Film over het einde van de opleiding in Antwerpen

Dag iedereen

Zoals op het forum reeds besproken, was het afgelopen academiejaar het laatste dat er in het avondonderwijs in Antwerpen een opleiding uurwerkmaker werd aangeboden. Het is vanaf nu niet langer mogelijk om in Vlaanderen een uurwerkmaker te worden met volledige certificering.

Door doorgedreven besparingen in het onderwijs, en met culminatiepunt in het volwassenenonderwijs, moeten scholen naar volgend academiejaar een serieuze financiële oefening verrichten. KISP, dat de opleiding uurwerkmaker aanbood, heeft ervoor gekozen om met de botte hakbijl her en der volledige vakgroepen op te doeken.

Waaronder dus ook die van uurwerkmaker.

De cursisten hebben geprobeerd om via open brieven, petities, media en politieke druk iets aan de beslissing te veranderen. Er is over de kwestie een parlementaire vraag gesteld, radio en kranten hebben erover bericht, en er is om opheldering gevraagd door het Belgisch koningshuis. Het heeft niks geschied: de opleiding moest eraan geloven.

Daarom is er als audiovisueel nalatenschap nog een film gemaakt over het reilen en zeilen binnen de opleiding.

Ik nodig jullie graag uit om een kijkje te nemen achter de schermen van uurwerkmakersverdieping in de Londenstraat. In de iconische lokalen hebben generatie na generatie van uurwerkmaker de stiel geleerd. Voor iedereen ouder dan 25 is dat nu onmogelijk geworden.

38 likes

Zo jammer dit. En dat alles weer om het geld…

2 likes

Ha, @Baerttom in beeld. Echt wel flink zuur voor de cursisten. Is er nog kans dat docenten zelf cursussen gaan verzorgen?

3 likes

Heel erg genoten van de opleiding en de mensen die met even veel passie en drive met de tijd aan de slag gingen. :pray:t3:

4 likes

Een gedenkwaardige rol in de film, maar altijd enorm zonde als er onderwijsmogelijkheden verdwijnen. Blijkt bijna altijd een verschraling.

2 likes

Jammer dat zulke beroepen steeds schaarser worden. Maar als je de opleiding dan ook nog schrapt, dannos het geen wonder!

En achteraf jammeren dat je je horloge alleen maar voor veel geld naar het merk moet sturen…

Vind het jammer dat dit soort beroepen niet meer gewaardeerd worden!

2 likes

echt heel spijtig dit.

2 likes

Bij het lezen van de titel dacht ik: “Ooh, een opleiding in Antwerpen, interessant!” Ik had de avondopleiding in Hasselt vorig jaar ook al eens bekeken, maar de afstand was voor mij niet echt haalbaar.

Toen werd me al snel duidelijk dat het over het einde van de opleiding ging, en niet over het einde van jouw opleiding. Jammer. :unamused:

3 likes

Alles maar kapot bezuinigen… snap het niet maarja.

3 likes

Bedankt voor alle woorden van steun. Het is met enorme frustratie dat we dit instituut hebben zien sluiten. Zo gek dat de uurwerkliefde zo’n grote schare fans en hobbyisten heeft aangetrokken, cursisten incluis, en er toch gewoon wegbespaard kan worden.

3 likes

Het is natuurlijk een opleiding met erg forse kosten. Olie, vetten, schoonmaakmiddelen, slijt aan duur gereedschap.

Ik kan mij zomaar voorstellen dat andere avondcursussen, een stuk voordeliger voor het opleidingsinstituut zijn.

Erg jammer en vooral zeer triest dat ze de al gestarte studenten, niet de mogelijkheid bieden om de opleiding af te ronden.
Ik zou persoonlijk mijn geld terug proberen te eisen voor de onvolledige opleiding en reeds geïnvesteerde kosten zonder mogelijkheid tot behalen van het certificaat.

Boden ze hier dan een wezenlijk andere opleiding dan bij Syntra in Hasselt?

De opleiding in Hasselt is een privé-opleiding, dus niet met een door de overheid uitgereikt certificaat.

Tot dusver geven ze er enkel polsuurwerken, dus niet de 3 modules aan klokken die er in Antwerpen waren, noch zakuurwerken.

Het is zeker een alternatief voor wie geïnteresseerd is in een opleiding polsuurwerken, maar hun wachtlijst is voor 3 jaar gevuld, en in Antwerpen zaten er 60 cursisten in de lopende modules. Dus de vraag is enorm veel groter dan het aanbod.

3 likes

Er wordt dan ook niet aan prijzen gewerkt zoals in Nederland… hier waren er nog subsidies door de Vlaamse overheid voor knelpuntberoepen en die subsidies gingen vaak voor een groot gedeelte naar niet Belgen. :wink:

Waarom zou de Vlaamse belastingbetaler moeten betalen voor iemand zijn hobby?

Als men gewoon verder doet zonder subsidies, dan gaat de prijs hoog zijn dat er al 95% afhaken vrees ik. Maar het zou wel een mogelijkheid zijn.

Probleem in België is dat er jarenlang met subsidies gesmeten werd en de belastingbetaler steeds meer en meer belastingen moeten betalen, en ook daar is “trop” te veel. :wink:

Men kan toch een prive opleiding gaan geven? Docenten die zelf het heft in handen nemen en een locatie zoeken en gaan les geven?

