Fiffer: Squale 1521 “Full-Lume” - Flipper it forward!

Wordt het dan tijd voor een klein uitstapje terug naar huis? Ik ben na @David_Gee aan de beurt maar ik wel best nog wel 2 weekjes langer wachten zodat jij weer even van kunt genieten van deze prachtige fiffer

1 like

Dat is heel sympathiek maar niet nodig hoor. Want ik ben momenteel al bezig alle beschikbare 1521’s te kopen om de honger te stillen. :crazy_face: Dus laten we de lijst maar gewoon afgaan :ok_hand:

10 likes

:rofl:

2 likes

:joy:

1 like

Yoo peeps!
We zijn nu bij nummer 21 in de lijst. Ik ben nummer 26 maar wil afzien van deelname.
Vind het horloge echt heel gaaf maar weet nu al dat ik hem doordeweeks niet kan/ga dragen. En dan voor die paar weekenddagen vind ik weer jammer.
Dus jullie mogen mij afstrepen en iedereen na mij 1 plaatsje opschuiven.

1 like

1.Petteflet :billed_cap:
2.Louis
3.Paul
4. TagEd
5.Mauss08
6.Tijdspraak
7.Handaufzug
8.Jim-1
9.Thomas6
10.Patrick010
11.Bauke1
12.TKH
13.Chlorophyl
14.Sion/Jos
15.Aequitas1981
16.Nash
17.Toine8
18.OmroepMax*
19.Kouco
20.Ari
21.David_Gee* :point_left:
22.Watches4Life
23.wimm5
24.PhilipM
25.Wuoter
26.Logan
27.Bottero
28.Roland1982
29.Coffeecup
30.De_Nol
31.Auto
32.RobinJ
33.Grollebol
34.HarveySpecter
35.Pablo1971
36.ArjenD
37.Calm007
38.LuckyLuuk15
39.Piede
40.Frenk
41.Aqua
42.Gipie
43.EddieC
44.Artborrelnoot
45.Hoentie
46.Wes09
47.ArneDJ
48.Martijnp
49.Tom52x11
50.Phodebimos
51.Herman

De Fiffert is vandaag bij mij op de mat geploft. Het was een indrukwekkend pakket :grimacing:

Eerste indruk - eerste keer Squale : leuk ding, fijne kleuren met de oranje markers die er lekker uit springen. Mooi gevormde kast met de neerbuigende lugs. Ik vind de subtiele kroon op 4 ook een leuk detail. Hij komt op een manier wel iets fors op mij over, misschien omdat de bezel in vergelijking met de kast relatief groot en diep lijkt. Maar ik zal 'm de komende tijd eens naast mijn Seiko “MM200” en SKX leggen.

M’n Citizen mocht meteen het veld ruimen voor de Squale - moet 'm zelfs nog op tijd zetten. Was erg verrast door de zwarte rubber Squale band die erop zat; mooi soepel materiaal, goed gevormd. Vind het een onverwacht leuke band. Maar toch de oranje tropic erop gegooid - toffe kleur, vind het een lekker frisse combi, desondanks is de Squale band wel fijner dus die zal nog wel terugkomen!

Ik ga 'm de komende tijd zoveel mogelijk dragen :partying_face:

14 likes

Vandaag mag 'ie mee naar kantoor, dagje deskdiven :ok_hand:

12 likes

Gelukkig is het een duiker want het bleef niet droog helaas :melting_face:

12 likes

De fiffer is onderweg naar @Watches4Life , de volgende gelukkige.

Allereerst dank aan alle initiatiefnemers! Het is een mooie manier om uitgebreid kennis te maken met een model en merk wat voor mij onbekend is, anders dan een snuffel bij een dealer. Los van het fiffer initiatief was ik door het breed gedragen enthousiasme voor Squale ook gewoon benieuwd naar dit merk, dus ik wilde deze niet aan mij voorbij laten gaan.

