Dit horloge kocht ik een tijd geleden op Ebay, zonder het merk te kennen. Ik viel voor de mooie uitstraling. Ik dacht even dat Fero wellicht een zinspeling was op de aluminium-uitziende kast. Bleek voornaam te zijn. Google leverde de familienaam van Fero op: Feldmann. Neem ik aan, want Fero op zelfde wijze gestyleerd.
Ik laat altijd graag iedereen een eigen oordeel vellen, maar ik ben erg gecharmeerd van de prachtige zachte kleuren. Romige wijzerplaat met roodgoud en “aluminium”. Mooie combinatie. Vooral de gouden kroon in combinatie met gouden wijzers heeft meer invloed dan je denkt. Probeer in gedachten de kroon maar eens zilver te maken: ander horloge! Mooie cijfers en letters. Ooit gehoord van Fero Feldmann? Mocht iemand het heel graag willen, dan plop ik de achterkant open. Alleen als iemand het hééééé’l graag wil hoor. Doe het liever niet, als het niet nodig is. Loopt immers als een klok, eh… horloge.
Ik ben geen echte vintage fan, maar deze combi met prachtige band vind ik prachtig, De kroon is voor mij veels te klein, maar mag ik de motor zien?. Please:}.
Niet doen natuurlijk als je bang bent dat je iets beschadigt:(
Inderdaad toch wel interessant om te kijken wat er onder de motorkap zit. Ik zal het bij mijn auto ook eens doen… Doe ik eigenlijk ook te weinig. “Fero” op het uurwerk. Nu zijn jullie me wel jullie deskundige visie verschuldigd.
Ik vind het een mooi uurwerkje en met zijn duidelijk zichtbare juweeltje (de rode steentjes) lijkt hij ook kwalitatief goed, ietsa wat bevestigd lijkt te worden door het feit dat het steentje bij de balans ook nog eens apart vast geschroefd zit.
Echter als ik beter kijk dan lijkt het alsof het uuwerk een penankergang heeft wat dan weer wat minder is vanuit kwalitatief oogpunt.
Wat ook interessant is, is te weten wat er onder het balanswieltje staat want daarmee kun je het uurwerk identificeren. Zo op het eerste gezicht lijktr het me een EB uurwerk maar het calibernummer weet ik zo niet.
Deze horloges zien er prachtig uit, maar behoren,als ik me niet vergis, tot de goedkope horloges.
Zoiets als Kienzle en Rhula.
Ze zijn meestal vrij groot, zo’n 37-38mm.
Het uurwerkje is ondanks zijn lagersteentjes een penanker uurwerkje.
Maar wel leuk voor de verzameling.
Groet. Chris.
Dank voor jullie wijsheden. Ben onder de indruk. Ik ging al uit van mooi maar eenvoudig klokje. Bij deze bevestigd.
Nav jullie bevindingen:
Hij is niet groot, 33 mm zonder kroon. Heb inderdaad een kaliber-aanduiding gevonden: EB (denk ik) 1343. Onder “Fero” staat “Ancre a goupilles 15 jewels”. Iemand enig idee wat dat betekent?