De dag en datum op mijn 46 jaar oude Lord Matic verspringen exact om middernacht (nou ja, 3 seconden er voor), met beide tegelijk in 1 klikje! Wellicht voor sommige horloges heel normaal, maar ik ken van de mechanische horloges die ik tot nu toe had alleen een geleidelijk verschuiven van dag en datum. Het magische moment heb ik op een film van 10 seconden vastgelegd, maar … kan hier helaas geen filmpjes delen. Wellicht een mooie suggestie voor een volgende upgrade van het forum?
Ik heb even op youtube gezocht, maar dat ging nog niet zo makkelijk … wie kan er betere filmpjes vinden?
Voor de techneuten onder ons, op zoek naar diepte: hoe bijzonder is deze complicatie?
Daar hoeft een horloge niet heel duur voor te zijn. Mijn Rolex doet dit ook. Ook heb ik in het verleden een Maurice Lacroix gehad die dit deed met dag en datum aanduiding tegelijk.
Lijkt mij toch niet zo heel bijzonder? Mijn Damasko DA46 doet het in ieder geval ook. Beide dag en datum springen met een ferme klik over naar de volgende dag…stipt om 00:00 (of een paar seconden eerder).
Ik heb laatst een Tissot 744 (ETA 2551) uit elkaar gehad en die deed hetzelfde. Er zit een palletje dat door een veertje wordt aangedrukt dat de datumschijf op z’n plek houdt. In het datumverzetrad zit ook een veertje dat voor het verzetten van de datum spanning opbouwt. Zodra de spanning hoger wordt dan het palletje kan weerstaan schiet de datum in een keer door naar de volgende dag.