Field watch <200€

Had iemand Cooper al genoemd?

Dan hou je nog geld over voor een afritsbroek en zwitsers zakmes :wink:

3 likes

Dat zegt men, maar ik betwijfel dat altijd. Hoe hoog is de rots? Onder welke hoek raakt het horloge het water?

Van een rots springen geeft impact, en dus is schokbestendigheid misschien een dingetje, maar je zinkt gemiddeld genomen zeker minder dan 3 meter het water in, dus het drukverschil is misschien eens van 1 bar atmosferische druk naar 1,29 bar.

Als je zo springt dat je horloge het water als eerste raakt, waarna jij er achteraan komt is de klap op de kast het grootst, maar gemiddeld genomen zie ik veel meer mensen met de voetjes naar voren van 5 meter rots af springen, dus dan is het ook al vertraagd tegen de tijd dat je horloge het water raakt.

Ik ben niet overtuigd van de mythische watch-busting-rock-jumps.

Evengoed, als ik met m’n hoogtevrees ooit genoodzaakt ben om van een 15 meter hoge klif af te springen om aan een agressieve grizzly te ontsnappen zal mijn horloge me wel vierkant aan de reet roesten, ook al is het er eentje van 15.000 Euro.

Ikzelf was zo’n “minimaal 100m” ridder, maar ben er vanaf gestapt omdat ik tot de conclusie kwam dat het paniekzaaierij is.

Koop dan liever een fatsoenlijk zakmes.

8 likes

Vanavond een Swatch Mission to the Moonphase halen voor de verjaardag van mijn zoontje. Slechts 3bar WR. Zwemmen lijkt me toch geen goed plan.

1 like

Deze een paar jaar geleden voor 60 dollar gekocht aan boord van een cruiseschip:

En daar verkopen ze om voor de hand liggende redenen alleen horloges met voldoende waterdichtheid :wink:

4 likes

Dat is best veel geld voor een plastieken vehikel wat al krast als je er over nadenkt om hem om te doen, en met een band van schuurpapier en karton.

Wil hij dat, of wil jij dat? Als hij het wil, soit. :slight_smile: Die Timex die @Huibert laat zien gaat die Swatch dertig jaar overleven voor een derde van het geld. Als het een chronograaf moet zijn… Dit soort horloges is onverwoestbaar:

image

En een millimeter kleiner. :slight_smile: NATOotje bij, en klaar, heb je nog 60 ballen over om naar de McDonalds te gaan met de goeie jongen.

4 likes

https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-field-watch.html?spm=a2g0o.home.search.0

1 like

Hij wil eigenlijk een Omega Speedmaster maar die is een beetje prijzig. Toen zag hij de Swatch is die vond hij ook heel mooi. Morgen jarig en gisterenavond wist hij pas wat hij wilde hebben. lekker handig.

1 like

Zoals gezegd… als dat zijn wens is, dikke prima. Ik zou het ook doen, al zou ik een klein beetje moeten huilen bij de aankoop. :slight_smile:

3 likes

Newtons second law my guy,

De acceleratie van een object heeft gigantisch veel invloed op hoeveel druk er op een horloge komt te staan.

Al is het maar voor een miliseconde. De kans bestaat dat je pakking op je o zo fijne 5 bar horloge gewoon water doorlaat als je van hoger dan een meter het water inspringt. De piek in kracht is dan misschien wel vele male hoger dan 5bar. Maar goed het kan jaren goed gaan :slight_smile:

1 like

Als je hier op aarde van iets hoogs af springt is de acceleratie (versnelling) toch gewoon 1g? Tenzij je een straalmotor o.i.d. op je rug bindt…
De snelheid waarmee je valt (v) neemt wel steeds toe; dat is juist het effect van die versnelling (g).

Klas 1 MULO natuurkunde: v=at, waarin a de versnelling is (acceleratie); in het geval van vallen is a gelijk aan g

2 likes

Je hebt gelijk, mijn fout. Acelleratie is altijd 1g met vallen.

Maar als je een horloge om hebt dan word het horloge toch een gedeelte van jouw massa?

Als je namelijk een horloge los laat vallen dan heeft dat een stuk minder impact op het horloge dan wanneer je het om hebt en valt.

