Vanochtend in het nieuws. Sotheby’s veilde Picasso’s ‘Femme à la montre’ voor 139 miljoen dollar. Een filmpje van die veiling is te zien op nos.nl. Voor de puristen onder ons, ik bedoel de liefhebbers die proberen te achterhalen welk horloge om de pols van de acteur/actrice zit in film X of Y, wat zit er om de de pols van deze ‘Femme’? Ik vermoed een authentieke vintage Picasso… Op mijn werkkamer hangt ‘Man met horloge’ waarvan ik vermoed dat deze nu snel in waarde zal stijgen. Hierover later meer. Eerst even het thema ‘uurwerken in de schilderkunst’. We vragen het aan chatGPT… een aantal trouwe lezertjes zal nu denken, daar heb je 'm weer. Hij kan zelf niks meer verzinnen dus sleept hij chatGPT er weer bij. Je hebt gelijk maar wen er maar aan ChatGPT dus, een citaat: “In de 20e en 21e eeuw hebben kunstenaars zoals Salvador Dalí bekendheid verworven met schilderijen waarin vervormde horloges voorkomen. Deze werken, zoals “De volharding der herinnering”, verkennen het concept van tijd op een meer abstracte en surrealistische manier”. Ook René Magritte heeft op deze manier uurwerken geschilderd (ik scheer klokken en horloges even bruut over éen kam). Uurwerken worden op deze schilderijen afgebeeld op een manier die uiteraard past in wat de maker wil overbrengen maar die ons liefhebbers zou doen verbleken als wij ons favoriete horloge de volgende ochtend zo terugvinden, liggend/hangend aan de tafel waar we 'm hadden achtergelaten. Goed, dan ‘Man met horloge’. Ik struin nog wel eens online-veilingen af op zoek naar koopjes. En in januari 2019 zag ik op kunstveiling.nl, het kleine werkje van Siep van den Berg (Siep van den Berg - Wikipedia). En dan ben je toch meteen verkocht. ‘Man met horloge’. Gekocht voor 53 euro ( 57 dollar). Op naar de 139 miljoen.
6 likes