Festina

Ik ben een beetje een newbie op het gebied van horloges, ik heb de zoek optie al gebruikt maar ik kon hier niet echt iets over vinden.

Ik wil namelijk een horloge kopen en ik zit te twijfelen tussen een Festina of een Tissot. Nou ken ik persoonlijk het merk Festina niet echt goed behalve dat het de Tour sponsort.

Nou is mijn vraag als jullie zouden kiezen tussen een Festina of een Tissot voor welke zouden jullie dan gaan?

mvg Raymond

Voor mij zonder twijfel Tissot, Zwitserse calibers + van de Swathgroup.

Festina , is niet slecht, wel japanse calibers.

Ligt er ook erg aan welk model Raymond. Maar blind zou ik voor Tissot gaan om dezelfde rede als Freddy.

Sluit me aan bij de vorige 2 heren (naamgenoot ;))

Ik sluit me aan bij de vorige 3 heren. (zelfde reden)

danku heren :slight_smile:

heb net ook een mooie heuer gezien, alleen nog ff doorsparen :frowning:

Festina is een plakmerk.
Het is een Spaanse onderneming (Barcelona dacht ik) die op de markt kant en klare horloges koopt, vooral in Azië, en daar vervolgens de eigen merknaam op laat zetten. Ze maken zelf helemaal niets.

Ik zou dus absoluut voor Tissot kiezen !

Xander,

Festina is zeker GEEN plakmerk. Mocht je die overtuiging toch houden; dan kun je ca. 90-95% van alle horlogemerken wel als plakmerk zien…
Van origine is Festina een zwitsers merk wat jaren geleden door een Spaanse firma is opgekocht. Ze hebben voor zover ik weet wel een eigen design afdeling en de uurwerken zijn Japans of Zwitsers.

Zeker geen slecht merk, al moet het natuurlijk wel je smaak zijn. Ik heb overigens een hele mooie Festina century edition in een mooie blauw-gelakte houten kist (een zelfde kist waar o.a. ook Panerai modellen mee/in verkoopt).

Als echte horloge liefhebber zou ik ook voor Tissot gaan, mits een mechanisch uurwerk, anders hoef ik in principe ook geen Tissot.

Niels

Ik heb in het verleden (1995 en 1996) 2 Festina’s cadeau gekregen, en beide horloges zijn na nog geen twee jaar onregelmatig en niet heel vaak gedragen te zijn het aanzien niet meer waard. Het metaal van de kasten is uitgeslagen, het doublé op een van beide horloges versleten, de lederen bandjes vergaan. Rommel wat mij betreft. Naar mijn maatstaf.

Overigens is met quartz niks mis. Ik heb een Omega SMP met quartz uurwerk, en dat loopt absoluut super. Nog géén seconde per week verkeerd ! Dat is dan ook meteen de reden waarom ik een SMP met quartz uurwerk ipv een mechanisch uurwerk heb gekocht. Een zeer bewuste keuze.

Ook ik vind dat een mechanisch uurwerk meer charme heeft. Het grootste deel van mijn andere horloges is dan ook mechanisch.
Echter, wanneer ik een horloge wil dat gewoon gelijk loopt, dan is quartz niet te verslaan.
Wat dat aangaat loopt de SMP ook rondjes om mijn COSC gecertificeerde mechanische Breitling chronometer, Omega Constellation chronometer, en Sinn 103 St Sa heen wat nauwkeurigheid betreft.

Wat ik in bovenstaande posting ook bedoel is dat ik Tissot aanzienlijk hoger aansla dan Festina. Dat baseer ik op mijn eigen Tissot PR100 (bouwjaar 1986) quartz die nog steeds als een speer gaat, en mijn Seastar 1000 met ETA 2824-2 wat ook een uitstekend klokje is. Kwalitatief mijlenver verheven boven Festina naar mijn mening.