Ik vind het een fijn horloge als model. Ik was erg benieuwd naar een full lume dial, leek erg leuk voor het kind in mij, maar ik merkte vrij rap dat dat een ondergeschikte feature voor mij was. Dan rest het meer als kleurstelling, en de lichte plaat met de oranje markers maakten het zeker met de oranje band tot een ontzettende zomer knaller. Enige minpunt op de looks is voor mij wel de blauwige gloed van de AR; dat botst m.i. met de overige kleurstelling, vooral doordat de zwarte details op de plaat en de wijzers hierdoor regelmatig een blauwe tint kregen.

Qua draagcomfort pico bello, een prima kast maat, groot genoeg zoals een duiker betaamt, maar compacte l2l voor het dragen. Ik vond het model wel vrij fors ogen, vergeleken met mijn Seiko’s SKX en SPB, mogelijk omdat de bezel ietsje groter was, daardoor optisch wat meer aanwezig is ten opzichte van de kast vergeleken met de beide Seiko’s. De lichte wijzerplaat zal hierbij optisch ook bijdragen aan de wat grotere uitstraling. Doet overigens niets af aan het draagcomfort zelf.

Dan, hoe ervaar ik dit horloge ten opzichte van mijn eigen duikers? In eerste instantie pakte ik de SKX erbij, die draagt qua maat vergelijkbaar maar is qua afwerking niet vergelijkbaar. Dus ik spiegel de Squale meer aan mijn geliefde SPB207. Qua prijs zitten deze ongeveer in hetzelfde vaarwater. De technische specs zijn in voordeel van de Squale: betere WR rating, hogere best rate, en van de 6R van de Seiko is niet iedereen even positief. Maar qua afwerking en vormgeving van de case heb ik toch de voorkeur voor de SPB. De Squale is misschien iets klassieker van model en daardoor wat minder uitvoerig bewerkt, maar de Seiko is voor mij nogal altijd een uitzonderlijk mooi vormgegeven model met de diverse facetten en afwerkingen. Voeg erbij de opgelegde indices, bewerking van de wijzers en de diashield coating (arbitrair maar toch), daarvoor leg ik de winst bij de Seiko.

Daarbij moet gezegd dat deze SPB één van mijn favoriete horloges überhaupt is, dus het is een wat oneerlijke strijd wat mijn persoonlijke blik betreft. Los daarvan is de Squale mij bijzonder goed bevallen en snap ik de liefde voor het merk.

Nog een paar plaatjes ter afsluiting!

14 likes

Mooi te lezen dat hij goed bevallen is! En bedankt voor de leuke review/ervaringsverslag! :+1:

1 like

Leuk idee, eerste keer dat ik dit topic zie! Helaas nog gene TL2 was mooi geweest eens te ervaren hoe zo’n Squale draagt

Als je jezelf nu op de lijst zet ben je TL-7 voordat je aan de beurt bent hoor.

3 likes

Zag het ja :joy:

1.Petteflet :billed_cap:
2.Louis
3.Paul
4. TagEd
5.Mauss08
6.Tijdspraak
7.Handaufzug
8.Jim-1
9.Thomas6
10.Patrick010
11.Bauke1
12.TKH
13.Chlorophyl
14.Sion/Jos
15.Aequitas1981
16.Nash
17.Toine8
18.OmroepMax*
19.Kouco
20.Ari
21.David_Gee
22.Watches4Life
23.wimm5
24.PhilipM
25.Wuoter
26.Logan
27.Bottero
28.Roland1982
29.Coffeecup
30.De_Nol
31.Auto
32.RobinJ
33.Grollebol
34.HarveySpecter
35.Pablo1971
36.ArjenD
37.Calm007
38.LuckyLuuk15
39.Piede
40.Frenk
41.Aqua
42.Gipie
43.EddieC
44.Artborrelnoot
45.Hoentie
46.Wes09
47.ArneDJ
48.Martijnp
49.Tom52x11
50.Phodebimos
51.Herman
53.D91

Ik zet me er ook nog snel bij, leuk concept die fiffers!

