier!

Zo’n onderdeel heet een dekplaatje.