Fiffer Sugess Tourbillon Master

1 marnixmoed
2 SwissToni
3 horlogista
4 PetraO
5 xfactory
6 Elderruwy
7 Thijs82
8 Sinned
9 R_B
10 wimm5
11 Martin84
12 Plees
13 onbedoellie
14 Roland1982
15 Kad
16 Piede
17 Jurk
18 denvro
19 Engel
20 Wuoter
21 D.R
22 pverstraten

1 like

Update vd rotor: hij is binnen en ziet er niet verkeerd uit, integendeel!

Het terug monteren was wel n priegel karwei met die kleine schroefjes. Ik heb meermaals t schroefje laten vallen (gelukkig niet op n ongelukkige plek) en n flink aantal
Maar uiteindelijk is t allemaal toch gelukt :slight_smile:

Juwelier Jeroen van der Put heeft vlot en prima geholpen met de laser gravure voor een schappelijke prijs.

@SwissToni, hij mag eindelijk naar jou toe.

21 likes

@SwissToni You lucky man! :four_leaf_clover: :four_leaf_clover: :four_leaf_clover:

1 like

En n flink aantal keer met schroevendraaier lichtjes uitgeschoten. Gelukkig niks ernstigs zichtbaar zonder loep.

Maar goed dat ik met die lompe ijsberenklauwen v me green horlogemaker ben geworden :sweat_smile:

4 likes

Mooi gedaan hoor!! En weer heel cool dat je dit doet :+1::+1:

1 like

Leuk man! Zin in! :slightly_smiling_face:

1 like

Yes, we zijn begonnen! Zojuist de Sugess opgehaald bij @marnixmoed. Natuurlijk hebben we ook even gezellig over de hobby gekeuveld. Leuk om kennis te maken!

En hier is 'ie dan:

Eerste indruk: leuk ding! Keurig afgewerkte kast en een wijzerplaat met diepte. Ik hoop hem een der komende dagen eens onder de macrolens te leggen.

Dankjewel voor deze mogelijkheid @marnixmoed!

23 likes

Enjoy!!

2 likes

Tof!!

2 likes

Vergeet niet een overzichtsfoto te maken met alle bandjes.

Oh ja, ook voor de volgenden bij wie t horloge langs gaat: aub niet handopwinden. Dat gaat heel zwaar en lijkt veel kracht op de radartjes te zetten.
Half minuutje de ‘Seiko swing’ en om de pols loopt ie de rest vd dag gewoon door. Hij bouwt imho best snel gangreserve op.

Het banden-wissel-tooltje kun je ook gebruiken om de day-date mee in te stellen. Ik weet alleen niet hoe duurzaam/stevig dat mechanisme is… Ik zou er spaarzaam gebruik v maken.

Ik moet zeggen, ik denk dat ik deze t meest ga missen vd Fiffers. Ik vind t n erg leuke 'funwatch die er ook nog eens fraai uitziet met veel kleine details.

@SwissToni, het was aangenaam kennis te maken en wens je heel veel plezier met de Sugess!

7 likes

16 likes

Ik haal mezelf van de lijst. Ik ben anders te snel aan de beurt:

marnixmoed
2 SwissToni
3 horlogista
5 xfactory
6 Elderruwy
7 Thijs82
8 Sinned
9 R_B
10 wimm5
11 Martin84
12 Plees
13 onbedoellie
14 Roland1982
15 Kad
16 Piede
17 Jurk
18 denvro
19 Engel
20 Wuoter
21 D.R
22 pverstraten

1 like

Tijd voor een wat uitgebreidere reactie!

Ik heb al vaker dan ik wil toegeven een Sugess in het digitale winkelwagentje gegooid: hun klonen van bekende Zwitsers doen mij over het algemeen gruwelen, maar als je daar wat omheen kijkt vind je bij Sugess ook een aantal min of meer originele ontwerpen die ik er leuk uit vind zien. Hoe ze in het echt overkomen is dan natuurlijk de grote vraag. Uiteindelijk heb ik nooit op “Checkout” geklikt.

Dus erg leuk om dit horloge een keer te kunnen proberen. Een tourbillon? Voor 649 dollar? Gekkenwerk!

De oplettende kijker heeft al gezien dat de wijzeras iets boven het midden van de wijzerplaat zit, maar zonder dat het de boel uit balans brengt. Best knap gedaan.

Met 41mm is 'ie aan de kloeke kant, maar dat valt in vooraanzicht niet zo op. Dankzij de wat bredere bezel en de wijzerplaat waarop veel gebeurt ziet hij er zo eigenlijk amper groter uit dan mijn Nomos Metro van 37 mm.

Vanaf de zijkant bekeken is het een ander verhaal. De dikte wordt als 10 mm vermeld, en ik heb de schuifmaat er niet op gezet, maar het feit dat hij dikker is dan mijn Glycine Combat Sub van 10,5 mm doet vermoeden dat Sugess hier misschien een klein loopje met de werkelijkheid neemt. Daarnaast zijn de kastpoten nogal stevig, wat het geheel ook wat meer présence geeft. Op zich staat dat niet verkeerd, maar voor een dresswatch is het mij wat veel van het goede.

De wijzerplaat heeft een pseudo-guilloche die natuurlijk gewoon met een dikke vette pers aangebracht is. Ja, dat is een beetje het equivalent van klik-PVC met houtpatroon, maar het ziet er met het blote oog gewoon goed uit. Natuurlijk, onder de macrolens zie je heus wel een paar schoonheidsfoutjes, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben.

