project; eerste eigen horloge.
hier wat specs
kast zwart pvd mat
dial zwart mat
wijzers zwart glans
bezel en kroon zwart glans
luminous wit
glas gecoat
uurwerk op dit moment miyota 8215 auto
band rubber/siliconen (had ik nog liggen)
lijkt inderdaad op de Anonimo Polucce dial, had bij de fabrikant mijn eigen dial voorgesteld, kreeg deze als voorstel terug, wijkt in ieder geval iets af en met mijn eigen logo;)
da’s niet zo moeilijk… de datasheets van de meeste uurwerken zijn wel te vinden op het net… zeker Miyota is zo te downloaden… dan weet je waar de pootjes voor je wijzerplaat moeten zitten… en hoe dik ze moeten zijn…
da’s niet zo moeilijk… de datasheets van de
meeste uurwerken zijn wel te vinden op het net…
zeker Miyota is zo te downloaden… dan weet je
waar de pootjes voor je wijzerplaat moeten
zitten… en hoe dik ze moeten zijn…
verder staan daar ook de wijzermaten op…
toch wanneer je plaat bij het bedrukken niet volkomen vlak is of het printen is niet 100% krijg je tijdens het rondgaan toch rare afwijkingen lijkt me, dan begint je wijzertje exact op de 12 maar daarna wordt het chaos.
een wijzerplaat hoeft niet vlak te zijn… er zijn ook bolle wijzerplaten die bedrukt zijn.
en wat te denken van die schuine chapterringen die bij sommige horloges op de wijzerplaat zitten?..
't belangrijkste is wel… je moet je wijzerplaat heel precies onder de drukmachine positioneren… één wijzerplaatje printen is lastig… als je er een paar duizend moet doen… ach… dan moet je de eerste een paar keer schoonpoetsen… of je hebt er één liggen om de machine mee in te stellen…
vaak zitten er op dergelijke machines al speciale klemmen, die helemaal uitgelijnd zijn, met een vaste positie van het cliché, die kun je er “zo onder zetten”. zolang ie maar goed recht onder de tampon staat… de sleden en aanslagen doen de rest…
Als ik … nou… laten we zeggen… ik kan een doos ETA 2763’s “voah wênag” regelen… en ik ga een serie horloges bouwen daarmee… dan weet ik waar de wijzerplaatpennen moeten zitten… in de printmal, maak ik dan een Pennetje in het midden, waar het wijzergat overheen valt… en dan een verend mechaniekje dat de pootjes tegen de rand van een gaatje in de mal drukt…
Ok… toegegeven… 't is mijn vak… ik heb heel veel machines en apparaten gebouwd waarmee producten werden bewerkt… hand-inleg, of met een robot…
met een “pennetje hier, palletje daar, zoekertje zus, nokje zo” kun je zo’n beetje alles positioneren…
de eerste was een match met een miyota uurwerk. Heb er ook een met een eta uurwerk, maar eerlijk per doos/bulk is makkelijker dan met 1 of 2. Over het miyota uurwerk ben ik zeer tevreden, weinig afwijking loopt prima. Misschien maar een doosje bestellen;)
Even terugkomend op de exacte uitlijning van de wijzers t.o.v. de index.
het valt mij op, dat bij veel quartz uurwerkjes
van verschillende merken de secondewijzer tussen
het cijfer 4 uur en de 9 opeens niet mooi de index volgen, daarna voorbij de 9 tot de 4 gaat het dan
veel beter, (zou dat inherent zijn aan de techniek?)
Het kan ook komen door de manier waarop ik er naar kijk en de manier waarop ik mijn polsgewricht draai,
dat er daarom een parallax ontstaat,
maar misschien hebben jullie toevallig hetzelfde ?
Carpe Tempus,
Zoals je gelezen hebt zit in dit horloge een Miyota 8215 auto uurwerk, helemaal/geen problemen mee. Horloge loopt na enkele weken nog prima op tijd, hoe dat met je/de quartz is kan ik je niet zeggen.
Gr