FHB jump hour

Hoi,

Ik heb deze in mijn bezit maar weet alleen maar dat het een FHB jump hour horloge is.
Iemand die me meer kan vertellen over wat jump hour nu juist inhoud? Hoe werkt dat?

Groetjes

1 like

Een jump hour heeft schijven voor uur, minuten en soms seconden. Het is de bedoeling dat de uurschijf niet gradueel verder draait, maar op het uur met een klik doordraait naar het volgende uur - de “jump”.

Dit zegt Mikrolisk over FHB

Cool ding, vind ik. Zo’n Digital Jump hour is altijd leuk, maar de metaalbewerking met een soort grove (?) gouden laag is wel bijzonder. Ik vraag me af hoe ze dat gedaan hebben. Het lijkt haast geverfd, maar dat zal wel niet. Het oogt meer als een Fabergé ei.

faberge_original_egg

De band is ook cool. Ik heb verder geen idee, nu heb je waarschijnlijk meer vragen dan antwoorden, sorry.

Volgens chatGPT

Een jump hour is een type mechanisch horloge waarbij het uur wordt weergegeven via een digitaal venster in plaats van een traditionele wijzer. In plaats van langzaam vooruit te bewegen, “springt” het uurcijfer exact op het hele uur naar het volgende cijfer – vandaar de naam “jump hour”. De minuten en soms seconden worden meestal nog steeds met conventionele wijzers weergegeven. Het uurmechanisme werkt met een schijf die onder spanning staat en in één keer doorspringt zodra de veer voldoende energie heeft verzameld. Deze technologie werd vooral populair in de jaren 1920 en kende een heropleving in de jaren 1970. Jump hours worden gewaardeerd om hun retro-futuristische uitstraling en technische verfijning. Sommige moderne horlogemerken gebruiken het als een visueel spektakel in high-end uurwerken. De mechaniek vereist precisie en extra onderdelen, waardoor het vaak in luxehorloges te vinden is. Er zijn ook varianten zoals de “jump minute” of “jump second”, waarbij ook die tijdseenheden springen. Een jump hour combineert dus klassieke horlogekunst met een speelse, innovatieve tijdsaanduiding.

Hoeft niet altijd heel moeilijk te zijn. :wink:.

1 like