De kast is opvallend strak van vorm en netjes gepolijst en geborsteld.

Het uurwerk biedt geen spectaculair aanzicht. Het gaat hier duidelijk om de tourbillon. Wat mij betreft had hier wel een dichte deksel op mogen zitten. :face_with_peeking_eye:

Al met al: leuk ding! Mannen met flinke polsen die tegen democratische prijzen met een tourbillon willen rondlopen raad ik dit horloge absoluut aan. Zou ik het zelf aanschaffen? Nee, ik denk het niet. Het is me wat te groot voor het klassieke karakter, en ik denk ook dat de aanwezigheid van een tourbillon mij niet voldoende boeit om de stevige dikte en de hogere prijs ten opzichte van andere Suggessen goed te maken. Wel leuk om vast te stellen dat er qua kast en wijzerplaat echt heel veel goed gaat.

Wie weet landt er hier dus toch nog een keer een Sugess…

@marnixmoed, nogmaals dank voor dit geweldige initiatief! :slight_smile: Ik ga de komende week nog wat met bandjes experimenteren en dan mag hij door naar @horlogista !

22 likes

Je mag jezelf elk moment er weer opzetten :slight_smile:

2 likes

Afgelopen zondag is de Fiffer mijn kant opgekomen. @SwissToni (Koen) bleek redelijk dicht bij mij in de buurt te wonen en hij is hem op de fiets komen brengen.

Onder het genot van een espresso gezellig zitten kletsen over horloges en een aantal horloges er bij gehaald. Sorry Koen, ik hoop dat ik je niet aangestoken heb met de Tudor BB chrono S&G :clown_face:

Dan de Sugess: mijn eerste reactie is een beetje verdeeld. Ik zie een aantal zaken die ik leuk vind, maar zie er zeker ook die ik wat minder vind. Ik zal later posten wat mijn “final verdict” is.

@marnixmoed ; super dat je dit weer doet. Vorig jaar de Glycine ook gehad, Heel erg leuk initiatief !

8 likes

:scream:

Ik vrees dat dat wel degelijk het geval is, maar ik ga het overleven.

Leuk om kennis te maken Ronald!

10 likes

It’s a small world after all :smile:

Grappig dat 2 forum leden op fietsafstand van elkaar zitten, zonder dat ze t v elkaar wisten.

@horlogista Ben benieuwd naar je final verdict.

5 likes

De Fiffer is inmiddels door naar @xfactory en zal een dezer dagen bij hem binnenkomen.
Hij heeft plechtig beloofd om ongeduldig op de deurdorpel te gaan zitten wachten tot het pakketje binnenkomt. :clown_face:

Ik moet eerlijk bekennen dat de twijfels welke ik aanvankelijk had ook bevestigd werden tijdens de logeerpartij. Ik zal gelijk maar beginnen met mijn reserveringen welke ik alreeds van de plaatjes had.

De drukke dial:

• er gebeurt veel en door de retrograde wijzer voor datum en dag ook nog eens op een niet symmetrische wijze.
  • Verder zijn er een aantal numerals aangesneden (4,5,7,8 en 11) en daar gaat mijn OCD niet zo lekker op.
  • de tourbillon is leuk om naar te kijken maar draagt wel bij aan de algehele onrust op de dial.
  • de uren en minuten wijzers zijn off-center geplaatst (en ik heb een voorkeur dat wijzers het gehele rondje dezelfde afstand naar de markeringen houden).
  • de dial zelf is leuk, ,maar niet zo heel erg crisp moet ik zeggen. Dit horloge verdient het wel om de dial wat “beter” te laten smoelen.

De doos is een beetje wat je ervan verwacht maar is wel erg kostenefficient te noemen. Sugess doet dit met meer van hun horloges en zal zeker een strategie zijn om hun horloges goed geprijsd te houden. Persoonlijk kan ik erg genieten van een mooie doos (no pun intended :clown_face:)

Is het dan alleen maar kommer en kwel?

Nee zeker niet, overall is het gewoon een leuke horogische snack om er bij te hebben. Als je hierover twijfelt dan kan ik hem aanraden.

Wat viel mij in positieve zin op?

• De algehele indruk van de case is gewoon goed
  • afwerking en finish is best goed te noemen.
  • leuk detail is dat de bezelring enigszins verzonken ligt in de kast, dat soort details kan ik erg waarderen
  • dikte van 10,9 mm is erg fijn om te dragen en verdwijnt dus helemaal prima onder je overhemden
  • Powerreserve van 48 uur die ook met gemak gehaald wordt
  • verhouding kroon/kast vind ik persoonlijk heel goed kloppen.
  • korte gebogen lugs, zodat het horloge goed draagbaar is bij kleinere polsmaat
  • pushers voor de dag en datum snel te kunnen verzetten

De doorzichtige achterkant van het horloge voegt voor mij weinig toe en had achterwege gelaten mogen worden. Het uurwerk is niet het mooiste om naar te kijken en daarbij het leukste visuele deel zit aan de voorkant.

Wel cudos voor het graveerwerk aan @marnixmoed . Behoorlijke progressie t.o.v. de Glycine-fiffer van vorig jaar!!

Ook nog even een woordje van dank richting @marnixmoed : Heel leuk dat je dit initiatief weer hebt genomen en je medeforumgenoten op deze manier kunt laten proeven aan dit leuke horloge !

20 likes

Was ook niet moeilijk om beter te doen dan vorig jaar :see_no_evil:

5 likes

:joy: