Filmpje diverse tikgetallen

Ik ken dit wat minder mooi gemaakte filmpje:
Beat Rate comparison - 14400, 18000, 21600, 28800

Maar ik heb eens een video van een paar minuten gezien met opnames van diverse kalibers met uiteenlopende tikgetallen.Ik kan het filmpje niet meer vinden. Wie kent het…?

Het ging van 14400 wekkers, via 36000 naar een super"snelle" stopwacht. Het tikgetal van die stopwatch weet ik niet meer, maar dat lag ruim boven de 50000. (72000?).

Ik kan het filmpje niet meer vinden, en weet ook niet meer op welk platform ik het gezien had (youtube, vimeo etc).

Iemand bekend met dit filmpje?

1 like

Snelste horloge beat die ik ken.


Maar geen met de verschillende snelheid…

1 like

smisschien een domme vraag hoor, maar waar staat dat beatnr. eigenlijk voor? hoe sneller hoe nauwkeuriger het horloge?

Men denkt dat heel vaak, maar het is niet altijd noodzaakelijk.
Atmos beat 1 keer per second, en deze Tag heel vlugger (alleen voor chrono functie). Men kan ook denken dat meerdere beat er zijn, als er een “miss” is heeft het minder gewicht op de tijd.
Ik denk dat de heel precies uren van cosc of chronomètre de marine niet altijd zeer vlug moeten beaten om precies te blijven.

maar uh … waar is het dan goed voor?

Ik mis 19800. Zag je vooral in de jaren '60, bij ondermeer Longines. 11 tikken per twee seconden.

Een beetje frans lezen :
http://www.lexpress.fr/tendances/montre/hautes-frequences-en-quete-de-precision_1049851.html
(In kort, en met mijn mening : )
Aan het begin was het belangkrijk omdat een pols horloge meer gevoelig is dan een zak horloge.
Daarna is het marketing geworden. Het is vooral belangrijk voor een chrono omdat elke stap kan alleen maar zo precies zijn dan de kleinste tijd deel getikt (zoals voor converting analogic to digital) van de balans en de anker beweging, anders beweegt niets meer.
Maar dat betekent niet noodzakelijk betere tijd metingen.
Sommige zeggen ook dat het onnodig is omdat de mens kan alleen met ± 1/10 sec. reageren, en dus op de richtige knop van de chrono drukken. Dat denk ik perso niet, omdat als er een 1/10 latentie is om te starten is er ook ± hetzelfde om te stoppen. Maar dat is een ander discussie.
:smile:
Edit : om beter te zeggen, men zegt vaak dat hogere beat geeft meer “precision”, maar ik denk dat het zou beter te zeggen dat het geeft meer “stabiliteit” tijdens de metingen.

Deze is ook zeer interessant :

1 like

In z’n algemeenheid kan je ook stellen “hoe meer beats hoe meer slijtage”

Elf.

1 like

allright! :slight_smile: thnks voor deze verklaring !! :slight_smile:

Even een aanvulling, verder zoekend vond ik wel de Antoine Martin Slow Runner Watch, prachtige techniek en afwerking! (de looks zijn het niet zo voor mij)
Ultra low beat: 1 Hz. Prijs: CHF 19500.-

Brunod noemt een Atmos van 1Hz, ik vond alleen de klokken waarbij een hele cycle 1 minuut duurt.
Dus: een tikgetal van 60. Dus 0,0166666666666667 hz! (Beetje zwaar aan de pols verder). Gaaf ook dat ze de energie uit temperatuurverschillen halen.

1 like

Ja ik heb me vergis, het is niet even een Hertz. :smile:

1 like