FHF 55

OK ik word helemaal gek. Ben hier al een tijd mee bezig maar krijg hem niet meer goed lopend.
Laat ik het zo zeggen hij liep een tijdje en dan gebeurd er het volgende filmpje. o sorry mag geen filmpje opslaan, dus dan maar verbaal.

ondanks dat hij vol is opgewonden geen aandrijving meer ontvangt.de escape wheel draaide wel maar nu niet meer, gaat wel wat hen en weer maar gaat niet echt draaien. als ik de pallet fork weghaal loopt alles prima. zeg het maar???

Ik test dan meestal alles afzonderlijk. Draait de balans goed als het anker eruit is?
Schroefje van de anker brug niet verwisseld?
Swingt het anker wel met redelijke kracht?

Upload het filmpje op Youtube, en plaats hier de link.

Denk dat een ankerpallet verschoven is of los zit. Veroudering van de lak waarmee hij gefixeerd zit.

Controleer je door de balans eruit te laten en het anker voorzichtig op en neer bewegen. Er moet elke keer een tand vrij komen.

3 likes

Volgens mij ook. Op de foto lijkt er een verschoven.

Ik zal even goed kijken. maar het is een witte juweel ?

Een robijn rode.
In onderstaand filmpje zie je het onderdeel (anker of pallet fork). Anker vormig en met twee robijn rode juweeltjes.

Minimaal één lijkt er bij jou niet ver genoeg aangedrukt te zitten.

https://youtube.com/shorts/y6vaYSGIQJ0?si=ecBIg6P7AZMMkrhK

Filmpje geeft waarschijnlijk duidelijkheid maar laat ook een veel gemaakte fout zien. Namelijk: ankerkloof aandrukken met een STALEN pincet :smiling_face_with_tear: levert vrijwel altijd beschadigingen op.

Leer je direct aan om voor het aandrukken of op de plaats houden van onderdelen een penhout of kunststof asje ( heb er zelf een gemaakt met aan een kant een soort schroevendraaier punt en een scherpe spitse punt aan de andere kant) te gebruiken.

2 likes

Beschadigingen als in krassen op de brug?
Of erger, aan tappen , assen etc?

Beschadiging op de kloof of brug.

Vergelijk het maar met het wisselen van je sportvelgen en bij het plaatsen van de eerste bout moet de velg op zijn plek gehouden worden, dan doe je dat toch ook niet met de punt van een schroevendraaier maar met je knie of andere hand!

5 likes

Kun je er een felle lamp op zetten?

Die ruimte lijkt opgevuld te zijn, dus niet verschoven. Het is niet zo dat deze pas goed zitten wanneer ze volledig tegen de achterkant aanliggen. Je hebt nl wat ruimte nodig om het steentje qua diepte goed af te stellen. Je schrijft dat de wielen vrij draaien. Wanneer het anker gemonteerd is, gaat die dan lekker fel van de ene naar de andere kant bij het aantikken ervan, of in slow motion? Wat wel gebeurd is dat de wielen soepel draaien wanneer deze “los staan” en dus niet worden tegengehouden door het anker, maar stroef draaien op het moment dat er “spanning” op de trein staat wanneer het anker de boel tegenhoud. Dat duidt vaak op een probleem met een van de tapjes.