Want dan deelt je horloge je gewicht in de berekening wat uiteindelijk een veel grotere kinetische impact heeft op het horloge. Dus dan is misschien niet het druk verschil wat het probleem is maar de schok van de val wat invloed kan hebben op je waterdichtheid.

Van 3 meter hoogte krijgt een horloge van 80gram iets van 6N te verduren. Een persoon van 80kg op de zelfde hoogte ongeveer 300N. Die extra 6N ga je niet voelen maar die extra 300 op het horloge wel.

Zo leer ik elke dag weer bij, echt wazig hoe het werkt eigenlijk.

Maar goed ik blijf erbij. Ik draag min 10bar met outdoor activities. Je weet maar nooit !

1 like

.

Deze nu maand in huis, bevalt goed. Met schroefkroon.

Rond € 70,=, Tandorio field watch met Nh35 of Pt5000, 200M Waterdicht Rood 39Mm

1 like

:rofl: :rofl: :rofl:

2 likes

Een Lorus field watch?
Goedkoop, allerlei varianten (titanium, solar, licht, donker), klein en fijn…

3 likes

Heb deze pas ontvangen, erg fijn horloge! Draagt licht, de strap voelt stevig aan. De indiglo is een leuke extra spec!

4 likes

waar krijg je deze in het zwart ?

1 like

Conventionele wijsheid leert ons dat je ongeveer anderhalve meter per seconde (zeg 50km/u) valt bij aanvang van een normale sprong, en dat het 12 seconden duurt voor je de terminal velocity van zo’n 240km/u bereikt. Als je dus van een 6 meter hoge rots springt ben je drie seconden onderweg en ga je zo’n 44m/sec sneller dan eerst. De maximum snelheid voor een vallend mens bereik je in die tijd nooit. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat @Luxata in z’n outdoor-activiteiten niet van een 1500 meter hoge fjord springt.

De val an sich schokt niet. Het is vaak de “landing” (of eigenlijk: wanneer het water jou raakt) die je parten speelt. Het horloge en de man met het horloge accelereren even snel, omdat het verschil in wrijving in het niet valt bij het verschil in inertia/traagheid. Een object met grote massa heeft grotere kracht nodig om te accelereren.

Maar ook die berekening van de krachten bij de klap van de landing is te eenvoudig gedacht. Als jij op je hielen in het water komt, en je zakt rechtopstaand het water in is er sprake van een graduele vertraging vooraleer je horloge aan de beurt is.

Sterker nog, dat is ook zo wanneer je op je voeten landt wanneer je van een flatgebouw af springt, maar dat oppervlak is iets minder vergevingsgezind. Jij kunt dus na zo’n val in puin liggen, maar je horloge kan het goed overleefd hebben, omdat jij de kreukelzone bent.

Je kunt namelijk de kracht van de impact in newton meter niet berekenen tot je weet hoe lang het duurt voor het hele vallende lichaam een snelheid van 0 heeft bereikt. Onze benen zijn redelijke schokbrekers.

Nu we het hier toch over hebben: vanuit het perspectief van jou en het horloge als “inertial” waarnemer bestaat er geen veld van zwaartekracht, heb je geen gewicht, en reizen jullie in een rechte lijn door een stuk gebogen ruimte-tijd.

Het is eigenlijk het water wat richting de inertial observer accelereert. :slight_smile:

En ik ga er gemakshalve even van uit dat @Luxata het horloge niet op z’n borst plakt om vervolgens volledig plat te landen. :slight_smile: Dat doet au.

Ziet er goed uit Ari, thanks!

1 like

Ik maak doorgaans driedubbele salto’s van een km hoogte

2 likes

Nee maar als je valt , en je houdt je armen voor je borst dan zou je wel eens verkeerd kunnen landen.

Natuurlijk is alles wel een invloed. Het gaat mij er om dat een WR op een wijzer helemaal geen indicatie is hoe goed een horloge is natuurlijk. maar een 30 of 50 meter horloge is getest op die “druk” maar hoe weten we nou of dat horloge met alle andere factoren om kan gaan?

Gewoon op safe spelen dus. Als je ooit in een survival situatie komt dan is het laatste waar je zou moeten denken of je horloge wel iets kan overleven.

1 like