FHF ST96 uurwerk gezocht om te oefenen

Beste mensen,

Ik volg de cursus van Mark Lovick en ben op zoek naar een FHF ST96 uurwerk (handopwinder zonder datum) om te oefenen met demontage/service/montage.

Wie kan me daarmee helpen?

Groetjes,
Bert

2 likes

Veel Bombay specials uit India hebben dit uurwerk.
Ik koop ze soms als ik onderdelen nodig heb ze kosten heel weinig even zoeken op ebay.

Je vindt ze soms voor een tientje incl verzenden.

Dank je Vouwfietser! Ik lees op “Watch Repair Talk” dat veel mensen liever geen Indische horloges kopen om allerlei redenen, maar om te oefenen is het natuurlijk OK…

Goede onderdelenbron!
Die lelijke wijzerplaat gooi je gewoon weg.

Die HMT s moet je niet kopen zijn verschrikkelijk om aan te werken.
Ik heb laatst een yoke spring uit een HMT gebruikt om een Mickey Mouse Bradley te repareren.
Die heb ik gemodificeerd tot palveer voor @chronospace.
Daar zijn HMT s dan weer goed voor.

2 likes

Hoi Bert,

Die heb ik vast nog wel liggen, eventueel ook NOS kasten en wijzerplaten als je een projectje zoekt.

Ik vraag €10 voor een uurwerk of horloge met fhf96.

Groeten JeanĂ´t

Beste mensen,

Dankzij de gouden tip van @vouwfietser mag ik mij nu de trotse eigenaar noemen van een werkend FHF ST96 Zwitsers kwaliteitsuurwerk voor de prijs van … 99 dollarcent.

Aan de staat van de schroefjes te zien ben ik niet de eerste beginnende sleutelaar die zijn lusten heeft botgevierd op dit object! Ik moet ook nog even geduld hebben want hij komt uit het zonnige India en wordt de eerste week van februari 2019 verwacht…

Groetjes,
Bert

1 like

Ik vind de verzendkosten wel hoog ben je nog duur uit :rofl:

1 like

Waar komt die FHF/India connectie eigenlijk vandaan?

Soms om duidelijke redenen, maar soms niet, vind je bepaalde merken of modellen veel in bepaalde landen. Bijvoorbeeld Speedmasters Reduced in Japan, Wittnauers en LeCoultre in USA. Naar China zijn vanaf de jaren 60 al vooral Titoni, Roamer en Enicar geexporteerd.

Wat komt die enorme hoeveelheid ST96 kalibers uit India vandaan? Zijn die gewoon in “hun tijd” naar India geexporteerd geweest? Of in modernere tijden een gigantische partij NOS kalibers binnengehaald?
Of is er ook produktie in India geweest (zoals Citizen -> HMT India)?
Ik kan er niets over vinden. Lees overigens net dat FHF al is opgericht in 1793!

Ik moet het even kwijt:
“Indiaas” is altijd “afkomstig uit India”, nooit uit voormalig Nederlands Indië.
Afkomstig uit “Nederlands Indië” is altijd Indisch, nooit Indiaas.

Hoewel Indisch vaker wordt gebruikt voor “afkomstig uit India” is het onnodig verwarrend.