En hij is in België aangekomen!
Bedankt aan @horlogista voor de extra bandjes!
Inhoud van de doos:
Ik kijk al uit naar de komende dagen om hem uit te proberen!
@ElderRuwy Nog eventjes geduld en dan komt hij jouw richting uit.
Nu even genieten
En hij is in België aangekomen!
Bedankt aan @horlogista voor de extra bandjes!
Inhoud van de doos:
Ik kijk al uit naar de komende dagen om hem uit te proberen!
@ElderRuwy Nog eventjes geduld en dan komt hij jouw richting uit.
Nu even genieten
Ziet er leuk mannen!
Ben oprecht benieuwd wat zo’n Tourbillon aan de pols teweegbrengt.
Kan niet voldoende herhaald worden, mooi initiatief @marnixmoed!
Leuk om te zien dat ik niet de enige ben die dit kon waarderen
Mijn tijd met de Tourbillon-Fiffer zit erop, en zoals het een echte Fiffer-liefhebber betaamt, wil ik graag mijn ervaring met jullie delen. Om te voorkomen dat ik jullie verveel met een eindeloze stroom woorden, heb ik mijn verhaal opgedeeld in drie overzichtelijke hoofdstukken.
Hoofdstuk 1: Het Dragen
Vanaf het moment dat de doos werd afgeleverd, voelde ik de spanning opbouwen. Eindelijk had ik het uurwerk waar ik al zo lang naar uitkeek in handen. Hoe zou de grootte zijn, het gewicht? Hoe zou de afwerking eruitzien? En welke band zou erop zitten? De nieuwsgierigheid was bijna ondraaglijk. Gelukkig hadden de vriendelijke forumleden @horlogista en @SwissToni , zoals de behulpzame horlogeliefhebbers die ze zijn, een paar extra bandjes toegevoegd om uit te proberen.
Ik haalde de bijgeleverde tool snel uit het plastic en bevestigde de originele vouwsluiting op het blauwe bandje dat er al aan zat. Voilà, compleet! Klaar om te dragen. Zo kon het avontuur met de Fiffer beginnen.
De grootte was even wennen, vooral omdat ik normaal gesproken neig naar zwaardere ‘divers’ en pas recentelijk de meer verfijnde kant van een ‘dress horloge’ ben gaan waarderen. Wat me direct opviel, was het prettige gewicht. Het horloge voelde aanwezig om mijn pols, zonder zwaar aan te voelen.
Dit horloge “ticks all the boxes” wat draagcomfort betreft. Het is licht, niet te dominant, en elke keer als ik ernaar kijk, voelt het alsof ik het voor de eerste keer opnieuw ontdek. Dat is precies wat een goed horloge voor mij moet doen: een gevoel van nieuwe verwondering oproepen, keer op keer.
Een kanttekening die ik wel wil maken, is dat de rotor bij elke polsbeweging behoorlijk hoorbaar is. Het is niet echt storend, maar je merkt het wel. Ook het opwinden via de kroon kan soms wat lastig zijn vanwege de koepelvorm, waardoor je er moeilijk grip op krijgt. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Misschien is het iets waar je na verloop van tijd aan went.
Hoofdstuk 2: De Afleesbaarheid
Zoals @horlogista al had aangegeven, gebeurt er veel op de wijzerplaat. Romeinse cijfers zorgen van zichzelf al voor een drukkere uitstraling. Hier zijn ze op strategische plaatsen afgesneden om ruimte te maken voor de verschillende sub wijzerplaten. Hoewel de guilloché ‘slechts’ geperst is, springt hij er toch uit, wat het focussen soms bemoeilijkt en het lastig maakt om de tijd snel af te lezen. Gelukkig brengen de sub wijzerplaten voor de dag en datum, met hun subtiele zonnestraal-afwerking, een vleugje symmetrie en rust in het geheel.
De geblauwde wijzers vind ik onmisbaar bij dit soort wijzerplaten. Misschien hadden ze voor ‘echte’ geblauwde wijzers kunnen kiezen, maar voor de prijs waartegen dit uurwerk wordt aangeboden, is dat eigenlijk geen reële verwachting. Al met al is de wijzerplaat goed af te lezen, hoewel het wel wat oefening kost om eraan te wennen. Er zit een leercurve aan vast, maar dat maakt het uiteindelijk des te leuker om dit horloge te dragen en te ontdekken.
Hoofdstuk 3: De Tourbillon
En dan de Tourbillon, want daar draaide het toch allemaal om? Zonder deze Tourbillon zou dit zeker een heel mooi en stijlvol uurwerk zijn, maar maakt de Tourbillon het horloge nog extra aantrekkelijk? Dat blijft voor mij een lastige kwestie. Aan de ene kant kun je als horlogeliefhebber niet om de mystiek heen die rond een Tourbillon hangt. Dit was voor mij pas de tweede keer dat ik er een in handen mocht houden, en de eerste keer dat ik er echt zelf een tijdje mee kon rondlopen. Dan word je al snel enthousiast over zo’n knap staaltje mechaniek.
Hoewel deze technologie in een polshorloge eigenlijk volledig nutteloos is, zorgt het toch voor dat extra beetje magie dat je de Tourbillon extra doet waarderen. Het heeft iets fascinerends, bijna hypnotiserends, om te zien hoe dat kleine mechanisme in beweging blijft, een technisch wonder dat je pols siert. En ja, ik moet toegeven dat ik tijdens mijn avontuur met deze Fiffer, net als bij eerdere Fiffers, merkte dat ik ging rondkijken naar dit soort horloges om ze misschien aan mijn collectie toe te voegen.
