Festina Chrono Tour 2005

Mooi klokkie gekregen op vakantie, een Festina Chrono Tour 2005 16177/3.

Kent/heeft iemand dit horloge ? Enige jammere vindt ik dat er geen bewegende secondewijzer is (wijzers genoeg :-)…) Of is dit instelbaar (geen info in summier instructie boekje).

Groet,

Paul van Nieuwland

Volgens mij staat er een heel kort stukje over en een hele pagina advertentie in de Watching (een Nederlands horlogetijdschrift). Heb 'm hier helaas niet bij de hand.
Het ontbreken van de secondewijzer? Tja, ik had van het weekend de nieuwe ML Pontos PT7548-SS002-130 om de pols (zit inderdaad erg prettig, zoals Chronos schreef) welke ook geen secondewijzer heeft. En dat boeide me nou helemaal niet. Als ik zou willen weten hoeveel seconde iets duurt o.i.d. zou ik de chrono aan zetten. En anders? Boeie! Een normale secondewijzer op een chrono is eigenlijk overbodig (of…?).

Hmm…

Ik vindt het magische van een horloge nu altijd dat je het “verstrijken van de tijd” ook echt kan zien (per seconde dan)k, d.m.v. een bewegende seconden wijzer. Vindt het een beetje saai als er niets gebeurd.

Je hoort de Festina ook helemaal niet tikken (?)…Zal wel een hoog newbie gehalte hebben, deze opmerking :-), maar al mijn andere horloges (Camel / Pulsar, Oude Alpina, rest allemaal troep…:-)) hoor je wel tikken…

Dit is hem trouwens:

Ook al beftreft mijn vraag dan “maar” een Festina…:-)…

Ben eigenlijk wel benieuwd naar meningen over mijn stelling…“moet een horloge een bewegende seconde wijzer hebben…”

Is niet perse noodzakelijk, maar is deste leuker als ie het wel heeft. Voor mij is een horloge een beetje doods als ie het niet heeft.

De vroegere automatische seiko chronograven hebben ook geen constant meelopende sekondenwijzer. Als je de chrono aanzet heb je die wel, dus in dit geval heb je nog de keus. :D:D

Met een secondenwijzer heeft men ,buiten het aangeven van de seconden, een controle dat het uurwerk werkt. Men kan zeggen dat men dat ook ziet aan de minuutwijzer of als ze niet meer op tijd staat. Als horlogemaker kijkt men eerst naar de secondenwijzer of bij mechanisch ook luisteren. Een secondenwijzer is ook gemakkelijk als men een batterij vervangen heeft, men ziet direct of deze werkt. Zonder secondewijzer moet men soms 20’ of meer seconden wachten vooralleer er een impuls gegeven wordt.

Estetisch gezien is het sierlijk een mooie lange of korte secondenwijzer , afhankelijk van type horloge. Voor mij persoonlijk laat ik dikwijls de secondenwijzer van de chronograaf lopen omdat ik het graag zie lopen, misschien beroepsmisvorming en van al dat getik wordt men soms getikt :D, wie weet :wink: