als ik je een tip mag geven, en ik denk dat dat mag als je zelf honderde euros aan ali express horloges hebt versleten; koop meteen een mooie seiko en geniet ervan. Die chinese horloges geven je dat net-niet gevoel
Dat mag zeker:)! Ik ben het eens hoor! Zelf een San Martin gekocht om te proberen. Beviel uitstekend. Maar bleek geen blijvertje. Zou zelf altijd voor de SRPD of Khaki Field gaan (beide in de collectie)
Behalve van de naam / heritage is dit is een horloge waar je niet eens mee mag douchen.
Een field watch koop je om te dragen in allerlei gekke weersomstandigheden en als je van een rots de rivier in moet springen om bij een grizzly beer weg te komen. Toch?
mooi horloge, maar als hij een field watch zoekt zou ik deze overslaan … 50m WR en de gepolijste vlakken passen imo niet echt bij een rugged field watch.
50m waterdichtheid is prima om te zwemmen. Dat overleeft die rivier beter dan jij, als er een Grizzly beer achter je aan zit. Groot maken en tering veel lawaai maken is het devies. Verder zwemmen, klimmen en rennen beren beter dan jij.
Dat nerveuze gezeik over waterdichheid… De halve wereld ligt in zee met een F91W om de pols, ook niks aan de hand. Hetzelfde is klaarblijkelijk waar voor de oude Seiko pilot, hoe heet dat 38mm dingetje ook al weer?
Ach, een Khaki Field Mechanical is ook 5bar WR, net als deze. Is prima voor een field watch. Don’t get me wrong, ik zou ook voorkeur geven aan 10bar. Maar ja, de prijs is er ook naar he, nieuw met garantie voor iets meer dan 100 euri. En solar betekent makkelijk 15 jaar geen omkijken naar. De Seiko 5jes met 7S26 zijn vaak zelfs maar 3bar… En ik zie volgens mij niet dat de topicstarter gepolijst niet ziet zitten?
Ah juist…
De SNK80x serie. Die. Ze zijn duurder geworden wegens schaars.
Bedankt voor alle reacties tot dusver!
Ik had inderdaad wat duidelijker kunnen zijn over de details maar vond het juist leuk om van ieder zijn of haar eigen smaak voorbij zien te komen, want hetgeen waar je oog als eerste op valt is niet hetgeen waar je altijd ook mee de winkel uit loopt.
Heb al een paar leuke merken voorbij zien komen waar ik zelf in eerste instantie niet aan had gedacht.
Keep them coming please! En ja het budget kan iets gerekt worden inderdaad
Met die laatste, de SNZG11, is het voor mij begonnen in 2015. Ik kocht dat ding in een opwelling. Voor 150 ballen, inderdaad. Omdat ik ergens in 2010 een quartz chronograaf in groen had gekocht bij Harrods in exact dezelfde snit.
Dat wist je zelf ook al, dat die bestonden, maar ik vind ze onverslaanbaar.
Ik had het ook over van een rots springen hè. Het snelle drukverschil op de kast met een 3/5bar WR is toch heel wat anders dan beetje zwemmen.
Maar goed, in mijn nederige mening : Ik zou geen field watch kopen onder 10bar WR.
Ja die kost wat ? 15 euro ? Haha Dan zou mij het ook niet boeien.
Ik kan me herinneren dat er mensen hier op het forum waren die niet onder de 20 bar wilden gaan.
Dat zegt men, maar ik betwijfel dat altijd. Hoe hoog is de rots? Onder welke hoek raakt het horloge het water?
Van een rots springen geeft impact, en dus is schokbestendigheid misschien een dingetje, maar je zinkt gemiddeld genomen zeker minder dan 3 meter het water in, dus het drukverschil is misschien eens van 1 bar atmosferische druk naar 1,29 bar.
Als je zo springt dat je horloge het water als eerste raakt, waarna jij er achteraan komt is de klap op de kast het grootst, maar gemiddeld genomen zie ik veel meer mensen met de voetjes naar voren van 5 meter rots af springen, dus dan is het ook al vertraagd tegen de tijd dat je horloge het water raakt.
Ik ben niet overtuigd van de mythische watch-busting-rock-jumps.
Evengoed, als ik met m’n hoogtevrees ooit genoodzaakt ben om van een 15 meter hoge klif af te springen om aan een agressieve grizzly te ontsnappen zal mijn horloge me wel vierkant aan de reet roesten, ook al is het er eentje van 15.000 Euro.
Ikzelf was zo’n “minimaal 100m” ridder, maar ben er vanaf gestapt omdat ik tot de conclusie kwam dat het paniekzaaierij is.
Koop dan liever een fatsoenlijk zakmes.
Vanavond een Swatch Mission to the Moonphase halen voor de verjaardag van mijn zoontje. Slechts 3bar WR. Zwemmen lijkt me toch geen goed plan.
Deze een paar jaar geleden voor 60 dollar gekocht aan boord van een cruiseschip:
En daar verkopen ze om voor de hand liggende redenen alleen horloges met voldoende waterdichtheid …
Dat is best veel geld voor een plastieken vehikel wat al krast als je er over nadenkt om hem om te doen, en met een band van schuurpapier en karton.
Wil hij dat, of wil jij dat? Als hij het wil, soit. Die Timex die @Huibert laat zien gaat die Swatch dertig jaar overleven voor een derde van het geld. Als het een chronograaf moet zijn… Dit soort horloges is onverwoestbaar:
En een millimeter kleiner. NATOotje bij, en klaar, heb je nog 60 ballen over om naar de McDonalds te gaan met de goeie jongen.