Ik vind dit eigenlijk een heel leuk model sinds dag 1.
Hoe ervaren jullie de afwerking van de kast?
T is alweer even geleden dat ik ie bij mij was. Als ik t me goed herinner vond ik de afwerking vd kast goed, zonder veel poespas. De vorm vd lugs vind ik wel n apart tintje hebben vd zijkant gezien, welke bijdraagt aan t retro gevoel.
Hier mooi geschoten door Cav:
Net als Marnix vind ik de kast echt op vintage lijken, maar dat komt ook omdat Glycine deze kast handmatig afwerkt, begreep ik. Satijn, mat en gepolijst dus. Dat vind ik een dikke plus.
Dat maakt voor mij een groot verschil met CNC-kasten die je in hetzelfde prijssegment ook veel ziet. Het is niet in your face, maar bescheiden en toch uitgesproken. Erg smaakvol voor een toolwatch.
Het is in een collectie met vintage horloges, youngtimers en nieuw spul een exemplaar dat waarschijnlijk eerder bij de oude horloges wordt ingeschat als je de kasten op bouwjaar op een rij legt.
Update, Fiffer is onderweg naar Demtah
1 marnixmoed
2 Chlorophyl
3 Bottero
4 Patrick
5 Engel
6 Calm007
7 Vigorelli
8 fat_elvis
9 Roland1982
10 PDB
11 Plees
12 iNeedaWatch
13 JeWe
14 Chronoloog
15 Tomdenh
16 Horlogista
17 RobinJ
18 wimm5
19 ElderRuwy
20 Hans1234
21 Blauwbeer
22 Aequitas1981
23 LastGentlemen
24 SJW
25 Galf
26 Eddio
27 SBeuk
28 Jat1708
29 Archer
30 PetraO
31 Mauzer
32 xfactory
33 Spooler
34 D.r
35 OwenGraven
36 Patrick010
37 Geuzzz
38 Matt1996
39 Tijdspraak
40 jos
41 Cav ![]()
![]()
![]()
42 Demtah
43 Handaufzug
44 D91
45 Phoenix.bas
Inmiddels ontvangen! De fiffer heeft de lange reis ongeschonden overleefd. Dat kon ook niet anders met de wijze waarop @Cav het heeft gepakt😄
Eerste indruk is zéér positief! Voor een horloge met een lug-to-lug van bijna 5cm draagt hij bijzonder goed. Ik ga hem eens goed testen komende twee weken!
Beleving ![]()
![]()
Ik hoor wel vaker bij Fiffers dat de verpakking super bombproof zijn ingepakt met vaak vele lagen aan tape over tape ![]()
Véél enthousiaste eindbeoordelingen voor deze mooie Airman. Zijn er ook leden die het horloge gekocht hebben? ![]()
er mogen wel wat meer fotos bij Glycine Only, toch een beetje dit mooie merk promoten op het forum ![]()
Aan mijn tijd met de Fiffer is gisteren een einde gekomen; hopelijk zijn de mensen bij DHL er een beetje voorzichtig mee. Alvast veel plezier ermee @Handaufzug !
Dank aan @marnixmoed voor de mogelijkheid om de Glycine uit te proberen!
Mijn 2 centen:
De eerste indruk was zeer positief. De Glycine is met 40mm en lange, vrij rechte, lugs geen kleine jongen, maar doordat de lugholes vrij diep liggen draagt hij beter/kleiner dan de lug-to-lug doet vermoeden. Op de wijzerplaat gebeurt genoeg, dus het verveelt niet snel om ernaar te kijken. Die plaat is, ondanks de vele en kleine cijfers, overigens prima afleesbaar. De loep over de datum is handig, maar ik denk dat de rode datum zonder vergroting ook prima afleesbaar zou zijn geweest.
De bezel ziet eruit alsof deze kan draaien. En dat kan ook, als je tenminste het klemmetje losdraait. Zit die tweede kroon er dus niet alleen voor de sier
Eenmaal los draait de bezel ook echt los. Dat vonden mijn kinderen fantastisch, maar de functionaliteit komt het naar mijn mening niet ten goede. Het doet ook wat “goedkoop” aan, hoewel ook de losse vezel onverminderd degelijk blijft aanvoelen. Een bezel met 120, 60, 48 of zelfs 24 clicks zou waarschijnlijk nog degelijker hebben gevoeld.
Waar de tweede kroon uitdrukkelijk bedoeld is om te schroeven, doet de gewone kroon dat niet. Een gemiste kans wat mij betreft. Niet zozeer vanwege de waterdichtheid, maar vooral omdat de tweede kroon nu meer solide aanvoelt én oogt dan de gewone kroon. Een iets meer aanwezige en schroefbare kroon had op deze kast niet misstaan naar mijn mening.
Het absolute kenmerkende aan dit horloge is natuurlijk de 24-uurs wijzerplaat. Ik heb onder meer een Meistersinger in de collectie, dus ik had verwacht wel uit de voeten te kunnen met een afwijkende manier van klokkijken. Dat was een misvatting. Het is - voor mij - bepaald niet intuïtief gebleken om de uurwijzer maar één ronde te zien maken per dag. Ik heb me ook wel afgevraagd of het (mij) zou helpen als middernacht onderaan zou staan in plaats van bovenaan. Gevoelsmatig lijkt het logischer als de wijzer ‘s ochtends omhoog gaat en vanaf de middag weer zakt, maar misschien ben ik ook wel gewoon te dom voor dit horloge.
Het feit dat ik telkens tenminste twee keer moest kijken om te zien hoe laat het was, zorgde er in elk geval voor dat ik geen klik ontwikkelde met de Airman. Het is een mooi horloge om te zien, maar als hij me niet vertelt hoe laat het is grijp ik toch snel naar iets anders.
Hierboven, of in een van de andere Fiffer-topics, stelde iemand de vraag of ze ooit een exemplaar van een Fiffer zelf gekocht hadden. In mijn geval zal er geen Airman komen. Dat ligt echter meer aan mij dan aan Glycine; een 24-uurshorloge blijkt gewoon niet mijn ding te zijn.
Voor wie op zoek is naar eens iets anders is deze Airman zeker een aanrader, want dat is het absoluut.
Het blijft interessant om die verschillende ervaringen te lezen. Zowel mijn zoon als ik vonden de 24-uurs aanwijzing intuïtief briljant en daardoor logischer dan de gebruikelijke 12-uurs aanduidingen.
Hierboven heb ik een stuk geschreven over de bezel als GMT-functie voor piloten tijdens de ontwikkeling van de originele Airman. Door er clicks aan toe te voegen, zou het niet werken. Als ik dat niet gelezen had, dan was ik het volkomen eens geweest. Het is geen handige functie voor huis-tuin-en-keukengebruik, maar ik had hem daarom op Zulutijd gezet. Omdat het kan. Met een gewone GMT-complicatie zou ik mezelf die moeite besparen.
Juist die eenvoudige functie maakt het interessant. Het is een specifieke variant op het Weems-navigatiesysteem dat piloten gebruikten op vroege horloges (zoals de Longines Weems). Horologisch gezien bijzonder handig en interessant. Niet voor niets vond de Airman gretig aftrek bij piloten die in de jaren 50-60 door onhandige tijdzones vlogen, soms met een kwartier verschil. Het was handiger dan de Rolex GMT en de 60 seconden indeling van vroegere Weems-bezels: eigenlijk een mix van beide: briljant in alle eenvoud.
Longines Weems - het eerste horloge met een draaibare bezel. Een moderne variant met zo’n draaibare outer bezel die je vast kunt zetten is er alleen als JDM limited edition van Longines óf de Airman. Uniek dus.
De moderne JDM versie met zwarte plaat
Leuk leesvoer voor de zondag, ook in de linkjes die erbij staan:







