Beste mede-fiffers en fiffer meelezers, ik heb de afgelopen 12 dagen uitgebreid kennis mogen maken met de Sugess. Erg leuk om op deze manier eens een horloge uit te proberen! Toch heel iets anders dan passen in een winkel of even een horloge van een kennis om de pols. Eerst natuurlijk even flink opwinden en dan lekker op je gemak een paar dagen dragen, eens een ander bandje proberen, eens wegleggen en weer pakken pakken en even opwinden (ging wel een beetje stug trouwens, hadden anderen dat ook?)⊠Ideaal! Dus zoals eerder geuit door anderen ook van mijn kant weer veel dank en waardering richting @marnixmoed voor het delen van dit horloge met jouw mede-liefhebbers. Hulde!
Dan heeft al dat uitproberen natuurlijk ook wat opgeleverd aan ervaringen en meningen, dus ik steek maar van wal
De Tourbillon
Het is natuurlijk de complicatie der complicaties en dus intrigerend voor vrijwel iedere liefhebber; de tourbillon! En ook voor mij was dat natuurlijk één van de redenen om dit horloge eens van dichtbij te willen ervaren. Als ik heel eerlijk ben waren mijn verwachtingen niet zo heel erg oog. Ik heb in mijn leven meerdere exemplaren van mooie huizen in handen gehad (voor ik ze veel te snel weer terug moest geven aan de rechtmatige eigenaren ), recent nog 1 van de bedenkers zelf, een prachtige Breguet. Daarnaast heb ik een jaar of 25 geleden voor het eerst eentje van Chinese makelij bekeken. Als ik me niet vergis eentje van Ingersoll. Destijds koste die minder dan 10.000 gulden, wat toen opzienbarend weinig was voor een echte tourbillon. Dat ze het daar voor konden maken in China! Maar eenmaal in handen viel die toch wel erg tegen. Het was een werkende tourbillon, maar eigenlijk was daar ook wel alles mee gezegd. Dus met dit als referentiekader maakte ik het pakketje open. En ik kan niet anders dan zeggen dat ik meteen positief verrast was. De tourbillon zelf ziet er goed uit en combineert erg leuk de petit seconde met de kooi van de tourbillon. Maar ook de rest van het uurwerk ziet er gewoon goed uit. De afwerking is echt niet op het niveau van de eerder genoemde Breguet, maar ook zeker niet op het niveau van die Ingersoll. Op een schaal van 1 (Ingersoll) tot 10 (Breguet) zou ik hem toch een solide 6 geven. Dus zeker niet slecht voor een horloge in deze prijsklasse, en als je dan bedenkt dat er een tourbillon in zitâŠ
De kast
Een zelfde ervaring heb ik met de kast. Was die kast van die Ingersoll nog iets van verchroomd metaal of zo, met van die afgeronde kanten. Deze kast is strak, netjes afgewerkt een goed formaat en fijn draagbaar. De mat afgewerkte zijkanten helpen het horloge een moderne en wat meer high-end look mee te geven. De lugs zijn niet te lang en krommen naar de pols voor een goed draagcomfort. En wat vooral opvalt is dat het horloge, ondanks de complicaties niet te hoog op de pols ligt! Ik heb menig automaat chronograaf van veel duurdere merken om de pols gehad die hier nog best wat van kunnen opsteken. Dus zowel de afwerking als de maatvoering van deze kast zijn zeker erg goed gelukt wat mij betreft!
De wijzerplaat
Dan de wijzerplaat. Was ik tot nu toe best wel erg positief over onze fiffer, bij de wijzerplaat slaat dat toch een beetje om. Eigenlijk vind ik dat de plaat hem echt in de steek laat. Ik ben op zich al niet zoân fan van de hele klassieke âguilloche-achtigeâ wijzerplaten. Maar dit is wel een erg kitscherige uitvoering. iets anders kan ik er niet van maken. Dat het geen echte guilloche is voor deze prijs snap ik, maar dit ontwerp is gewoon too much, niet origineel, etc. Daar komt dan nog eens bij dat door de drukte de tijd niet makkelijk afleesbaar is en de datum vrijwel niet te doen. Er zitten 2 stappen tussen de aangegeven veel te kleine cijfers (dus bijvoorbeeld 22 . . 25). Als je geluk hebt en het is de 22e zie je het wel met een beetje met je ogen knijpen, maar zit hij er ergens tussen, dan wordt het lastig. Ik heb een paar keer mân telefoon gepakt om met mân camera in te zoomen voor ik het goed zag (full disclosure; ik begin met slecht licht moeite te krijgen met kleine lettertjes).
Op die afleesbaarheid issues na zou je kunnen zeggen dat het een gevalletje smaak is, zoân wijzerplaat, ipv zeggen wat ik hierboven zeg. Waarom dan toch dat? Omdat dit horloge met een betere wijzerplaat echt een heel leuk horloge is naar mijn idee. Zou hier een beetje strakkere eigentijdse wijzerplaat in hebben gezeten dan was hij zoveel beter geweest naar mijn idee. Als hij bijvoorbeeld een leuke retro sector dial zou hebben zoals een Baltic bi-compax bijvoorbeeld, van mijn part helemaal zonder kalender, dan zou ik voor dit geld er serieus één overwegen, zeker op zoân leuke band die er door naamgenoot @horlogista bij gedaan was. Dat is dus waarom ik deze plaat erg jammer vind
Conclusie
Erg positief verrast door de stand van zaken in China. Dit begint toch aardig in de buurt te komen van een serieus horloge. Ik zou graag eens een bedrijfje zien in China die aan dit type product de nodige tijd en energie gaat spenderen om het qua afwerking naar een hoger plan te tillen en er qua design nog wat meer een eigen smoel aan te geven. Volgens mij kunnen we dan net zoiets verwachten als in de auto industrie waar tegenwoordig gewoon goede concurrerende producten met een eigen karakter uit China komen. Heel erg veer afstand hoeven ze niet meer te overbruggen, afgaande op dit horloge. Ik heb er in ieder geval plezier van gehad.
Ik wil er nog wel één ding aan toevoegen. Eigenlijk hetgeen wat de meest positieve ervaring was. Dat is het feit dat iemand uit eigen initiatief, gewoon voor de leuk, een horloge naar een onbekende stuurt om de ervaring te delen. Gewoon uit liefhebberij. En dat deze persoon, en degene erna en die daarna er netjes op zijn en het weer met plezier voort sturen. In een lijkt het steeds meer verhardende maatschappij en een wereld die steeds meer in de fik staat wordt ik daar eigenlijk vrolijker van dan elk willekeurig horloge. Dus nogmaals mijn waardering hiervoor naar alle mede liefhebbers en TS in het bijzonder!
Op die noot heeft de fiffer deze ochtend zijn reis voortgezet richting het prachtige Vlaanderen. @wimm5 hij is onderweg dus bereid u voor op binnenkort de eerste tourbillon om de pols!