Toen de Squale 1521 via dit FIFFER-initiatief mijn kant op kwam, was ik vooral benieuwd of hij zijn reputatie waar kon maken. Ik had deze duiker al langer op mijn wish list staan waardoor ik me al een tijdje had verheugd om deze 1521 te mogen testen. En na een dikke week dragen kan ik met volle overtuiging zeggen dat het merk en vooral dit model zijn reputatie waar maakt.

Wat direct opvalt is het draagcomfort. De kastvorm sluit verrassend mooi aan op mijn pols, waardoor het horloge kleiner en comfortabeler draagt dan de afmetingen doen vermoeden. Het is zo’n horloge dat je 's ochtends omdoet en gedurende de dag eigenlijk vergeet. Totdat je er weer even naar je pols kijkt en denkt: wat is dit toch een fraaie duiker.

De afwerking voelt bijzonder degelijk. Alles klikt en draait zoals je hoopt. Het is duidelijk een horloge dat gebouwd is om gebruikt te worden, zonder daarbij zijn charme te verliezen.

Deze degelijkheid is tijdens mijn periode wel nog extreem op de proef gesteld… op de derde dag was ik aan de wandel toen één van de meegeleverde bandjes er geen zin meer had en het begaf waardoor het horloge van mijn pols gleed en zo op het asfalt terecht kwam. De schade is gelukkig beperkt gebleven want de lunette heeft de klap opgevangen. Een deuk en wat krassen zijn het gevolg. Ik heb meteen contact gezocht met de initiatiefnemers en in goed overleg is er nu een nieuwe lunette onderweg en zal deze vervangen worden voordat deze doorgaat naar de volgende op de lijst. De manier waarop dit is gegaan is voor mij tekenend voor dit initiatief, dit forum in het algemeen en hoe hier met elkaar wordt omgegaan. Mijn dank gaat dan ook nogmaals uit naar @Petteflet @louis @Paul @TagEd en Tijdspraak (ik kan maar 4 mensen taggen…)

Het uurwerk zelf is overigens gecontroleerd en loopt met -5 seconden nog steeds mooi binnen de gestelde afwijking die hij vanaf het begin al had.

Samenvattiend heeft de Squale 1521 aan al mijn verwachtingen voldaan. Comfortabel, degelijk gebouwd en met een karakter dat je steeds meer gaat waarderen. Het is dan ook precies het soort horloge waarvoor het FIFFER-initiatief bedoeld is: een horloge dat je niet alleen maar wilt bekijken, maar ook echt wilt ervaren. En eerlijk gezegd maakt zo’n proefperiode het ook gevaarlijk voor de portemonnee. Zoveel zelfs dat ik 2 dagen geleden mijn eigen Squale 1521 heb besteld. Enige tijd geleden ben ik de gelimiteerde versie die in samenwerking met Chronofactum is ontwikkeld tegengekomen en daar komt nu een exemplaar van mijn kant op.

Hieronder even een foto van het internet:

Bedankt aan iedereen die dit mooie initiatief mogelijk maakt.

15 likes

Mooi verslag, Jos! En je nieuwe 1521 vind ik geweldig! :partying_face:

Ik zal @Tijdspraak nog even taggen. :ok_hand:

5 likes

Dankjewel Paul! Voor het taggen natuurlijk en de complimenten op de NA, kan niet wachten tot ik hem om de pols kan gooien :partying_face:

2 likes

Komt helemaal goed, dus! :+1:
Maar, wat leuk dat jij door onze Fiffer zo enthousiast bent geworden, dat je nu gewoon zelf 1521-bezitter wordt! Toffe uitvoering ook, deze! Gefeliciteerd, alvast! :partying_face: :champagne:

3 likes

Dankjewel Ed, als het goed is komt die morgen al aan :heart_eyes:

2 likes