Fiat automatic

Volgens Ranfft was dat in 1971:
https://ranfft.org/caliber/4186-ETA-2824

2824-2 werd geintroduceerd in 1982

2 likes

Wat een leuk horloge is dit.

1 like

dat is een mooie ‘Fiat’ zeg! Ben benieuwd hoe het staat met de band!

1 like

Ik heb ook nog een Fiat, hele oude, wel elegant vind ik.

8 likes

Mooi hoor! Erg stijlvol :ok_hand:

1 like

Lijkt mij onwaarschijnlijk dat die echt goed loopt met het kompas zo op het allersnelst.

2 likes

Maakt niet uit, bij mijn weten zit de regelsleutel los van de kompaspen en wordt op wrijving meegenomen. Je zou de dus beide kunnen verstellen.

2 likes

Hiermee beïnvloed je de rate van het horloge. De spiraal is nu zo “kort” mogelijk gemaakt om zo snel mogelijk te lopen. Misschien dat de beaterror prima is, maar er is zo geen marge meer om goed af te regelen. En een ETA wil je toch wel zo dicht mogelijk bij de 0 of +10 afstellen.

2 likes

Ja dat snap ik, maar de regelsleutel kan je ook los van het kompas verstellen, dus de stand is geen indicatie van hoe hij loopt.

2 likes

Mooi ding, alleen heeft die gezien het gebruikte font volgens mij niets met het automerk te maken. Juvenia gebruikte de naam fiat ook als handelsmerk, dus ik denk dat dat zo’n Juvenia is.

Heb zelf nog een zakhorloge liggen dat volgens mij ook onder die noemer valt:

8 likes

Wow! Vintage pareltjes allemaal, en automerk of niet…… @Omega_73 kijk je even mee! :wink:

3 likes

Hoe “gezond” het horloge precies loopt weet ik niet. Maar de tijd houden doet het wel goed.

Nog steeds geen tijd gehad om op bandenjacht te gaan helaas. De ene 18mm in het doosje is niet m’n smaak.

Fabbrica Italiana Automobili Torino :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Het uiteindelijke resultaat op blauwe struis. Heel anders dan ik eigenlijk zocht, maar heel tof vind ik zelf.

Dank voor de suggestie @BG1

8 likes