Fiber (Alpha passé?)

Nu de Alpha postings al bijna naar de volgende pagina zijn gezakt, wordt het tijd voor de volgende. Chinezen zouden geen Chinezen zijn als ze niet alles zouden namaken wat succesvol is en aangezien Alpha is gelukt is de volgende “Robert Paul” opgestaan.
Ze zijn begonnnen met Panerai-klonen maar ik herken ook al wat andere merken. De site is vrij eenvoudig; gewoon ergens op klikken en je valt van de ene verbazing in de andere…
http://www.fiberwatch.com

Jur

Zitten mooie dingen bij al is het behoorlijk geinspireerd door andere merken. Prijzen zijn wel een stuk hoger dan Alpha. De goedkoopste prijs die ik kon vinden was EURO 205,-. Dan heb je wel een schroefbalans. :wink:

EDIT:

Wow! Deze is wel heel erg overgenomen van Panerai:

En deze site is ook leuk:

http://mziwatch.com/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

Mooie modellen, alleen jammer dat ik geen Chinees kan lezen.
Zullen zeker hun weg vinden, ziet er gelikt uit.

Ik denk niet dat Alpha hier echt concurrentie mee krijgt.

groet en dank voor de info.

Ed

De new york is o.a. wel aardig, de rest is vooral leunend op bekende merken.

Ik hoop dat ze wel snel een engelstalige site krijgen.

Mijn oog viel ook op de New York. Maar zie ik het nou goed? Moet die zilveren versie 980 euro kosten? pfffff

O wacht, het zijn taiwanese dollars… dus dan komt het neer op 196 euro. Scheelt een stuk :wink: .

Grappig vind ik wel dat een nep Rolex hier op het forum (terecht) de grond in geboord wordt, maar Alpha’s en kornuiten geen probleem zijn.
Eigenlijk hetzelfde jatwerk, alleen is het merkje niet nagemaakt.

Laat ik het anders stellen: ik zou er erg van balen zijnde uurwerkfabrikant/-ontwerper als ik een wel zeer bekend model zie, maar dan ge-Alphad oid.

Schijnheilig als ik ben zou ik wel een Seiko oid aanschaffen die verdacht veel lijkt op andere/duurdere klokken :wink:

:slight_smile:

tja “jatwerk” …
Veel horloge merken raken geinspireerd door andere … horlogemerken. Ook bij de gevestigde namen zie je voldoende modellen die wel erg op elkaar lijken.

Ik heb zelf wel meer respect voor een merk/model die mogelijk wel is "geinspireerd"door andere merken maar er tenminste zijn eigen naam op zet. Dus je koopt dan bewust een ander merk. Met andere prijs/kwaliteit verhouding.
Ik heb daarnaast weing respect voor de replica’s !

Ik zie niet in waarom je voor een Alpha (of bovenstaand soortgelijk copy-past-werk) meer respect zou moeten hebben dan voor een nepper. De kans is groot dat ze uit dezelfde fabriek komen en in beide gevallen is het ontwerp domweg gestolen van andere merken, die geïnvesteerd hebben in ontwerp, marktonderzoek en marketing (advertenties, beurzen etc.)…

Respect vind ik een vorm van bewondering en die term gaat hier dus helemaal niet op. Misschien kun je Alpha iets makkelijk TOLEREREN dan de neppers waarbij zelfs de merknaam op de dial is gekopieerd.

Hoe dan ook, nog buiten de omstandigheden waarin dit spul wellicht wordt gemaakt, voor mij is de energie nodig om dit spul te maken al weggegooid.

Overigens wel een stukje film om over na te denken: www.storyofstuff.com

acour_jeroen Schreef:

Ik zie niet in waarom je voor een Alpha (of
bovenstaand soortgelijk copy-past-werk) meer
respect zou moeten hebben dan voor een nepper.

Jeroen, ik ben het niet helemaal eens met deze uitspraak. Het verschil tussen een nepper en bijv. Alpha is duidelijk. Een nepper gebruikt ten onrechte de naam en het ontwerp van grote merken, dat doet Alpha duidelijk niet. Ze gebruiken weliswaar voorbeelden van grote merken, maar gebruiken hun eigen naam. Dat vind ik al een heel verschil. Respect breng je op voor iets dat je bewondert en dat ligt bij iedereen verschillend. De een vindt bijv. Breitling het einde, maar een ander kan het een misbaksel vinden.

