Ff demagnetiseren...

Mijn Jazzmaster liep er zomaar ineens anderhalve minuut per dag uit.

Voorlopig even een raadsel dus openmaken en even draaien aan de regelaar. Die bleek een regelbereik te hebben van ongeveer +/- 15 seconden per dag, dus dat was geen oplossing.

Demagnetiseren misschien?

Dit ding ooit aangekocht om de koppen van mijn bandrecorder te demagnetiseren. Al decennia oud dus (ook te zien aan de 220V netspanning), maar hij doet het nog wel.
Voorzichtig: uurwerk hacken, op afstand inschakelen, benaderen en demagnetiseren, langzaam weghalen en dan pas weer uitschakelen om transients op het escapement te voorkomen.
En presto:

Different koek :wink:

Oorzaak niet bekend, maar misschien de nieuwe inductiekookplaat. In het vervolg dus horloge af als ik daar bezig ben.

Bedankt voor het kijken!

17 likes

Bedankt voor het delen al snap ik er niks van hahahaha. Wel geleerd dat ik met koken dus mijn horloge af moet doen. :grinning:

2 likes

Ja het is maar een wilde gok, maar omdat inductiekoken met magneetvelden werkt wel plausibel.

klinkt idd plausibel. voor de zekerheid ga ik het horloge maar gewoon afdoen.

1 like

De gebruikte software is een open source Windows app, Tg 0.5.0 (https://tg.ciovil.li/).

Als sensor:

Homebrew, een electret microfooncapsule bovenin. In combinatie met een Focusrite Scarlett 2i 2nd generation audio interface. Die heeft een eigen klokgenerator zodat de timing wat stabieler is dan met een moederbord audio interface. De Focusrite gebruik ik normaal gesproken om vleermuizen te spotten maar hiervoor dus ook prima bruikbaar.

2 likes

Zoiets heb ik ook gehad met een IWC aquatimer…

1 like

De dikte van die rubber ring (die zit er om omgevingsgeluiden te dempen): 3mm.

Afgelopen week op een vakantie adres met de magnetometer app aan de slag geweest tot tegen de pannen aan om te kijken of dit effect kan optreden. Verder dan 100 micro Tesla kwam ik niet en dan echt op minder dan 5 cm afstand van de onderzijde van de pan en de kookplaat op stand 8, dus het grootst mogelijke veld. Standaard wijst de app ergens tussen de 30 en 40 micro Tesla aan, achtergrond.
Kan me niet voorstellen dat inductie koken dit veroorzaakt heeft.

Niet toevallig in de buurt van een flinke luidspreker geweest?

1 like

Tsja, als je een Tesla koopt vraag je daar ook om :joy:

Die man kon er wat van:
image

2 likes

Ja leuke dingen die Tesla spoelen.
Afgelopen week in Europa Park mogen bewonderen in de wachtrij van hun nieuwste achtbaan, de Voltron.

2 likes

Dag Folkert,
Hartelijk dank voor je bijdrage.
Geen luidsprekers of andere “nieuwe” magneetbronnen, afgezien van die kookplaat dan.
Het is natuurlijk even de vraag hoe de magnetometer in smartphones omgaat met wisselende magneetvelden, daar zijn ze namelijk niet voor bedoeld.
In de shack zie ik wel een sterk EM-signaal op 24 kHz op de SDR die ik gebruik voor VLF-ontvangst. Afstand ongeveer 10 meter. Er is dus lekkage van het veld tussen de pan en de plaat. Ik heb geen transportabele middelen om ter plekke de inductie te meten, helaas. Mijn multimeter kan die 24 kHz niet aan dus dat wordt niks.
Een wisselend magneetveld zou geen remanent magnetisme moeten veroorzaken in het escapement. Immers, een demagnetiseur gebruikt een wisselend veld om remanent magnetisme te verwijderen. Echter, een in- of uitschakeltransient kan wel problemen veroorzaken. Dat is ook de reden dat je een eenvoudige magnetiseur (zonder soft start/stop elektronica) niet mag in- of uitschakelen in de nabijheid van het te demagnetiseren object. Deze kookplaat blijkt wel soft start te hebben, maar geen soft stop.
Er blijft dus nog iets uit te zoeken. Eens kijken of ik mijn Tek2215 uit kan bouwen en naar de keuken zeulen.
Tot dan dus.
73
Harold.

Koop op Ali een demagnitiseer apparaat en een kompas. Met het kompas kun je controleren of deze reageert bij contact met je uurwerk en demagnitiseren is kinderspel.

Werkt zeer goed!

3 likes

73
Folkert aka ex PA3CQR :wink: (niet meer actief)

1 like

GA OM Folkert,
Hier Harold pa0qrb, zie qrz.com!
73, cu ltr

1 like

Ahum en wat mag/moet ik daarmee als eenvoudige horlogeliefhebber?
Snap er echt helemaal nix, nax nox van.
En dit bedoel ik dus niet hatelijk, liever in Jip en Janneke taal.

Helemaal niets. Dit is het antwoord op een vraag van @Jim-1. Bericht graag negeren.

1 like

Goedemorgen Folkert,
Nog even aan de gang met de metingen van de magnetische inductie: met de scoop en een H-probe naast de pan kom ik op een waarde van ongeveer 58.5 Gauss oftewel 5.85 mT. Dat is een RMS-waarde, de piekwaarde is nog een factor 1.41 groter oftewel 82.7 Gs. Dat is nog geen “mille Gauss” ("Milgauss :wink: ") maar toch wel fors.
73
Harold.

1 like

Dat is toch heel behoorlijk al weet ik echt niet hoe goed een gemiddelde automaat hier tegen kan.

1 like

Een antimagnetisch horloge is volgens ISO 764 en DIN 8309 antimagnetisch als blootstelling aan een fluxdichtheid van 6 mT geen grotere afwijking veroorzaakt dan 30 seconden per dag. Dat betreft het hele horloge, inclusief kast. Ik heb geen gegevens over het uurwerk zelf (in dit geval gebaseerd op het ETA 2892-2 kaliber) maar ik weet wel dat de kastbodem niet van metaal is maar van mineraalglas. Of dit horloge die 6 mT haalt is dus de vraag. Er staat nergens dat hij antimagnetisch is.
Ik heb ook een Speedbird met ETA2824-2 Top Grade kaliber en die kan 100 mT hebben, maar die heeft een volledig metalen kast.

1 like