1 like

Zo jammer! We hebben vakmensen nodig én we dienen gebruik van ze te maken tegen een passende betaling.

Bedankt voor de uitleg. Heb het ook even onderzocht en nu ik de video heb gezien, snap ik het.

side note

Het opleidings systeem in België en de verdeling over verschillende departementen, checks en subsidieregelingen is nogal complex vanuit Nederlands oogpunt. Vooral omdat het hele Syntra gebouw er voor mij uitzag als een Nederlandse MBO (middelbaar beroepsonderwijs). Ik dacht dat ik een erkende Vlaamse opleiding had gevolgt in Hasselt🤣. Niet dat het mij iets uitmaakt, maar enfin

Deze opleiding in Antwerpen viel onder het departement opleidingen en was een ambachtschool in uurwerken herstellen in de bredere zin van het woord.
Daadwerkelijk les in restauratie en fabricage van onderdelen, betaald middels overheidssubsidies en afgerond met internationaal herkende certificaten.

Syntra valt onder het departement werk en economie. Bij slagen krijg je geen certificaat maar een getuigschrift, gericht op ondernemerschap en het bedrijfsleven.
Dat zie je ook terug in het curriculum; Gericht op de markt en vraag. Een werknemer bij een juwelier, een hobbyist of iemand die voor zichzelf wil beginnen.

Geen ingewikkelde restauraties aan klokken waar amper vraag naar is en veelal economisch niet rendabel.
In plaats daarvan, foutopsporing van veel voorkomende defecten, wisselen van onderdelen, smering en montage.

Hiermee verdwijnt dus in onze regio een enorm belangrijke speler in het overbrengen van 'de daadwerkelijke diepgaande kennis, de kneepjes van het vak. Hetgeen echt een ambacht is, maar economisch tegenwoordig minder relevant op grote schaal.
Vooral op het gebied van grotere uurwerken, antieke zakhorloge uurwerken en herstellingen/fabricage is dit een gemis.

Overigens niet ten nadelen van Syntra. Prachtige cursus, maar een andere doelstelling.

@Baerttom Ik hoop dat je het pad blijft bewandelen en via de opleiding nog een netwerk hebt opgebouwd waardoor je veel van deze kennis nog tot je kan nemen.
Het is jouw en HF van harte gegund dat dit niet het einde is van je verhaal.

1 like

Tja. Dan word het inderdaad voor velen een stuk minder interessant.
Het raakt de kern van je politieke overtuigingen. Je krijgt namelijk een ongelijke kans in het onderwijs daar enkel mensen met voldoende vermogen de kans krijgen om dergelijke kennis op te doen.

Geen idee. Wat ik wel weet is dat er jarenlang in de grensstreek, mensen uit Nederland leerde lassen, metselen, carrosserie werk en sleutelen aan hun oldtimer in het Belgische avondonderwijs (in het gebouw van het openbaar technisch onderwijs)

Was spotgoedkoop. Dus ik denk dat je ook voor de hobbies van Nederlanders betaalde😅

1 like

https://m.youtube.com/watch?v=jJ8qTmu7q6U
(Mocht je geen zin hebben om je data over te hevelen naar 1722 datahoarders)

Dat bedoel ik, kan toch nooit de bedoeling zijn van het Vlaamse onderwijs. Het heeft toch een goede reden dat dit in Nederland niet op die manier geregeld is?

En ok, het klopt wel dat de opleiding dan niet meer voor iedereen toegang heeft, maar het klpt ook niet dat anderen jou hobby betalen. Als je er serieus mee verder wil, dan betaal je het wel in de hoop dat je het kan terug verdienen.

Is ook één van de redenen dat de opleiding overvol zitten, te veel mensen denken, laat me dat maar eens proberen, ziet er leuk uit…

1 like

Goed punt. Maar het laatste jaar waren de inschrijvingsgelden wel al maal drie gegaan. De hele opleiding kwam zo aan een kostprijs van 7200 euro, zonder ateliergeld en zonder eigen gereedschap. Je zit snel aan 10.000-15.000 euro. Dat is geen klein bier.

Na de verhoging van de inschrijvingstarieven, was er in het hele volwassenenonderwijs een terugval aan inschrijvingen. Scholen krijgen daarom minder geld, en kiezen zelf waar ze snijden. Zo kan het door willekeur dat een succesvolle opleiding toch het onderspit moet delven tegen een minder populaire, vanwege een persoonlijke keuze van een directie.

De Belgische overheid heeft een traditie van investeren in activiteiten met een maatschappelijk nut, los van het economische. Denk maar aan sportclubs, of parken en recreatie. Onderwijs heeft ook vooral een maatschappelijke waarde.

Nu wordt er gekeken vanuit een loutere economische bril. Dat is een ideologische keuze.

2 likes

Het is overal hetzelfde, besparingen, maar het is wel nodig.

Mijn vrouw staat ook in het onderwijs en ook daar verdwijnen er plots uren en staan mensen op straat omdat ze geen uren meer hebben.

Maar ikzelf ben heel mijn leven al zelfstandige en heb ook nooit subsidies gehad. Lijkt mij dat investeren in welzijn voorrang moet hebben dan in allerhande nevenactiviteiten zoals vlieghavens die niet op zichzelf kunnen bestaan wegens economisch niet rendabel.

Als de opleiding rendabel was had deze wel blijven bestaan lijkt me?