Feit is wel, dat op deze manier modellen beschikbaar komen die ook mensen met een kleine portemonnee kunnen betalen, want niet iedereen kan veel geld uitgeven aan de vaak dure topmerken. Bovendien al zouden ze een eigen Topmerk maken dat ook duizenden Euro’s kost, dan koopt niemand het, want het komt immers uit China.

Deze discussie laait elke keer weer op en ik heb er verder geen probleem mee, want het is op zich wel grappig om te horen hoe er over gedacht wordt. Voor en tegenstanders zul je altijd houden.

Wel wil ik in dit verband wijzen op het feit dat na de 2e wereldoorlog Japan zich toelegde op het produceren van goedkoop namaakspul, bijv. camera’s. Toen ze er achter kwamen dat dit uiteindelijk niet werkte, zijn ze kwaliteitsnormen gaan instellen. Nu loopt bijna iedereen in de rondte met een Japanse kwaliteitscamera en zijn we uitermate tevreden hierover.

Dus wie weet hoe het er over 25 jaar met de Chinezen er uit ziet.

Maar over een ding kunnen we het eens zijn “neppers” (waar ze ook vandaan komen) mogen nooit getolereerd worden.

Tot zover het item over horloges.

Het stukje film waar je naar verwijst, hoort hier niet thuis en is een heel andere discussie en zou off-topic moeten zijn, want dit gaat niet over horloges, maar geeft een algemeen beeld over onze consumptie maatschappij.

Vaak word met horloges uit deze contreien een gevoelsmatige (maximale) prijs gesteld wat die mogen kosten. Zou grappig zijn als we dat met de Zwitserse 'geronomeerde’merken ook eens doen en dan die prijs eens afzetten wat het qua materiaal, ontwerp en kwaliteit werkeljk zou mogen kosten.

Want volgens mijn bescheiden mening zijn de ‘gerenomeerde’ merken highly overpriced door een heel slim gecultiveerd marketing systeem. Ben zelf ook niet zonder zonden,doordat ik in het verleden ook deze exemplaren heb aangeschaft.:wink:

Genesis

Hai Ed, leuk dat je het filmpje hebt bekeken. Ik wilde er ook vooral mee aangeven dat ík persoonlijk vind we heel anders zouden moeten denken over productie (wereldwijd) en raakt deze discussie inderdaad slechts deels. Een punt (dat enige tijd hier geleden genoemd werd in een wat minder sympathieke context) eruit is dat je beter kunt kiezen voor iets tijdloos en kwalitatief hoogstaands dan voor een ‘wegwerp-product’. Daar sluit ik me dan weer wél bij aan!

Verder ben ik van mening dat de term ‘respect’ niet meer is wat deze ooit was, maar ook dát staat (helaas) buiten deze discussie :wink:

Verder

[i]Lacroix Schreef:

Het verschil tussen een nepper en bijv.

Alpha is duidelijk. Een nepper gebruikt ten
onrechte de naam en het ontwerp van grote merken,
dat doet Alpha duidelijk niet. Ze gebruiken
weliswaar voorbeelden van grote merken, maar
gebruiken hun eigen naam. Dat vind ik al een heel
verschil. [/i]

De Rolex ontwerpen zijn 1 op 1 gekopieerd, net als veel andere modellen (Omega geloof ik, ik kom niet eens op de Alpha site). Dat de uurwerken verschillen lijkt me logisch (prijs).

Ik ben het hierin dus niet met je eens. Alleen omdat de opdruk op de plaat níet is gejat (en de rest wel) is het beter of minder laakbaar dan een nepper? Vind ik onzin! Er wordt nog steeds inbreuk gemaakt op ontwerprechten. Alpha vind ik dus (qua definitie) géén nepper, maar niet beter dan (lees: net zo laakbaar als) een nepper. Sorry als je het daar niet mee eens bent ;), zoveel mensen, zoveel meningen (dat maakt een forum als dit ook zo mooi)!

