Tsja wat al gezegd werd, als de prijzen omhoog zouden gaan, was het wèl “financieel rendabel”. Dan haken er echter zoveel mensen af dat de maatschappelijk gunstige impact weer minder wordt.
Als iemand die onlangs van Nederland naar België verkast is vind ik het wel fijn om te zien dat het Nederlandse efficiency-denken geen automatisme is hier. Niet alles hoeft te renderen. Mijn nieuwe woonplaats heeft 10+ ziekenhuizen, terwijl ze in mijn voormalige plek praten over het sluiten van het laatste 24-uurs-ziekenhuis. Mijn huisarts heeft altijd tijd voor mij en werkt niet met een “assistente” die vooral bedoeld is als poortwachter. Alle OV-ritjes binnen de regio kosten 1,85 dus uitchecken hoeft niet. En zo kan ik nog wel even doorgaan…
Maar goed, de “waarheid” ligt ergens in het midden en België moet bezuinigen, met haar aanzienlijke staatsschuld en complexe structuur. Inkomstenbelasting is al torenhoog…
Ik denk dat de politieke wind die hier waait wel nodig is
Thx ! Ik blijf zeker niet bij de pakken neerzitten. Vanaf september start ik met de opleiding tot horlogemaker bij Syntra in Hasselt. Ook de getroffenen in Antwerpen laten het er niet bij zitten, er wordt achter de schermen heel hard gewerkt aan een oplossing. Zo zijn we momenteel bezig met het oprichten van een vereniging, zodat we binnenkort kunnen samenkomen op een vaste locatie in Antwerpen waar we nu volop naar zoeken. Dus moest er iemand toevallig een magazijn of ruimte weten, let me know!
Dit. Alles reduceren tot een economische afweging is best triest.
Persoonlijk vind ik dit soort zaken juist èèn van de elementen die België een mooi land maakt. Om het te zien als betalen voor de hobby van de ander is mijns inziens wat kort door de bocht.
Waarschijnlijk. Maar dat is het hem juist. Sommige ambachten, tradities en culturele zaken zijn in de huidige tijdsgeest niet meer rendabel. Dan kan het nog steeds de moeite waard zijn om de kennis te bewaren en de traditie voort te zetten middels subsidies.
Maarja, als er geen geld meer is, zal het huishoudboekje opnieuw opgemaakt moeten worden. Dat is helaas ook de realiteit.
Nederland is praktisch een plutocratie. De top 1% bezit meer dan 75% van alle aandelen en bedrijfskunsten en een derde van het gehele vermogen.
De invloed van deze groep is dusdanig groot dat er inderdaad nooit betaald zal worden voor de hobbies van het klootjesvolk😅
Ik denk dat je sneller een geschikte locatie vind net buiten Antwerpen. Boom bijvoorbeeld.
Die dingen hebben wij in Nederland ook, iedereen uit de EU betaald verlaagd collegegeld aan hogescholen en universiteiten. Alleen studenten buiten de EU betalen instellingsgeld. Heel veel buitenlandse studenten die plekken van nederlanders afpakken om vervolgens met dat papiertje weer terug te gaan. Dat kost ons ook geld. Dit gebeurd ook binnen promotie trajecten, die mensen betalen minder belasting over hun inkomen (zie 30 procent regeling) om na een 4 jarig promotie traject weer terug te gaan naar eigen land. Terwijl ik, zijn buurman op kantoor, wel inkomstenbelasting betaal. En dan hebben we het nog niet gehad over het NWO geld dat in zon projecten gestopt wordt.
Zo kun je alles wel stopzetten omdat er andere die er niet voor betaald hebben beter van worden. Ik ben er zeker van dat vele hier vanuit hun eigen ervaring wel een paar aan kunnen wijzen die door andermans belastinggeld beter worden. Ik blijf het toch zonde vinden, er zijn genoeg andere uitgave van de overheid die wat minder mogen wat mij betreft.
Niet echt kort door de bocht, je kan geen geld blijven uitgeven dat er niet is. Niet als privé persoon, zaak of overheid.
Alleen de overheid kan steeds nieuwe dingen uit vinden om toch weer geld binnen te krijgen, waar anderen moeten besparen.
Dus er moet bespaard worden en dit is mijn inziens een goed begin.
Ik heb het dan enkel specifiek over opleidingen horlogemaker, over andere dingen heb ik geen kennis.
Wat kost de opleiding in Schoonhoven? En wat spaar je uit om bij Syntra de opleiding te volgen? (Toen er nog subsidies waren)
Volgens mij ging die vlieger gelijk op. Daarin is de keuze tussen Syntra of Schoonhoven voor vele vooral gebaseerd op afstand. Niet zozeer de cursus kosten. Voor een groot deel van Nederland is Schoonhoven gewoon geen optie.
Daarnaast, maar dat is persoonlijk, ben ik groot fan van Belgisch onderwijs. Dat slaat veel beter bij mij aan en zonder het Belgische onderwijs was ik nooit gekomen waar ik nu ben (secondaire school daar gedaan).
Enfin… de strekking is duidelijk :).
Ik denk dat de keuze tussen Syntra en antwerpen in deze, dan wel weer meer lag in het aangeboden curriculum en natuurlijk ook voor een deel afstand (ik vermoed dat hier minder Nederlands zaten dan in Hasselt).
Ik blijf het triest vinden.
Ik ben het met je eens @BMWX6M Koen dat het briljant zou zijn als de docenten gewoon zelf de draad oppakken. Ze hebben de kennis, het vergt enkel organisatie en daar kun je hoogstwaarschijnlijk ondernemende alumni voor inzitten, mochten de docenten deze vaardigheden missen.
Als ik het zo hoor, zijn er namelijk erg veel mensen ontdaan. Daar moet toch wel een groepje uit te verzamelen zijn die de boel mede kunnen organiseren.
Met wat verwachtingsmanagement gezien het gemis aan een kompleet ingericht atelier in het begin, lijkt het mij prima te doen om binnen een paar jaar, op het niveau van de Antwerpse opleiding te zitten.
Maar misschien is dit heel Nederlands gedacht
Was voor mij goedkoper en dichterbij, dus ik zou gek zijn om richting de drukte te rijden . Maarja syntra en schoonhoven vergelijken is ook niet echt juist om te doen. Niet om hier de syntra af te schieten, maar van wat ik gezien heb heeft schoonhoven een ander ingerichte werkplaats. En we weten allemaal hier wat het kost.