Dus voor degenen die na mij komen en ook de kans krijgen om dit horloge te proberen: wees gewaarschuwd. De aantrekkingskracht van de Tourbillon is moeilijk te weerstaan, en voor je het weet, ben je net als ik op zoek naar je volgende aanvulling voor de collectie.
Nu hoop ik vooral dat ik jullie wat heb kunnen vermaken en dat mijn verhaal niet te langdradig was. Waarschijnlijk zit @ElderRuwy nu al te denken: laat dat ding maar komen! Dus stuur me snel een PB met je gegevens, en dan komt het horloge zo snel mogelijk jouw kant op.
Mijn eindeloze dank gaat uit naar @marnixmoed , niet alleen voor deze, maar ook voor alle voorgaande Fiffers die ik heb mogen proberen. Het is dankzij zijn belangeloze inzet en de ware geest van het ‘Flipper It Forward’-concept dat ik ook deze bijzondere ervaring heb kunnen delen. Het is echt geweldig om deel uit te maken van een gemeenschap waarin horlogeliefhebbers elkaar op deze manier ondersteunen en inspireren.
Bedankt, leuk om te lezen.
Die mystiek is exact wat deze fiffer zo boeiend maakt. Nog nooit een Tourbillon om de pols gehad.
Toch knap dat we op deze manier een kans krijgen.
Plottwist; hij mag direct door naar @Thijs9F82. Deze fiffer zou samenvallen met een andere aanwinst waarbij deze fiffer het niet gaat winnen. Beter dat hij dan direct door gaat naar iemand die er wel van kan genieten.
Dan gaat mijn warme oproep voor een PB uiteraard naar @Thijs9F82 . Je kunt natuurlijk altijd later, wanneer het enthousiasme rond je nieuwe NA wat is afgekoeld, alsnog je naam toevoegen aan het lijstje.
Dan ziet het lijstje er voorlopig zou uit:
marnixmoed
2 SwissToni
3 horlogista
5 xfactory
6 7 Thijs82
7 Sinned
8 R_B
9 wimm5
10 Martin84
11 Plees
12 onbedoellie
13 Roland1982
14 Kad
15 Piede
16 Jurk
17 denvro
18 Engel
19 Wuoter
20 D.R
21 pverstraten
Potjandikkiedik, komt de fiffer toch rapper dichterbij dan ik dacht
Ik had al eerder geschreven en ik herhaal t nog maar n keer: ik merkte dat t hand opwinden heel erg zwaar lijkt te gaan. Ook al had ik met mn kleine vingers misschien beter grip. Ik vermoed doordat dit voornamelijk komt doordat er veel druk op de tandwielen komen bij t hand opwinden.
Ik zou dit afraden en n paar keer de zogenaamde Seiko swing te doen (een poosje t horloge schudden, zodat de rotor t uurwerk kan opwinden).
Ik had express n automaat gekozen om te voorkomen dat handopwinden nodig zou zijn.
Verder n erg leuk verslag en fijn om te zien dat je er n leuke tijd mee hebt gehad en misschien tot wel meer kan leiden
Ik heb deze toffe tourbillon nu een weekje om de pols gehad en ik moet zeggen: valt zeker niet tegen! Weinig toe te voegen aan de woorden van @xfactory, mijn persoonlijke highlights: mooi afgewerkt (voor de prijs), mooie maat en door de grote dial niet te druk; ik vond de wijzers (voor de tijd) wat lastiger afleesbaar omdat de uurwijzer vrij lang is en je daardoor soms twee keer moet kijken. En erg grappig dat de tourbillon tegelijk ook de secondenwijzer is. De band (en vooral de sluiting) die erbij hoort is kwalitatief uitermate teleurstellend maar er zaten genoeg andere 21mm banden bij gelukkig. En ook ik vond het opwinden met de hand er stroef.
@sinned als je me een pb stuurt zorg ik dat het horloge binnenkort jouw kant op komt!
En dus zeg ik t nog maar n keer: windt em aub niet met de hand op. Volgens mij is t erg belastend voor de radartjes en raakt ie daardoor misschien sneller defect…
Schudt em n paar keer als ie stil staat. Mijn ervaring was dat ie erg makkelijk/snel gangreserve opbouwt met t normaal om de pols dragen.
Tsja, lezen en begrijpen is blijkbaar niet voor iedereen weggelegd
De seiko-shake werkte trouwens helemaal prima om hem aan de gang te krijgen.
Dit geldt voor alle horloges met een automatisch uurwerk en ook hier heb ik gedaan wat ik altijd doe - 1 of 2 slagen om aan de gang te krijgen en gelijk te kunnen zetten en verder lekker dragen.
Dank voor de kans om dit mooie horloge een keer uit te kunnen proberen @marnixmoed!
Ik kan me aan de andere kant ook voorstellen dat niet iedereen alle posts heeft gelezen en m’n eerdere opmerking had gemist.
Vandaar de herhaling.
No hard feelings ofzo
Ik heb net een nieuwe aanwinst en denk dat deze weinig draagtijd gaat krijgen.
Van mij mag hij daarom direct door naar @R_B . Wellicht dat ik me later nog een keer op de lijst plaats, maar voor nu vooral bedankt voor dit mooie initiatief.
De fiffer is inmiddels in Den Haag beland. Dank voor de goede zorgen en extra banden aan de voorgangers want hij ziet er nog steeds piekfijn uit incl. alle! banden
Hij gaat om de pols vandaag en binnenkort verslag. Voor nu even de bijgewerkte lijst:
marnixmoed
2 SwissToni
3 horlogista
5 xfactory
6 7 Thijs82
8 R_B
9 wimm5
10 Martin84
11 Plees
12 onbedoellie
13 Roland1982
14 Kad