Het argument dat we blij moeten zijn vanwege het beschikbaar zijn van betaalbare horloges raakt deze discussie niet. Er zijn immers voldoende goede en goedkope horloges die wél een eigen gezicht hebben!

Hoi Lacroix met het risico de discussies over de alpha’s weer op te doen laaien.
somms weerspreek je je eigen argument, andere vind ik erg zwak.

Een nepper gebruikt ten onrechte de naam en het ontwerp van grote merken, dat doet Alpha duidelijk niet.
Bij een aantal alpha’s is alleen de naam afwijkend van het origineel.

Respect breng je op voor iets dat je bewondert en dat ligt bij iedereen verschillend. De een vindt bijv. Breitling het einde, maar een ander kan het een misbaksel vinden.
Iets mooi vinden of niet staat m.i. los van het respect voor iets. Horlogemakers die een bestaand design/model enigzins aanpassen danwel alleen een andere naam er op zetten zullen doorgaans op minder respect kunnen rekenen.

Feit is wel, dat op deze manier modellen beschikbaar komen die ook mensen met een kleine portemonnee kunnen betalen, want niet iedereen kan veel geld uitgeven aan de vaak dure topmerken.
Het zal de kopers vaak niet gaan (een aantal liefhebbers daargelaten) om de betaalbaarheid van dit specifieke horloge maar om het feit dat het lijkt op…rolex panerai omega (doorhalen wat niet van toepassing is).

De topmerken hanteren in sommige gevallen hoge prijzen om een model exclusief te houden, zodat een happy few het aanschaffen. Daarmee bewust op de koop nemend dat men geen massa’s van het model zal verkopen. Zodra de exclusiviteit wegvalt omdat het massaal wordt gekopieerd lijd de “bedenker” van het origineel daar dus schade van.

Voor de duidelijkheid ik wil jou niet aanvallen en ook niet de dragers van alpha’s. Ik heb zelf in het verleden neppers gekocht en gedragen.
Vanuit mijn eigen verleden redenerend durf ik te stellen dat het bij driekwart van de kopers gaat om het feit dat het horloge lijkt op een …rolex panerai omega (doorhalen wat niet van toepassing is). Iedereen moet dus zelf maar in de spiegel kijken

Hoi Eric,

Toch nog even een reactie op jouw post:

eric128 Schreef:

Hoi Lacroix met het risico de discussies over de
alpha’s weer op te doen laaien.
somms weerspreek je je eigen argument, andere vind
ik erg zwak.

Ik heb geen idee waar ik mijzelf tegenspreek of zwakke argumenten aandraag, tenzij we een interpretatie verschil hebben.

Een nepper gebruikt ten onrechte de naam en het
ontwerp van grote merken, dat doet Alpha duidelijk
niet.
Bij een aantal alpha’s is alleen de naam afwijkend
van het origineel.

Dan zou ik je toch eens aanraden alle Alpha’s eens goed te bekijken en dan zien of je nog hetzelfde oordeel hebt. Er zij duidelijk meer verschillen aanwezig, bovendien maken ze ook modellen, waarvan ik niet weet waar ze een kopie van zouden moeten zijn.

Respect breng je op voor iets dat je bewondert en
dat ligt bij iedereen verschillend. De een vindt
bijv. Breitling het einde, maar een ander kan het
een misbaksel vinden.
Iets mooi vinden of niet staat m.i. los van het
respect voor iets. Horlogemakers die een bestaand
design/model enigzins aanpassen danwel alleen een
andere naam er op zetten zullen doorgaans op
minder respect kunnen rekenen.

Ik ben het hier niet mee eens, maar hierover kan je uren uitweiden. Bij mij
is het zo dat voor dingen die ik niet bewonder ook minder gauw respect zal
krijgen, tenzij er weer andere zaken aan ten grondslag liggen. Maar zo zal ieder zijn eigen beleving op dit gebied hebben.

