Fietsen met een automaat

Goeiemiddag!

Ik ben al een tijdje actief lezer en sporadisch poster op dit forum, maar heb me nog niet echt voorgesteld.

Ongeveer een jaar geleden heb ik als verlovingsgeschenk een Longines Evidenza gekregen, en door de research op voorhand ben ik hier blijven plakken. Ondertussen vindt mijn vrouw dat ik wel genoeg horloges heb.

Ik heb een klein vraagje over automatische horloges.

Ik ben een dagelijkse fietser in België en de fietspaden zijn bij ons niet zo best. Ook liggen er in Gent massa’s kasseien. Hoe reageert een automaat daar eigenlijk op? Is het eigenlijk wel een goed idee om er mee te fietsen? Dikwijls neem ik mijn linkerhand van het stuur wanneer het te veel schudt, maar echt veilig wordt het dan ook niet.

Heeft iemand van jullie ervaring met schokschade?

Groet, P

Nog nooit gehoord van schade aan horloges door fietsen… Als je wekelijks een trainingsritje Parijs-Roubaix (sp?) maakt, zou ik voor de ritjes een G-shock aanschaffen, maar verder zou ik me niet te veel zorgen maken.

Een rondje golf schijnt (??) veel meer risico’s met zich mee te brengen. Vandaar dat je nooit een Rolex op de golfbaan ziet(:D(:smiley:

Groet
Mark

…Wim van Est won op 16 juli 1951 als eerste Nederlander de gele trui. Daags erna stortte hij tijdens een afdaling in de Pyreneeën in het ravijn. Sponsor Pontiac (horloges) haakte in met deze advertentie: ‘Zeventig meter viel ik diep, m’n hart stond stil, maar m’n Pontiac liep’, bedacht door juffrouw Reens die bij Pontiac op kantoor werkte…

Maar of dit een automaat was???

1 like

Nou, ik vind dit eigenlijk best een goeie vraag van Pjotr. Mij lijkt inderdaad dat een horloge hier wel tegen moet kunnen, maar wellicht kan iemand hier van de afdeling techniek een allesverhelderend antwoord geven! Er lopen hier namelijk enkele heren rond met de nodige technische kennis.

Ik vind het ook wel een goeie vraag. Persoonlijk denk ik dat het wel mee zal vallen omdat het vlees van je arm de meeste schokken zal absorberen. Ik denk ook dat zwaardere horloges minder zullen schokken dan lichtere, massa is immers traag.

De balans zal misschien wel wat moeite hebben met al die bewegingen, dus of hij keurig op tijd blijft lopen…?

Het lijkt me beter om het horloge af te doen. Garantievoorwaarden spreken ook altijd over normaal gebruik en dat is niet voor niets. Ik vind dit extreme omstandigheden. Het blijven kleine onderdeeltjes die redelijk stevig gemonteerd zijn maar dat geschud is niet goed.
Stel je voor; je laat je nieuwe aanwinst aan iemand zien en die gaat er keihard mee staan te schudden. “Moet hij tegen kunnen” zegt hij dan, voordat hij een blauw oog oploopt trouwens :X
Jur

Ik betrap mezelf er ook altijd op met 1 hand te fietsen. Ben er echt van overtuigd (zonder technische onderbouwing trouwens) dat de behoorlijke schokken die het horloge oploopt, slecht zijn voor het uurwerk. Maar het wordt er inderdaad niet veiliger van. Zou het prettig vinden om te horen dat ik in het vervolg weer met twee handjes aan het stuur kan !

groet
Harald

Gebruik beter voor extreme sporten en beroepen een kwarts horloge…;)dan weet je bijna zeker dat er niets kapot kan gaan.

Weet iemand wat die profrenners om de pols hebben? Dat lijkt me een goede maatstaf.
Zelf zou ik wel oppassen met dit soort schokken en een goedkoop horloge omdoen.

Groeten, Tom Vreeken.

Profrenners op de fiets dragen geen mechanische horloges. Als ze al iets dragen, is het een kunststof quartz-sporthorloge, veelal met hartslagmeter.
Wat ze in hun vrije tijd dragen, is uiteraard een ander verhaal! :wink:

MarkV Schreef:

… Een rondje golf schijnt (??) veel meer risico’s
met zich mee te brengen. Vandaar dat je nooit een
Rolex op de golfbaan ziet(:D(:smiley:

Groet
Mark

Dat heb ik ook weleens gehoord ja :slight_smile: Vreemd eigenlijk.

Hallo Pjotr,
Toen ik mijn opleiding volgde voor uurwerkhelsteller in Hoorn (de opleiding bestaat jammer genoeg niet meer) werd geadviseerd om naar het beroep van de klant te vragen. Als men b.v. timmerman was of machinebankwerker dan werd aangeraden om geen automaat aan te schaffen. Dat was dus ruim dertig jaar geleden Maar ik heb op mijn werkbank wel eens een gebroken rotor gehad in een uurwerk. Persoonlijk zou ik een handopwinder nemen bij zulke activiteiten.
Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.

Voor de automaat is dit geen probleem.
Heb wel al tegen gekomen dat wielertoeristen problemen hadden met de spiraal van de balans. Bij bepaalde oudere caliber met blauwe spiralen kan door hevige schokken, de spiraal over het middenwiel of achter de regelsleutel komen te haken en loopt het horloge zeer veel voor.
Bij modernere calibers zijn dikwijls de spiralen van een ander materiaal en kleiner van doormeter en hebben ook een hoger tikgetal dan 18000sch/u.
In zeldzame gevallen kan de as van de rotor van de automaat afbreken of de as van de balans. Kan dus gebeuren op zeer slechte baan , kasseien of putten.

Alvast veel antwoorden op mijn vraag. Bedankt!

Zoals ik al zei ben ik dagelijkse fietser en ik ben eigenlijk niet van plan dagelijks een quartz te dragen, tenzij dat echt noodzakelijk blijkt. Als ik grote afstanden doe, dan draag ik ook iets anders, maar voor korte ritjes van en naar het werk vind ik het zonde om hem thuis te laten.

Zoals Harald ook zegt, er is een soort “buikgevoel” dat zegt dat het niet goed is voor je horloge, maar graag willen we een technisch argument om het wel of niet te doen.

Volgens Freddy maakt het niet zo veel uit of het om een handopwinder gaat of een automaat, volgens anderen dan weer wel. (lees ik hier het perfecte excuus voor een Speedmaster Pro?)

één ding weet ik zeker, het heeft nog nooit de stiptheid van mijn klok beïnvloedt, die loopt altijd perfect.

Over wielrenners gesproken, ik weet dat Pozzato een echte horloge-gek is (gaf al zijn ploegmaats een TAG-Heuer na zijn overwinning in Milaan Sanremo) maar er is geen één foto te vinden waarbij hij een horloge aan heeft op de fiets. Dat vind ik met zweet, klokken op het stuur, gewichtsbesparingen, kans op valpartijen,… ook maar logisch eigenlijk.