@Niels2
Als jij vindt dat Festina géén plakmerk is, dan vind ik dat prima. En als jij tevreden bent over je Festina collectie al helemaal.
Per slot van rekening gaat het er alleen en uitsluitend maar om wat je zelf van je collectie vindt.

Eens met Niels

Xander,

Het is niet eens zozeer wat ik vind, Festina IS gewoon geen plakmerk. En wat betreft quartz, da’s wel enigszins persoonlijk, maar een horloge van een gerenomeerd/duur merk in quartz uitvoering vind ik zelf een beetje zonde geld. Vooral als je ziet wat een uurwerkje kost in vergelijking met het hele horloge. Mijn citizen quartz is net zo betrouwbaar en nauwkeurig als jouw Omega. En ach, als liefhebber zijn die enkele seconden afwijking per dag toch niet zo’n ramp?

Ik weet dat Festina enkele modellen heeft die wat minder zijn, maar ik weet ook dat mijn Century edition (ook met ETA uurwerk) absoluut kwalitatief niet onder doet voor een Tissot (bijv. mijn LeLocle). Tissot heet wel een mooiere historie, zij het dat ze ook (helaas) wel erg veel quartz modellen in de collectie hebben, hetgeen ik voor zo’n merk toch zonde vind. In feite praat je ook over een wat andere doelgroep; de meeste Festina modellen zijn nogal opzichtig. Ik sla Tissot in zijn geheel genomen daarom iets hoger aan dan Festina. Er zijn immers nog interessantere merken :wink:

Niels

TISSOT !!!

Festina is voor pubers.

Einde discussie.

Wat een onzin opmerking robbie409. Die century edition die ik heb is zeker geen puber klokje (de meeste pubers zullen zo’n bedrag ook niet voor een horloge neerleggen denk ik).
Over het algemeen zijn ze wel redelijk opzichtig, maar ach daar heb je meer merken van die ook niet meteen als puber klok worden bestempeld :wink:

Niels

Plaatje graag :wink:

Hier in Hilversum lopen er alleen maar jochies met pukkels met Festina’s. Ik sprak een vader (werkt in kledingwinkel waar ik veel koop) en die moest ook zo’n ding voor zijn kid kopen voor zijn verjaardag.

Vroeger vond ik ze mooi, maar nu glimmen me ze teveel.

Mee eens. Festina kun je gewoon in de winkel kopen, naast merkhorloges die enkele ordes van grootte meer kosten. En zoals al eerder opgemerkt, als je het toch een plakmerk wilt noemen, dan valt de andere keuze van de OP, Tissot, ook onder dat hoofdje. In ieder geval w.b.t. hun quartz uurwerken, want volgens mij vind je dezelfde calibers terug bij andere merken.

Maar ik moet wel opmerken dat ik eigenlijk nog nooit een Festina in de etalage heb zien staan die ik mooi vind. Dat zijn natuurlijk de huidige modellen, en misschien niet de wat duurdere.

Heb nooit echt goed gekeken, maar het lijkt me het soort horloge waar hier (Parijs) de banlieue jochies mee rond rijden in hun te vette scheurbakjes. Of misschien toch voor dat ze zo’n scheurbakje bij elkaar verdiend hebben met, ahum, lucratieve handel :slight_smile:

Ik heb inmiddels toch redelijke horloge collectie en ben uitermate content met mijn Festina, een automatisch uurwerk van Tissot zit er in die prijs klasse niet in. Ik had een Tissot prs 330 (die oranje) daar zat zelfs een Quartz in. Mijn vader heeft er overigens nog veel plezier aan. Daarnaast heb ik nog een Tag Heurer. Die ik ook vaak dagelijks draag maar is ook maar Quartz. Ik heb zelf een breitling die is Quartz. En zijn allemaal duurder maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een automatisch uurwerk. Dat vind ik toch meer vakmanschap. Fredrique constant is ook mooi instap merk. Vooral de maanfases horloges. Succes met je zoektocht! Wie iemand toevallig welke automatische uurwerken festina gebruikt?

Ne.
Cro.
Kick.