Feit is wel, dat op deze manier modellen
beschikbaar komen die ook mensen met een kleine
portemonnee kunnen betalen, want niet iedereen kan
veel geld uitgeven aan de vaak dure topmerken.
Het zal de kopers vaak niet gaan (een aantal
liefhebbers daargelaten) om de betaalbaarheid van
dit specifieke horloge maar om het feit dat het
lijkt op…rolex panerai omega (doorhalen wat niet
van toepassing is).

Ook hierin ben ik het niet met je eens. Ik heb zelf laatst een Alpha gekocht, gewoon omdat ik hem mooi en betaalbaar vond. Waar deze Alpha op lijkt zou ik in de verste verte niet weten (zie een eerder post van mij)

Ook heb ik Alpha’s voorbij zien komen die ook niet op de duurdere merken leken, maar wel prachtig van ontwerp waren.

De topmerken hanteren in sommige gevallen hoge
prijzen om een model exclusief te houden, zodat
een happy few het aanschaffen. Daarmee bewust op
de koop nemend dat men geen massa’s van het model
zal verkopen. Zodra de exclusiviteit wegvalt omdat
het massaal wordt gekopieerd lijd de "bedenker"
van het origineel daar dus schade van.

Persoonlijk vind ik de prijzen van sommige merken erg hoog. Dat ze deze filosofie er op na houden is hun goed recht. Als ze voor deze markt kiezen prima. De exclusiviteit valt nooit weg doordat er kopieën worden gemaakt, althans dat is mijn mening. Immmers er worden nog steeds behoorlijke prijzen gevraagd, ook voor 2e hands modellen, dit ondanks het feit dat er kopieën gemaakt worden. Dat valt dus allemaal wel mee.

Voor de duidelijkheid ik wil jou niet aanvallen en
ook niet de dragers van alpha’s. Ik heb zelf in
het verleden neppers gekocht en gedragen.
Vanuit mijn eigen verleden redenerend durf ik te
stellen dat het bij driekwart van de kopers gaat
om het feit dat het horloge lijkt op een …rolex
panerai omega (doorhalen wat niet van toepassing
is). Iedereen moet dus zelf maar in de spiegel
kijken

Ook ik heb niet de intentie om jou aan te vallen Eric, integendeel, maar ik wel even mijn standpunten verduidelijken.
Het gaat mij ook niet specifiek om Alpha of wat dan ook, maar gewoon om het feit dat iedereen iets moet kunnen kopen wat hij of zij leuk vindt, zonder dat daar meteen allerlei kritiek over heen komt. Ik gun iedereen zijn horloge of het nu een Panerai, Omega of Alpha of wat dan ook is.

Waar ik pertinent op tegen ben is het kopen van neppers, tenzij je er ingeluisd bent, want dat gebeurt ook, laat daar geen misverstand over bestaan. De omschrijving van een nepper heb ik al gegeven.

Eric, ik respecteer jouw mening en jouw standpunt, maar aan de andere kant is het zo dat er verschillende meningen zijn en dat maakt dit Forum juist zo leuk, aangezien je daardoor toch weer heerlijk kan discussiëren. :)-D

Zo, het is weer een lang epistel geworden zie ik tot mijn schrik.

Hallo Ed

Het zou best kunnen dat alpha ook horloges heeft die niet gekopieerd zijn van succesvolle modellen.
Maar mijn mening baseer ik voornamelijk op de alpha submariner (de benaming alleen al is wat mij betreft al voldoende om teweten waar dit om gaat)als ik die naast de rolex submariner zet zie op het eerste oog weinig verschil

en zo hebben ze nog een aantal voorbeelden in hun collectie. Dit is voor mij dus het eigen naam op andermans model zetten.

Om bij de submariner te blijven is de exlusiviteit (in mijn mening) wel weg door de vele imitaties (al die niet onder andere namen). Als je regelmatig als eerste reactie op je sub de vraag krijgt “is die echt?” zegt dat wat mij betreft genoeg.

Ik hoop van harte dat alpha zich door zal ontwikkelen met de modellen die je aanhaalt die niet van andere fabrikanten gejat zijn. Als ze daarbij hun huidige prijzen kunnen blijven hanteren zullen ze ongetwijfeld vaak voorbij komen hier op het forum.